Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Prosjekt "reste-HTPC"

 

Dette prosjektet er et resultat av at jeg har litt smådeler liggende som tilsammen kan bli en helt ok HTPC (Home Theatre Personal Computer). Jeg har endel materialer i kryssfinèr som er rester etter Tubby som jeg ble ferdig med for ikke så lenge sia, og jeg bygger da maskinen ut av de finèrplatene. Planen er å ikke bruke for mye penger og holde ting så billig som mulig. Dette er uansett hva jeg har til å begynne med:

 

delerS.jpg

 

Det er som følger:

 

En XP2100+ med ødelagt/unøyaktig FPU (noe som ikke gjør så mye i denne maskinen)

Pensjonert Silent Twin

En gammel Seagate 3,2Gb harddisk

256Mb Pc3200 Ram

MSI mini-atx hovedkort m/ac97 lydkort

Et gammelt 250w psu

Gammel Cd-rom (som skal byttes mot en slot-in DVD)

 

Ellers så gikk jeg til innkjøp av et Sapphire Radeon 7000 som uansett bare skal gi bra Tv-ut kvalitet.

 

Treverket er av samme kvalitet som alle delene ligger på..

 

Skissen for kabinettet (noe feil proposjoner):

 

skisseS.jpg

 

Som dere ser går luftstrømmen fra psu'en til prosessoren og ut. Skal ha noen plater av et slag slik at jeg kan styre luftstrømmen.

 

Vel det var alt for nå, updates kommer iløpet av morradagen.

Endret av Flop|s
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har arbeidet litt etter jobben idag og først ut er feste til psu'en:

 

psu1S.jpg

 

Dette psu-dekselet skal bli festet til psu'en, og husk at stikkordet er enkelt. Ikke noe mobbing for at ting ser stykt ut her :p

 

psu2S.jpg

 

psu3S.jpg

 

sideS.jpg

 

Det får duge... Det neste jeg gjorde var å borre hull til hovedkort, cd-rom og harddisk og feste det for å se om det stemmer:

 

forsideS.jpg

 

Ser greit ut dette. For de av dere som lurer på hvordan ting er festet til platen så kan jeg avsløre at alle ting er festet med m3-skruer fra undersiden.

 

baksideS.jpg

 

Sånn omtrent.. Dette prosjektet går bittelitt fortere enn mitt forrige.. Det tok vel i overkant av tre mnd tror jeg :wow:

Endret av Flop|s
Lenke til kommentar

*Update*

 

Fått laget bakplaten og fått maskinen opp å gå. Fikk i tillegg DVD-spillern og fjernktrollen og begge er montert. Slenger ut noen flere bilder:

 

messS.jpg

 

bakfrontS.jpg

 

bakbakS.jpg

 

xpS.jpg

XP er installert på disken, ledig plass: 1.2 Gb

:p

Endret av Flop|s
Lenke til kommentar
Svært så rask du var på prosjekt nummer 2.

Vet ikke helt hvorfor men jeg likte hvertfall bakplaten utrolig godt, men har du ikke glemt en sak eller to? Hvor er nettverkstilkoblingen? Eller har du et WLAN USB adapter der inne?

 

Stå på, likte dette meget godt.. :D

Rask fordi jeg er lei av å snekre :p Hehe.. Den skal ikke synes, bortsett fra fronten da, og da er det ikke så nøye hvordan den ser ut.

 

Når det gjelder nettverkstilkoblingen så må jeg lage en, glemte den :blush: Men siden jeg allikevel skal erstatte rillene med en vifte så lager jeg det i samme slengen.

Lenke til kommentar

Oppdatering

 

Alle platene er nå ferdig og jeg har skjært hull til cd-rommen og laget hull til en 80mm der det før bare var riller. Grunnen til det er at psu'en blir litt varmere enn jeg først trodde. Eneste negative med det er at den ikke vil se så bra ut bakfra, men som sagt gjør det ingenting...

 

uxS.jpg

 

zxS.jpg

Lenke til kommentar
Pent, bakplaten så litt rar ut som du selv sa. Tar vel ikke lang tid å lage ny? ;)

 

Skal du farge den eller skal du gå for skikkelig tre look?

