Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

trådløst nettverk - hvilke kort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

heisann,

med en 2 mbit adsl linje installert og sommeren rett rundt hjørnet, så er det på tide med trådløst nettverk! Jeg bor i et trehus, så det er ikke problemer med murer og sånnt.. eneste når jeg skal ha den bærbare i garasjen, kan det da blir problemer med signalet? (er mur der..)

Utstyr jeg har tenkt å ha, er; trådløs ruter, pcmcia kort til den bærbare og et kort/usb dings til den stasjonære. Den stasjonære som jeg arbeider på, den skal kobles direkte med kabel til switchen på asus'en..

Har vel så og si bestemt meg for Asus Spacelink WL-500G (det er vel det beste valget?) grunnet den har endel kjekke funksjoner, har printerserver osv...

Uansett: hvilke kort skal jeg kjøpe til den stasjonære og den bærbare? Den stasjonære står i samme etasje, men den bærbare flyttes rundt hele tiden.

Vil jo at det skal funke smertefritt, både med nettverket og internetten...

Noen tips til hvilke kort jeg skal kjøpe? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm.. jeg har brukt d-link utstyr en stund nå.. de fungerer greit, men du må være forsiktig hvis du skal bruke mer enn vanlig kryptering 128bits WEP + +, noe ikke alle kortene støtter, finner heller ikke så mange drivere for akkurat dette, så hvis du velger d-link må du sjekke slikt..

annet enn det.. supert! :D

Skrevet
heisann,

med en 2 mbit adsl linje installert og sommeren rett rundt hjørnet, så er det på tide med trådløst nettverk! Jeg bor i et trehus, så det er ikke problemer med murer og sånnt.. eneste når jeg skal ha den bærbare i garasjen, kan det da blir problemer med signalet? (er mur der..)

Utstyr jeg har tenkt å ha, er; trådløs ruter, pcmcia kort til den bærbare og et kort/usb dings til den stasjonære. Den stasjonære som jeg arbeider på, den skal kobles direkte med kabel til switchen på asus'en..

Har vel så og si bestemt meg for Asus Spacelink WL-500G (det er vel det beste valget?) grunnet den har endel kjekke funksjoner, har printerserver osv...

Uansett: hvilke kort skal jeg kjøpe til den stasjonære og den bærbare? Den stasjonære står i samme etasje, men den bærbare flyttes rundt hele tiden.

Vil jo at det skal funke smertefritt, både med nettverket og internetten...

Noen tips til hvilke kort jeg skal kjøpe? :)

Det er veldi vanskelig å si om signalet vil nå fram eller ikke, det kommer jo ann på avstanden og mye annet. Men et trådløst signal skal gå fint gjenom en murvegg i alle fall. Eneste måten å kunne si sikkert er å prøve, det gjelder med alt av radiosignaler.

Når det gjelder valg av utstyr, har jeg fått inntrykk av at Asus er et bra valg. Jeg vil anbefale deg å velge router og kort fra samme produsent da dette som oftest vil fungere best sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...