Gå til innhold

Hva er VST?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har også DXi - som bl.a. Sonar bruker. Det er vanvittig irriterende at Sonar ikke har direkte støtte for VST (uten wrapper, som jo medfører forsinkelse). Skal kjøpe soft sequencer til høsten etter å ha "prøvd ut" diverse. Jeg digger måten Sonar 3 Producer virker, begynte å bruke Sonar i versjon 2. Men tanken på alle de gode VST plugins som finnes overalt på nettet, de fleste rimelige eller gratis, får meg til å tenke mer på Cubase SX. For om man må kjøpe en VST host i tillegg til Sonar 3, blir det vel nesten like dyrt. Og Cubase kjører VST som native plugins, d.v.s. uten å måtte oversette dem.

 

Såvidt jeg vet skulle en av oppdateringene til Sonar 3 inneholde en funksjon som veier opp for forsinkelsen ved bruk av VST -> DXi wrapper. Har aldri satt meg helt inn i hvordan slikt fungerer, så om noen kan kaste lys over saken hadde det vært flott.

 

Jeg har en rask MIDI forbindelse (E-MU 1820 og ESI M4U) generelt.

Lenke til kommentar
Sitter å leser om forskjellige software instrumenter. Finner veldig mange såkalte VST plugins.

 

Kan noen forklare meg hva dette egentlig er? Må man ha et program man legger de inni? Hvordan funker det

 

Er rimelig grønn på elktronisk musikk. Foreløpig håper jeg ;)

Jeg bruker nesten ikke annet enn VST Plugins til Cubase. Det er Virtuelle instrumenter som de over har skrevet. De krever et forholdsvis bra lydkort, men det finnes til gjengjeld utrolig bra VST instrumenter. For eksempel er det en plugin fra Native Instruments som heter b4. Som du sikkert skjønner er det en b3 "emulering". Den er utrolig bra, og slår alle "hardware" (også software) etterlikninger av b3. Det skal godt gjøres og kunne etterlikne rørlyden i leslien til b3, men jo, b4 klarer det. Noen andre gode VST instrumenter er Pro-52 (etterlikning av den klassiske Prophet-5 synthen), FM-7 og The Grand, som er en pianoplugin med veldig god lyd, som kommer fra over en gigabyte med samples.

 

Det er utrolig spennede med ordentlige musikkprogrammer, og det er godt og høre at ikke alle tror Ejay er det eneste musikkprogrammet som finnes på markedet, selv om jeg heller vil kvalifisere Ejay som søppel, og ikke et program.

Start med de overnevnte VST plugins, Cubase og Reason som software, og som hardware burde du ha et greit lydkort og et midikeyboard. Jeg bruker EWX 24\96 og Korg Triton (kosta 26k... :p ).

Lenke til kommentar

Ja jeg har også titta litt på reason. Veldig artig program. Problemet er at jeg er mer ute etter noe man kan koble linjeinganger til. Slik at vi kan spille inn flersporsoptak fra bandet...

Tenkte bare at det hadde vært morro med noen flere instrumenter uten at det koster skjorta, og det virker jo som at VST plugins da er et bra alternativ.

 

Ejay vil jeg også kalle søppel, men det er jo en grei start for de som ikke har noe som helst peiling på sequensere og sånt....

Lenke til kommentar
Ja jeg har også titta litt på reason. Veldig artig program. Problemet er at jeg er mer ute etter noe man kan koble linjeinganger til. Slik at vi kan spille inn flersporsoptak fra bandet...

Tenkte bare at det hadde vært morro med noen flere instrumenter uten at det koster skjorta, og det virker jo som at VST plugins da er et bra alternativ.

 

Ejay vil jeg også kalle søppel, men det er jo en grei start for de som ikke har noe som helst peiling på sequensere og sånt....

Jepp. Skal du bruke programmet til lydinnspilling, er Cubase det rette. Egentlig ville det aller beste være Nuendo, men Cubase har egentlig de samme funksjonene.

Lenke til kommentar

VST er en standard som Steinberg lanserte først i Cubase for Mac for noen år siden.

 

Viritual Studio Technology

 

De var først ute med softsynther/tromme maskiner/samplere/effekter til musikk program.

 

Reason består av synther/samplere/effekter/mixere/sequencer og kan enten kjøres alene eller sammen med Cubase via noe som heter ReWire. Reason kan ikke spille inn vokal/audio, til det anbefaler jeg heller å bruke Cubase.

 

note -

 

Prodigy kommer ifølge sterke rykter med ny plate denne sommeren, den er i hovedsak laget i Reason, Liam gikk lei sitt monster studio og skrota plata som var klar for utgivelse ett par år tilbake i tid, så lyset når en kamerat demonsterete Reason på en laptop for han...

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar

Prøver ut Sonar 3 Producer, og når valget skal stå mellom det og Cubase SX2 til høsten, vil jeg mest sannsynlig kjøpe Sonar. Det har vært snakk om at det ikke har en kompensasjon for VST - DXI wrapperens forsinkelse, men det skulle komme i en oppdatering, og da er det fullt ut like bra (minst) som Cubase SX og andre software sequencere.

 

Jeg savner bedre notasjonsdel, dog.

Lenke til kommentar

Joda, det følger med en wrapper, men det er ikke det som er problemet. Den har ikke (uten oppdatering ihvertfall) en sånn funksjon som veier opp for forsinkelsen som oppstår ved konvertering, har fått jernteppe når det gjaldt navnet på det.

 

Ikke sant, det er ikke konverteringen som er problemet, men forsinkelsen som oppstår på grunn av konverteringen :yes: Det skulle de visst gjøre noe med i en oppdatering.

 

Finale? Joda.. om du har råd til å betale mer enn hva Sonar 3 Producer koster bare for å fikle litt med noter (Finale 2004 koster rundt / over 8000,-). Finale er blytungt og har en ganske høy innlæringsterskel, og er overkill for meg ihvertfall. Jeg ser etter en mellomting :)

 

PS* Musicator 4 koster halvparten av prisen i forhold til Finale :) La ikke merke til det før nå. Og det er norsk versjon.

Endret av Hidden
Lenke til kommentar

ja jeg vet at Finale både er dyrt og tungt men men :laugh:

Finale print music eks er jo en brukbar lillebror som ikke er så vrien.

 

ja ok det er forsinkelsen som er problemet ja.(latency er vell det kalles?? :ermm: )

 

får håpe de fikser det i en patch da, da skulle det vell virke passe ok?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...