Gå til innhold

mp3 Avspiller Med Flyt?


EivindK

Anbefalte innlegg

Jeg letter etter en dugelig mp3 (software) avspiller, men har problemer med å finne en god en...

 

Problemet er hovedsaklig at ingen av de mp3 avspillerene jeg har prøvd så langt, har kunnet spille av en spilleliste (oftest en .m3u fil) uten å "hakkke" når det nye sporet begynner. Med hakke mener jeg at det blir et lite mellomrom mellom hver sang, som ofte kan hørest ut som et slags "hakk" til tider og ikke bare ren tomlyd, som man legger tydelig merke til hvis man spiller av en rippet CD hvor flere av sangene henger sammen - f.eks. Sigur Rós sitt ( ) album.

 

Et annet problem, dog ikke et like stort ett, er at musikken også kan hakke når jeg scroller gjennom min store mp3 mappe. Jeg formoder at dette er grunnet størrelsen på mappen, og dette kan kanskje løses ved å legge filene i undermapper i stedet for å la alle ligge i hovedmappen.

 

Men finnes det en mp3 avspiller der ute som klarer å spille en spilleliste flytende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst er problemet med hakk, noe som har med MP3-formatet å gjøre. Selve MP3-formatet støtter ikke såkalt "gapless playback", sånn er det bare. Lame encoderen legger nå (i relativt nye vesjoner) info i en tag som gjør at en avspiller allikevel kan spille av uten at det hakker. I tillegg er det en mulighet å bruke diverse plugins som etter beste evne, forsøker å få flytende overganger. Resultatet med plugins vil variere.

 

Som avspiller vil jeg anbefale foobar2000. Den støtter gapless playback av Lame og du har også en funksjon som heter "Fix MP3 header" som jeg tror bl.a. kan brukes til å rette opp headeren i mp3 filen, slik at den kan spilles av gapless. I tillegg finnes det plugins til formålet.

Foobar2000 er en avansert spiller med fokus på kvalitet (både i lyd og programmering) og ikke på skins o.l. Den tar de aller fleste formater, men den passer nok ikke for alle, men jeg har ihvertfall funnet spilleren for meg. Hakking i lyden slik du beskriver kan jeg ikke huske sist jeg opplevde, men det kommer jo an på hva som er kilden til problemet ditt. Et par andre ting liker spesielt godt med foobar2000: Replaygain (jevner ut volumet) og playlist formatering (du kan selv bestemme hvordan innholdet i playlisten skal presenteres vha kode). I tillegg pruker jeg en del plugins. Selve utseendet på spilleren er i seg selv et plugin, og det finnes (minst) et par andre alternativer enn det som er standard (de er kolonnebaserte og heter foo_ui_columns og foo_tunes). Hvis du liker å konfigurere ting for å få det akkurat slik du vil ha det, er foobar2000 kanskje noe for deg. Hvis ikke, tror jeg du finner slike gapless plugins til f.eks. Winamp. Det er også godt mulig at det er flere avspillere som gjør noe lignende som foobar2000 for å få flytende overganger.

 

Jeg må forresten presisere at jeg tilnærmet ikke hører på musikk som trenger gapless playback, så det jeg har skrevet er basert på det jeg har fanget opp på foobar2000- og Hydrogenaudio forumet

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Hmmm, foobar2000 avspilleren virker interessant. Men er det tilstrekkelig å kun laste den ned, installere, og så bruke? Eller må man finjustere den en god stund for å faktisk få god lyd, og å få alt til å virke slik det skal?

 

Og hvilken versjon er best: standard, lite, er special?

 

Og takk for anbefalingen! Håper bare ikke jeg må bytt til OGG, siden jeg for øyeblikket har litt problemer med å spille av dette formatet. Virker som ikke noe på PCen min virker for tiden... =/

Lenke til kommentar
Hmmm, foobar2000 avspilleren virker interessant. Men er det tilstrekkelig å kun laste den ned, installere, og så bruke? Eller må man finjustere den en god stund for å faktisk få god lyd, og å få alt til å virke slik det skal?

 

Og hvilken versjon er best: standard, lite, er special?

 

Og takk for anbefalingen!

Den " ekstra gode" lyden en får ved diverse finjusteringer, er nok mer teoretisk (og for spesielle formål) enn noe du vil legge merke til uansett. Du klarer deg nok fint med å laste ned Standard versjonen. Forskjellen mellom lite, standard og special er antall plugins som følger med. Under installasjonen passer du på å huke av for de formatene du planlegger å spille av. Dersom du senere savner noe, kan du enten kjøre installasjonsfilen om igjen (evt med Special versjonen), eller se om du finner noe blant tilgjengelige plugins på hjemmesiden (evt søke i foobar2000 forumet). Det begynner å bli lenge siden jeg kjørte en default installasjon selv, men jeg tror alt vil fungere helt fint uten at du trenger å gjøre noe spesielt.

 

Bare å spørre hvis det er noe. :)

Lenke til kommentar

hehe for veldig lenge sia så leta jeg selv etter en mp3 spiller som ikke hadde fri flyt. hehe det fant jeg når jeg lasta ned Winamp 2.76 Lite. du får en overgang i mellom sangene med Winamp hvis du velger versjon 2.80 og utover tror jeg. og i Winamp 3.0 og 5.0 kan du velge det selv. ikke så vanskelig, men dette liker ikke jeg. vil faktisk ha litt mellomrom jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...