Gå til innhold

Skjult TMSAA mode på Radeon R3XX kort


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det der noen på Beyond3D som har oppdaget et skjult MSAA mode i

Ati sine drivere kalt Temporal AA der MSAA mønstret skifter konstant

istede for vanlig MSAA der Mønsteret(grid sampling) er fast. Dette

har skapt en heftig diskusjon på Beyond3D :hmm:

 

Hvordan slå på Temporal MSAA

 

Skal prøve dette selv når jeg kommer hjem :p

Endret av zandro
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

*Update*

Det ser ut til at Temporal MSAA

eller CRGSS (C.onstant R.otateing G.rid S.ampelS)

funker uten noen sælig tap av hastighet

 

Test av Temporal MSAA

 

Ilustarsjon av prinsippet

 

Forklaring på hvordan TMSAA fungerer

 

Hvordan slå det på

 

1. Kjør regedit

 

2. Søk etter TVContrastDefaultNTSC

 

3. Legg til en streng som heter TemporalAAMultiplier

 

4. Forandre verdien på strengen (TemporalAAMultiplier) til 2 eller 3

 

5. Vsync må være påslått

 

6.Restart maskinen

 

7. Gå i kontrollpanel å skru på 2x 4x eller 6x AA

 

8. Last ned og kjør Dette programmet for å teste om dette fungerer

 

9. Da skal det se Slik ut

 

10. Prøv å kjør et spill Q3 eller UT osv for å teste hvordan dette blir seende ut

Endret av zandro
Skrevet (endret)

R3XX Finnes i føgende kort

 

Radeon 9500 /Pro

Radeon 9600 /Pro/Se/xt

Radeon 9700 /Pro/Se

Radeon 9800 /Pro/Se/xt

 

X800 serien støtter også TMSAA

Endret av zandro
Skrevet
3. Legg til en streng som heter TemporalAAMultiplier

 

4. Forandre verdien på strengen (TemporalAAMultiplier) til 2 eller 3

 

ehm.. Kan noen forklare meg hvordan dette gjøres? :blush:

(det funker på r9600xt ?)

 

Har funnet TVContrastDefaultNTSC , men jeg vet ikke vordan man "legger til strenger"...

Skrevet

Du leger en streng i samme "katalogen" som "TVContrastDefaultNTSC"

ligger i registret gå på Rediger - Ny - Strengverdi kaller denne nye strengen for TemporalAAMultiplier og forandrer Dataverdien til 2 eller

3

Skrevet (endret)
Du leger en streng i samme "katalogen" som "TVContrastDefaultNTSC"

ligger i registret gå på Rediger - Ny - Strengverdi kaller denne nye strengen for TemporalAAMultiplier og forandrer Dataverdien til 2 eller

3

Bare så synd at jeg har 4 av de.. Ikke så lett. Og i forumtråden på Beyond3d så finner jeg ikke katalogen som skal være den "rette".

Det har jo selvfølgelig noe med driverversjoner å gjøre. Jaja, legger en inn i alle jeg. Kan ikke skade ;)

 

EDIT: Vel etter litt leting så var det vist ikke så ille likevell.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Video

Under denne så er det et par mapper og i en av dem finner du hva vi leter etter.

Endret av bamsefar
Skrevet

Jeg fant også ut at det var mange av dem, men jeg fant løsningen:

Det er en verdi der som heter catalyst_version. Bruk den mappen som har den nyeste (4.4 for min del), og legg inn strengen der :)

Skrevet

er det egentlig noe økning i ytelse på noen måte? :dontgetit:

jeg har lyst til å prøve, men det er det at jeg ANER ikke hva jeg prøver PÅ... :blush:

 

Noen som kan forklare meg hva osm faktisk skjer? : :roll:

Skrevet

Etter hva jeg kan forstå vil du få dobbelt så bra AA uten å tape ytelse, f.eks. vil 2x TempAA se ut som 4x vanlig AA, men yte likt som 2x vanlig AA.

Skrevet

Axentrix, du burde prøve "overklokking for barnehagen" siten. meget bra for noobs som maser og maser og maser i stedet for og lese og lese og lære.

hold kjeft! drittunge!

Skrevet

sten: Sånt bør du holde deg for god for. Det er sikkert ikke lenge siden du var like noob. Axentrix spør om en bedre forklaring på funksjonen enn det han kan lese ut fra de linkene som står her, og det er det ingenting i veien for.

 

Du fortjener egentlig 10% for den kommentaren, men jeg er i godt humør i dag...

Skrevet (endret)

Ok det er vist noe som må bli avklart her

 

FSAA= Full Scene Anti Aliasing (Supersampling). Kort som bruker denne metoden: Radeon 9200 og nedover, Geforce 3 og nedover

 

MSAA= Multi Sample Anti Aliasing (Multisampling) Kort som bruker denne metoden: Radeon 9500 og oppover Geforce 4 og oppover

 

TMSAA= Temporal Multi Sample Anti Aliasing (TemporalMultisampling)

Kort som kan bruke denne metoden (såvid jeg vet):

Radeon 9500 og oppover alså alle R3xx og kommende R4xx Chips

støtter denne metoden uavhengig av hvilket minne de har eller hvor

mye minne kortet har.

 

Kort forklart Prinsippet ved TMSAA:

 

Tenk deg at du har 2 lyspærer, du ønsker å ha begge

på men ønsker bare å bruke 1 bryter, så du må velge vilken pære du vil ha på.

hvist du kunne bytte mellom disse 2 pærene feks 50 ganger i sekundet

så ville det virke som at begge var på konstant pga at øyet ikke

er raskt nok til å se at du faktisk bytter mellom disse 2 lyspærene.

Det er nettopp denne effekten TMSAA utnytter. den bytter

mellom 2 forskjellige mønster så fort at øye tror at det ser 4 punkter

div 2xAA blir til 4xAA uten tap av hastighet. så 6x antialiasing blir med denne metoden til 12 x antialiasing ( i teorien)

 

"Zandro Trekker pusten etter lang forklaring" ;)

Endret av zandro

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...