Gå til innhold

Problemer ved innstallering av WinXP


Anbefalte innlegg

Har lastet inn WinXp på en rekke maskiner tidligere, men nå har jeg plutselig fått et problem ved reinnstallering på en maskin.

Problemet er at når jeg kommer til den delen hvor filene blir kopiert inn på HD'en så får jeg stadig beskjed om at den og den filen ikke ble kopiert inn. Noen ganger kan jeg komme videre ved å trykke på "prøv igjen" , men enkelte filer vil bare ikke kopieres inn.

 

For å utelukke mulige årsakskilder har jeg gjordt dette;

 

* prøvd en annen innstallasjons-CD

* prøvd flere CD-lesere

* byttet ut IDE kabler

* installert Win98 først for så å kjøre XP-installasjonen derfra

* sjekket kabler, jumpere og liknende

 

Jeg får altså installert Win98 uten problemer så det skulle jo utelukke en del mulige årsaker. Nå har jeg prøvd alt det mine kompetanse har å by på så nå ber jeg om hjelp fra dere andre der ute.

Alle forslag vil bli mottat med takknemlighet og prøvd (dersom jeg ikke allerede har prøvd)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

svar til Jarmo:

 

Ja, det kunne jo ha vært det, men jeg har jo hatt XP innstallert på akkrat denne maskinen med nøyaktig samme hardware'en og BIOS tidligere. Skulle bare boote HD'en for å installere XP på nytt etter at guttungen hadde rota det til. Formatterte disken og installerte altså Win98 først. Det gikk greit. Men med XP går det verre med...

Endret av SiggyT
Lenke til kommentar
Vil du ha multiboot med 98 eller clean XP instal. ?

Starter opp Win98 og installerer XP derfra på en annen formattert partisjon, hvis det var det du mente...

Har dessuten prøvd å boote og installere med Maxtor programmet direkte fra clean disk, men det hjalp ikke noe det heller. Samme resultatet; noen av filene vil ikke inn på HD'en...

Lenke til kommentar
Er litt i tvil hva du ønsker ? Vil du ha 2 OS på disken og valg av OS ved boot ?

ikke nødvendigvis...det var bare for å prøve om det gikk hvis jeg installerte fra Win98 at jeg installerte det først... dessuten kan guttungen bruke PC'en med Win98 installert til jeg finner ut hvorfor jeg ikke får reinstallert XP....

Lenke til kommentar
Det er ikke nødvendig å installere 98 først hvis du vil ha bare XP som OS.

Men kan jeg få mer info om maskinvare ?

Neida, pleier ikke å ha 2 OS'er, men måtte som sagt innstallere det for at guttungen skulle få brukt PC'en i mellomtiden til jeg finner ut av problemet med XP installasjonen.

 

Hardware;

 

P3 600/256 slot 1

Asus P2B

512 MB PC133 SDRAM

Voodoo 3 dfx 3000

Maxtor 80/7200/2

NEC DVD/CDROM leser

 

All hardware'en er fra 2000 bortsett fra HD'en som er fra i år. PC'en har som sagt funket med dette hardware-oppsettet XP tidligere

Lenke til kommentar
Problemet er at når jeg kommer til den delen hvor filene blir kopiert inn på HD'en så får jeg stadig beskjed om at den og den filen ikke ble kopiert inn.  Noen ganger kan jeg komme videre ved å trykke på "prøv igjen" , men enkelte filer vil bare ikke kopieres inn.

Jeg regner med at du har gjort det allerede, men har du prøvd å bare fortsette installasjonen selv om noen filer mangler? Hver gang jeg installerer Windows XP er det sikkert 10-20 filer som ikke blir kopiert inn, men det fungerer helt greit likevel.

Lenke til kommentar
Problemet er at når jeg kommer til den delen hvor filene blir kopiert inn på HD'en så får jeg stadig beskjed om at den og den filen ikke ble kopiert inn.  Noen ganger kan jeg komme videre ved å trykke på "prøv igjen" , men enkelte filer vil bare ikke kopieres inn.

Jeg regner med at du har gjort det allerede, men har du prøvd å bare fortsette installasjonen selv om noen filer mangler? Hver gang jeg installerer Windows XP er det sikkert 10-20 filer som ikke blir kopiert inn, men det fungerer helt greit likevel.

Ja, har prøvd det noen ganger, men uansett hvilke filer jeg må hoppe over så får jeg samme meldingen når installasjonsprogrammet restarter maskinen: du kan ikke starte fordi denne filen mangler eller er skadet windows root>\system32\hal.dll

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...