Gå til innhold

Rimelig, vidvinkel, kjapt


Anbefalte innlegg

Jeg har i flere år klart meg med et 1,3 Megapixel :wow: kamera. Nå er jeg definitivt klar for å oppgradere.

 

Jeg synes fortsatt ikke oppløsning er alt, men det er jo kjekt med minst 3-4 Megapixler ihvertfall. Det som er viktig for meg er:

 

* Rask operasjon: Tenker da primært autofokus og det å ta bildet, slik at man raskt er klar til neste bilde. Med småbarn i huset skal man være kjapp for å kapre de gode motivene.

* God vidvinkel: Innendørs er det ofte vankselig å oppnå god avstand. Fint med vidvinkel ned under 30mm (35mm ekvivalent), men jeg skjønner at det er få kameraer som klarer dette. Kameraet bør ihvertfall være bedre enn 35mm vidvinkel, synes jeg. Optisk zoom bør vel være minst 3x.

*Rimelig: Kameraet bør ikke koste så mye over 3000,- Er kameraet virkelig bra kan jeg sikkert strekke meg mot 4000,-.

 

Ellers er fargegjengivelse og skarphet selvfølgelig viktige parametre, men det er vel unødvendig å si på et et forum som dette. ;)

 

Så hvilke kameraer er de beste i forhold til de ovenstående begrensningene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Uten å ha sett på annet enn vidvinkel under 35mm og hurtighet, fant jeg Sony DSC-V1 og Fujifilm F700, to typiske små og raske kamera.

 

Når det er sagt, er utvalget av billige kompakte kamera med større vidvinkel enn 35mm veldig lite, en må opp på rundt 5500,- der en finner kameraer som Nikon Coolpix 5400 før en får 28mm vidvinkel.

 

De nyere halvprofesjonelle kameraene kommer ofte med rundt 28-200mm zoomlinser, men de koster også deretter.

 

Spørsmålet for deg blir hvor mye penger du er villig til å legge i et nytt kamera.

Kamera med god vidvinkel (28mm) koster penger, men utvalget på rundt 35mm er godt, også i de lavere prisklassene.

 

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Takk for svar. :)

 

Sony DSC-V1 ser interessant ut, men jeg likte ikke den proprietære batteriløsningen, samt at prisen var litt vel stiv, noe som ikke bedres ved at man må investere i Memory Stick. Ser at mange synes det er raskt, noe som er et stort pluss.

 

Fujifilm FinePix F700 er jo meget raskt, men har strengt tatt vidvinkel på "bare" 35mm. Prisen er grei, og kameraet er vel et av de beste alternativene så langt. Men det er noen svakheter også har som gjør at jeg er i tvil: Lysstyrke på objektiv og fargefeil er vel det viktigste.

 

Jeg har også sett på Olympus Camedia C-4000 som har 32mm vidvinkel. Men det begynner jo å dra på åra. Testen her på akam.no er jo også litt lunken, men prisen på 3108,- kr er jo fin. Noen som har erfaringer med dette kameraet?

 

Ellers er Olympus Camedia C-5060 utstyrt med en vidvinkel på imponerende 27mm, og er ganske så bra, men prisen er litt for stiv for meg (5285,- i skrivende stund). Den stiller vel i klasse med Nikon Coolpix 5400.

 

Er det virkelig så få kameraer med skikkelig vidvinkel under 35mm?

Endret av Sarge
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

 

Eg er også interessert i vidvinkel, kvalitet og rimelig pris, så eg følgjer med på denne tråden med interesse. Så langt er det vel Nikon Coolpix 5400 som er mest aktuelt, den vridbare skjermen er svært interessant, det går an å ta bilde i folkemengdar utan å vere sjenerande, sjølvportrett osv.

 

Dersom det er andre kamera der ute som er billigare, kanskje også mindre enn Nikon 5400, så er eg interessert i å vite om det. Vidvinkel under 30 er å foretrekke.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...