Lage ny, nei. Det gidder jeg ikke :p Dessuten skal den ikke synes... Det hadde vel ikke vært et problem å laget en ny, men jeg er slapp ;)

 

Jeg skal få fargen lik som tv-bordet skal stå på, mørk brun, må kanskje beise den litt.

Lenke til kommentar

Oppdatering

 

Dette prosjektet har gått raskt, og jeg er nesten helt ferdig.

 

fforanS.jpg

Foran, mye av det samme.

 

fbakS.jpg

Bak, har laget ps2-porter, sånn i tilfellet jeg trenger det, og satt på en 92mm vifte utenfor. Ikke pent, men det gjør nytten

 

fhwS.jpg

Inni, har ryddet litt og festet alt slik at det ikke er noen løse deler. Har kanskje tenkt til å fikse IDE-kabelen slik at den ikke er så synlig og ikke bremser så mye på luftgjennomstrømningen, men det får jeg ta en annen gang..

 

Men jeg har fortsatt et lite problem. IR-signalene når ikke igjennom treverket når alt er forseglet, finnes det noe som kan forsterke de?

Endret av Flop|s
Lenke til kommentar

ja. du kan få kjøp noe som kan forsterke de.... eller ikke akuratt forsterke, men det er en sånn boks du setter ved siden av mottakeren, og en annen boks som du setter i nærheten av kontrollen...... Dette blir da mye bry, og det forsterker ikke signalene, bare sender dem over til FM signaler i stedet for IR signaler....

 

Det du burde gjøre er å lodde av ir mottakerene og borre små hull til dem i fronten.

Lenke til kommentar

Hey!

 

Jeg har en "greie" for HTPC prosjekter! :D

 

- Dette ser da gjennomført og bra ut, stå på!

 

Hvordan programvare/frontend har du tenkt å kjøre? Jeg er helt i avsluttningsfasen av en kjempe myHTPC guide, regner med å ha den ferdig i løpet av helga. Her går jeg grundig igjennom alle trinn helt fra installasjon av OS til sittestilling i stolen ved bruk av maskinen! :p Så skulle du være interessert kan jeg jo poste en link når den er ferdig!

 

 

Men jeg har fortsatt et lite problem. IR-signalene når ikke igjennom treverket når alt er forseglet, finnes det noe som kan forsterke de?

 

Hvordan kontroll har du, IR (InfraRed) eller RF (Radio Frequensy)?

 

Du nevner IR her og den fungerer via lys så den kan IKKE gå igjennom treverk, borre hull er løsningen! ;)

 

Har du derimot en RF kontroll kan jeg ikke skjønne at denne ikke skulle fungere igjennom treverk. Tastaturet mitt som også er RF går igjennom mur! Men løsningen ville være å legge antenna utafor boksen.

Endret av DrSpawn
Lenke til kommentar
Hey!

 

Jeg har en "greie" for HTPC prosjekter! :D

 

- Dette ser da gjennomført og bra ut, stå på!

 

Hvordan programvare/frontend har du tenkt å kjøre? Jeg er helt i avsluttningsfasen av en kjempe myHTPC guide, regner med å ha den ferdig i løpet av helga. Her går jeg grundig igjennom alle trinn helt fra installasjon av OS til sittestilling i stolen ved bruk av maskinen! :p Så skulle du være interessert kan jeg jo poste en link når den er ferdig!

 

 

Men jeg har fortsatt et lite problem. IR-signalene når ikke igjennom treverket når alt er forseglet, finnes det noe som kan forsterke de?

 

Hvordan kontroll har du, IR (InfraRed) eller RF (Radio Frequensy)?

 

Du nevner IR her og den fungerer via lys så den kan IKKE gå igjennom treverk, borre hull er løsningen! ;)

 

Har du derimot en RF kontroll kan jeg ikke skjønne at denne ikke skulle fungere igjennom treverk. Tastaturet mitt som også er RF går igjennom mur! Men løsningen ville være å legge antenna utafor boksen.

Ahh.. jeg forstår.. Fjernkontrollen min går på IR-signaler så da må jeg nok borre et hull til ;)

 

Den guiden din er jeg veldig interessert i, har ikke satt meg så veldig inn i HTPC software, har bare lært meg girder og winlirc for fjernkontrollen. Du poster den guiden her på forumet uansett?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...