Gå til innhold

extem og dyr vann kjøling


Anbefalte innlegg

Jeg leste en test av "bong" systemet til vann kjøling. Hvor man bruker et rør eller noe lignende som vannet blir tatt og pumpet ut i systemet i fra bunnen og deretter spyttet ut på toppen av røret slik at det faller i frifall en stund og kjøler seg ned. Dette systemet funket vistnok mye bedre enn readiatorer.

 

Måten jeg tenkte på var at man kjøper seg et digert rør (så stort som overhode mulig) og setter det i kjelleren eller utenfor etc. I bunnen har du en eller fler pumper som pumper fannet ut i systemet og deretter går in i en høytrykkspyler som blåser vannet oppover inne i røret. Slik blir vannet fordelt veldig bra utover i små vann flugg og blir lenge i luften. Hvis du tenker deg et stort rør i akryl som står i kjelleren og går gjennom opp til første og stopper i mellom ettersene (eller går videre) dette ville jo sett utrolig stilig ut og alle støykjildene ville blitt flyttet langt vekk i fra deg.

 

Hvis det er noen som driver å planlegger å bygge et hus i den nære fremtiden ville jeg anbefale dette på det sterkeste ettersom du antagelig ville fått den mest stabile og definetivt tøfeste vankjølingen i verden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Overkill. En bong på over 1.5-2 meter er i de fleste tilfeller mer enn nok. Man får uansett ikke vidundertemperaturer med en enorm bong. Det eneste man får er et stort vannforbruk, og stort strømforbruk. Å bruke en høytrykksspyler som trekker 1500 watt + alene er jo "galskap" Ikke ville den gå særlig lenge heller. På toppen av dette komme vedlikeholdet. En bong kan være et helt genialt kjølemedium, men det forutsetter nesten at den er billig. Blir den for dyr og avansert, har man som regel passert andre og bedre løsninger før den tid.

 

Driver man å bygger hus, støp heller ned 20-50 meter plastrør i deler av kjellergulvet (hvis man ikke har varmekabel der) eller i garasjegulvet. Man kan også grave det ned rundt tomten. Da behøver man bare en sirkulasjonspume beregnet for sentralvarme og en kveil slange. Man snakker om maks 900-1000,- for hele anlegget.

Lenke til kommentar

Forstår ikk dette med legionalla-smitte.

 

Men les det overclockers.com skriver om bong-systemet, og avgjør utifra det. Lavere vanntemp enn romtemp? Høres bra ut. Eneste grunnen til at jeg ikke gadd bong er at den er stor, stygg og skaper luftfuktighet. (Og den er upraktisk... LAN)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...