Gå til innhold

Min wd2000 er uleselig, hvordan få kontakt med hd?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har satt opp systemet mitt med to stk 200 gb wd og en seagate 160 gb, overklokket en dag for mye skjermkortet mitt(software oc) slik at windows klikket og nå bruker jeg en annen windows som låg på en annen disk i steden for.

 

Men når jeg starter opp får jeg ikke kontakt med den ene wd 200 gb disken (som i tillegg var full og ikke jeg hadde backup av). I windows under admistrative\diskbehandling står disk oppført som dynamisk disk og uleselig. Hentet ned et diagnose program fra wd, men den finner ikke disken en gang. Nå begynner jeg å bli desperat...

 

Lest litt her på forumet. men har ikke funnet et innlegg som passer med det problemet jeg har.

 

RScue

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort sagt, grunnen til at disken din ikke er tilgjengelig nå, er fordi den nye disken du bruker til å logge på Windows ikke er konvertert til dynamisk disk.

 

Dynamiske disker er et eget format som Windows bruker, du får noen fordeler som at du kan ha langt flere disker i maskinen enn med noen annen format. Problemet, er bare at for å kunne lese en dynamisk disk, må OS disken (altså disken du booter Operativ Systemet med) være konvertert til dynamisk. Og for å konvertere en dynamisk disk tilbake til basic så må du slette all innhold og formatere.

 

Jeg hadde selv en lite hyggelig episode med dynamiske disker, resultatet ble at jeg kjøpte inn en stor disk, brukte en gammel liten 8gb som OS disk som jeg konverterte til dynamisk disk, boota, kopierte alt fra de andre dynamiske diskene til den nye store basic disken, formaterte de gamle dynamiske og konverterte tilbake til basic, lagde ny OS disk (basic) og formaterte den lille 8gb dynamiske. Skikkelig pes..

 

Personlig har jeg veldig lite positivt å si om dynamiske disker, ligg unna er mitt råd. IKKE MINST ligg unna software raid, kræsjer windowsen din så mister du ALT.

 

Men i ditt tilfelle så trenger du ikke kjøre noe recovery prog (skal du imidlertid det så er getdataback for ntfs ypperlig, Ontrack easyrecovery er heller ikke helt bak mål, men de filene du recoverer vil bli hetende File1.doc File2.doc etc... tenk på mp3 samlingen din f.eks..), alt du trenger er en dynamisk disk som OS, og en basic disk du kan mellomlagre på.

 

Håper dette hjelper, lykke til..

 

Daniel

Endret av dk2
Lenke til kommentar

Hehe, det var dumt at jeg ikke fikk vite det litt før :) Har allerede brukt getdataback og det funket som bare det, litt tungvint å kopiere filer hvis en har mange kataloger i rootetn da getback kun tar en og en, kommer nok aldri til å bruke dynamisk disker mer ...

 

RScue

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...