Gå til innhold

Windows booter, og - svart skjerm..


Anbefalte innlegg

På skolen jeg går er det en maskin som vi har litt problemer med..:

Den starter helt fint opp, og den kommer fram til boot-skjermen til WinXP. Så, når den har brukt såpass lang tid som det bruker å komme inn på startskjermen, så blir skjermen svart. Noen skjermer står og blinker mellom svart og grå.

 

Hva kan problemet være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil se om WinXp fungerer overhodet, kan du trykke F8 når pc'en booter helt i starten. Da får du valget om å starte pc'en i "Sikker modus". Du velger den. Så får du se om du kommer inn i WinXP. I sikker modus får du mulighetern til å komme inn i os'et uten å bruke alle driverene da feilen kan være i en driver.

Utover dette vil jeg anbefale deg å kontakte systemansvarlig på skolen. Det er han som har ansvaret for hele nettverket på skolen.

Lenke til kommentar

jeg vet ikke minimum ressursene for å kjøre winXP, men at det er en nedre grense både mht. til minne og cpu (skolePC'er er ikke akkurat kjent for å være rikelig utstyrt) -

 

edit: hvis det ikke er tema oppdater chipset drivere, Bios, eller koble fra nettverk/lydkort. Kan også være en irq-konflikt: hvis det står et kort på pci-1, flytt det til annen slot.

Endret av namnam
Lenke til kommentar

har hatt samme problemet men dette var en driver hardware problem.

 

jeg byttet for ikke så lenge siden hovedkort og cpu men ikke skjermkort dette medførte at første gangs innstallasjon og oppstart fungerte utmerket. helt til windows xp ba om en restart etter å ha innstalert nettverket og vips svart skjerm og mye banning. til min overaskelse fant jeg fort ut at sikkerhets modus forsatt fungerte. så fikk jeg en slik klassik noe har crasha og hva problemet var ja det var skjermkort driveren så da var det bare inn med nye drivere starte opp på nytt og alt fungerte igjen og har gjort det siden helga da bytta jeg skjermkort.. ;)

Lenke til kommentar
jeg vet ikke minimum ressursene for å kjøre winXP, men at det er en nedre grense både mht. til minne og cpu (skolePC'er er ikke akkurat kjent for å være rikelig utstyrt) -

IT-ansvarlig på vår skole er ikke gjennomsnitts, og jeg er 150% sikker på at minimumskravene til WinXP er i boks; Athlon XP 2100+ og 512 RAM.

 

Det som er så pussig, er at dette bare plutselig skjedde. PC-en har vi hatt i overkant av et år, og den har stått pent og pyntelig på et av datarommene. Vi har ikke tukla noe inni der, anna enn et FireWire-kort vi satte inn for et halvår siden.

 

Men det er ikke noe "verdifullt" på harddisken, så jeg kan jo alltids prøve å formattere.

Lenke til kommentar
Hehe, dette minner meg om den gangen jeg satte opp hz'en på de gamle skole-pc'ene til 120hz i 1024x768 :thumbup:

Endte opp i svart skjerm når den skulle laste OS'et :cool:

 

Tror den eneste måten å fikse mitt problem på er å formatere pc'en :roll:

Har vært borti det på driftesiden...

Vi bare satte på en godskjerm, og satte det tilbake ;)

 

njaal

Lenke til kommentar
jeg vet ikke minimum ressursene for å kjøre winXP, men at det er en nedre grense både mht. til minne og cpu (skolePC'er er ikke akkurat kjent for å være rikelig utstyrt) -

IT-ansvarlig på vår skole er ikke gjennomsnitts, og jeg er 150% sikker på at minimumskravene til WinXP er i boks; Athlon XP 2100+ og 512 RAM.

 

Det som er så pussig, er at dette bare plutselig skjedde. PC-en har vi hatt i overkant av et år, og den har stått pent og pyntelig på et av datarommene. Vi har ikke tukla noe inni der, anna enn et FireWire-kort vi satte inn for et halvår siden.

 

Men det er ikke noe "verdifullt" på harddisken, så jeg kan jo alltids prøve å formattere.

Jeg vil si at Win Xp fungerer på langt svakere pc'er. Jeg installerte Win XP på min pc som da hadde P3 600 MHz og 256 MB ram. Det gikk greit det. Nå har jeg oppgradert cpu'en til 1 GHz og den går bedre. Skal legge inn en 256 MB ram-brikke om en stund. Deter også en fordel at HDD'en er på 7200 rpm.

 

Deter som sagt en fordel å formatere HDD'en før installeringen, da vet du at du begynner med "blanke ark".

Du vil nok lykkes med prosjektet. :yes:

Lenke til kommentar
minimumskravet til os xp er 800mhz cpu + 128 mb ram og ca 4 gb harddisk... :cool:

Det er vel anbefalt minimum.

Du får kjørt XP på langt svakere maskiner enn dette.

Kan tenke meg du klarer å legge det inn på en Pentium MMX bare du har bra med RAM og min. 1.6 GB HD.(Minste HD'en som jeg har inst. XP på)

Endret av andefaen
Lenke til kommentar
Har klemt inn XP på P100 med 64Mb ram.

 

Det enste som stopper instalasjon er hvis du har mindre en 64Mb ram

mulig det stopper installasjonen, men etter at du har lagt

det inn, så kjører det faktisk med 32 mb ram. men da er det j**lig tregt ass!

Lenke til kommentar
Hehe, dette minner meg om den gangen jeg satte opp hz'en på de gamle skole-pc'ene til 120hz i 1024x768  :thumbup:

Endte opp i svart skjerm når den skulle laste OS'et  :cool:

 

Tror den eneste måten å fikse mitt problem på er å formatere pc'en :roll:

For å fikse at noen har stilt in skjermen på en opplsøning den ikke takler i WinXP, trykk på F8 under oppstart, og velg det som heter Start opp i VGA modus. Da starter den opp i 800x600x60hz hvis jeg ikke tar helt feil, slik at du kan forandre instillingene til skjermen. Du må starte på nytt igjen for at det skal funke som valig igjen da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...