Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

tele2 ADSL modem & ruter (Ericsson HM210d)


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg sitter her med et problem som jeg ikke klarer å finne ut av. Nettopp derfor håper jeg noen her inne ville være litt behjelpelig en liten stund.

Det har seg slik at jeg har et ADSL modem m/ruter levert i fra Tele2 av typen Ericsson HM210d. Jeg planlegger å sette opp en psybnc irc bouncer på den ene datamaskinen bak ruteren (NAT er aktivert). Jeg får kontakt med bounceren via den lokale IP addressen til datamaskinen, men ikke via den eksterne. Dette kommer sikkert av at jeg må forwarde porten jeg ønsker å bruke. Problemet er i midlertid det at jeg ikke får dette til. Dersom det er noen som sitter med samme type modem og har fått til en vellykket port forwarding hadde jeg satt stor pris på dersom vedkommede kunne gitt en kort innføring i hvordan dette gjøres, slik at jeg kan sammenligne måten med min egen konfigurasjon.

 

Jeg takker for alle bidrag for å løse problemet.

Endret av azone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste du når på din eksterne IP er modemet/routeren din. Andre utenfor nettverket ditt vil imidlertid måtte nå deg via din eksterne IP og da må du route port(er) til din server. Mener å huske at den har et greit web-interface. prøv å skriv inn modemets ip i nettleseren din.

Lenke til kommentar

Hei, noe av det samme her hos meg. Du må deaktivere NAT på Ericssnon modemet, som også er en router.

 

Du logger deg inn med tele2/2elet også skrur du av NAT. Da skulle ting fungere.

 

Du kan hente ned brukermanualen herifra : http://at-informatica.com.ar/download/HM21...er_Guide_r2.pdf

 

Det skulle hjelpe.

 

Søk også på forumet her om oppsett av routeren mot Tele2, du finner masse info.

 

 

Svenn-Erik

Lenke til kommentar

Hei

 

Takk for tilbakemeldinger på mine spørsmål.

 

Jeg skal prøve ut diverse ting i løpet av morgen dagen (håper jeg) og dersom jeg skulle møte på noen problemer så oppsøker jeg denne tråden på ny.

 

 

Når det gjelder diverse ting som er skrevet ovenfor

- Jeg lastet ned bruker manualen til ADSL modemet allerede den dagen da jeg mottok det.

- Jeg er klar over at andre inkl. meg selv bare kan nå ADSL modemet/ruteren ved å taste inn min eksterne IP addresse.

- WEB brukergrensesnittet har jeg allerede blitt kjent med ;)

 

 

En ting til slutt. Dersom jeg deaktiverer NAT så må jeg vel sette opp en annen ruter i nettverket, slik at alle datamaskinene kommer på internett?. Per dags dato er ADSL modemet/ruteren koblet direkte i uplink porten til svitsjen som sørger for lokal nettverket.

Lenke til kommentar

Stemmer, skrur du av NAT så må du ha en router til. Jeg fikk inntrykket av at du hadde en annen router stående på nettet. (Hvis du hadde hatt det ville den fått en 10.0.*.* adresse).

 

Jeg husker ikke helt alle innstillingene, men jeg antar at du må åpne HD210 for traffikk som kommer utenifra. Sjekk om den har en DMZ som du kan åpne for trafikk FRA nettet.

 

 

Svenn-Erik

Lenke til kommentar

Port forwarding med Ericcson modemet.

 

Forberedelse: Tast "ipconfig" på kommandolinjen. for å få IP på maskinen du skal port-forwarde til

 

Åpne Internet explorer.(Mozilla fungerer ikke)

Tast inn 192.168.1.1 Dette er IP til routeren

Brukernavn tele2

Passord 2elet

 

På skjermbildet som kommer opp trykker du på "Services" tabben.

Trykk på "NAT"

I pull-down menyen Nat Options valger du Nat Rule Entry

Nå skal vi lage en ny NAT rule:

Klikk Add. Nytt vindu kommer opp.

Fyll inn følgende:

Rule Flavor RDR

Rule ID Løpenummer(f.eks 2). Ta neste ledig nummer.

If Name ALL

Local Address From:Lokal IP på den maskinen som det skal forwardes til. f.eks. 192.168.1.2

Local Address To : Samme som over.

Global adress from 0.0.0.0 (Dette betyr alle)

Global adress to 0.0.0.0

Destination Port From : Den porten du vil forwarde.(f.eks 3389 for remote desktop)

Destination Port To. Samme som over.

Local Port Any other port.

Trykk Submit

----Puh

Til slutt må du inn på IP-filter menyen(Under Services Tab'en) og sette Private Default Actions til "Accept"

Trykk på Admin Tab'en

Trykk på Comit & Reboot linken.

Trykk på Commit knappen. Trykk på Reboot knappen.

 

Når Lan lampen i modemet har sluttet å blinke kan du teste om det virker.

 

Jeg sitter her å lager denne guiden men jeg ser på Routeroppsettet mitt hjemme via remote desktop fra jobb. Kan faktisk lage nye NAT-rules via remote.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Geir68: Jeg har allerede gjort som beskrevet i din guide, men uten riktig resultat. Jeg har som skrevet før satt opp en psybnc IRC bouncer på en av de lokale pcene bak ADSL modemet/ruteren levert i fra Tele2. Jeg får kontakt med psybnc via lokalnettet - altså via den lokale IP addressen til datamaskinen. Men jeg får ikke noen kontakt uten i fra. Selvom jeg tilsynelatende skal ha satt opp rutinga riktig. Noen andre gode forslag her?

Lenke til kommentar

Nå begynner jeg virkelig å bli oppgitt over problemet. Porten jeg skulle forwarde (som skrevet ovenfor) var forresten feil, en glipp fra min side. Men jeg får det ikke til å fungere. IP filter er deaktivert slik at det ikke skal stoppe meg. NAT regelen er opprettet og Private og Public deafault action er satt til "accept". Hva kan være feil da? Jeg får kontakt med den spesifikke porten via lokal nettet, men ikke utenfor.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...