Gå til innhold

Utprøvning av diverse kjølemetoder for CPU


snole

Anbefalte innlegg

Har endret innlegget litt, etter at det utartet seg fra et forsøk, til å bli mange forskjellige forsøk.

Mulig dette skal i en annen del av forumet, slik den er nå.

I så tilfelle beklager jeg det.

Men tross alt, den begynte på en helt annen måte, og da var den rett plassert. :D

 

Driver med et prosjekt på PC'en min.

Skal prøve å senke tempen litt på CPU'en.

 

Så jeg har lagt hodet i bløtt, og funnet ut at en måte, må jo være å hente kald (les: romtemperert) luft fra utsiden av kabinettet, og la CPU viften blåse denne på kjøleribben.

Siden tempen inni kassa er 10-14 grader høyere enn romtempen, så burde dette optimalt sett kunne senke tempen en god del.

Jeg er optimistisk.

 

MEN. Har lett litt rundt på diverse butikker i Oslo, men klarer ikke å oppdrive et fleksibelt rør i rett dimensjon.

Byggevarekjeder har slike rør, men med minste diameter på 102 mm.

Siden CPU-viften min er 80mm og den åpningen i toppen av kabinettet mitt er 80mm vil jeg ha problemer med å bruke så stort rør.

 

Vet at Microplex har et slikt sett, med en del duppedingser med i tillegg.

Men dette hadde vært greit å kunne prøvd, før jeg kjøper inn det settet.

 

Så, hvis noen har tips til hvor jeg kan finne et slikt fleksibelt rør (plast, forsterket med ståltråd inni) i 80mm dimensjon, si i fra.

 

Takk for oppmerksomheten.

Endret av snole
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp. Hadde tenkt å prøve hvordan det blir å feste røret til den viften som blåser ut bak, og se hvordan det påvirker temperaturene.

 

Må bare få tak i det fleksible røret først.

Kan til nød bruke et plastrør som man får hos rørleggeren, men det blir mye mere jobb, bare for å teste hvor bra det blir.

 

Man vil ha i pose og sekk, right?

Men takk for alle forslag. :)

Lenke til kommentar

Det funket hverken å suge inn eller blåse ut kald luft i toppen av Lian Li kabinettet.

Det ble for langt rør.

(Har tatt vekk den viften i toppen tidligere for å minimere støy.)

 

Desverre for meg, så er kjøleren min litt høy, slik at jeg ikke får testet å koble røret på den bakre utblåsningsviften.

 

Skal forsøke å lage noe greier, enten av det fleksible røret, eller rett og slett finne et vinkelrør i plast hos en rørlegger og gaffe det slik at luften blir blåst ut direkte bak, ved hjelp av CPU vifte og bakre utblåsningsvifte.

 

Kanskje jeg klarer å få det til i løpet av de første dagene i uken.

Skal komme med reultater da.

 

Foreløpig, ikke noe suksess. :(

Endret av snole
Lenke til kommentar

Hvis du sjekker signaturen min, så ser du at jeg har et Lian Li PC61 USB.

Det er komplett umulig å koble meg på viftene foran, fordi HD-rammen er i veien.

Desverre.....

 

Dessuten har jeg to vifter foran, som hovedsaklig skal lage overtrykk i kabinettet, og kjøle diskene mine.

 

Hadde jeg hatt et større kabinett, eller noe som egnet seg mere, ville jeg montert settet slik som produsenten forslår.

Men da måtte jeg uansett levd med mere støy, noe jeg helst vil unngå. :)

Endret av snole
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...