Gå til innhold

Hvilken radiator konstruksjon er best?


Anbefalte innlegg

Altså: jeg har en radiator ala Maxxxpert, men synes ikke kjøleevnen er imponerende... Systemet kan gå varmt rett og slett. Jeg vet at plasseringa er litt dum, da vifta (120mm papst) må blåse gjennom den perforerte plastfronten til kabinettet.

Så da lurer jeg på om en radiator ala BlackIce som har en annen oppbyggning kanskje har større kjøleevne så jeg kan bytte til denne. Alternaltivet er å anskaffe en AC Cuplex Evo 240.

 

Noen som har noen "hard facts" om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen som har noe fornuftig å si om dette?

Sjekka ProCore reviewen og den virka bra den, men skulle gjerne lest en review av AirPlex Evo 240 (eller 120, 360 da). En sammenligning av disse hadde vært interessant.

Bakdelen med Evo'en er at da må jeg kappe istykker kabinettoppen, men da får jeg nok bedre luftgjennomstrøming da. ProCore hadde vært greiest om den kan matche en 240.

 

Noen som vet noe??? Erfaringer med Evo eller ProCore.

 

(Vet at det er leveringstid på ProCore....)

Lenke til kommentar

Tviler på at mottrykket til radiatoren har noe å si jeg heller. Fra fysikken burde det ikke ha noe å si siden vann har så høy varmekapasitet at høy flow har minimalt å si.

Det som imidlertid har mye å si er på hvilken måte varmen ledes bort i radiatoren. Det må være mest mulig overflate mot både vann og mot luft. Luftoverflaten har nok desidert mest å si, siden luft har liten varmekapasitet. På en konstruksjon ala PorCore ser det ut som det er stor overflate mot luft p.g.a. alle disse "lamellene". Men om det kan kompansere for at den er halvparten så stor som en Evo 240 er vel kanskje for mye forlangt???

Lenke til kommentar

Eg er enig med alt som JHS skriv, men AC-radiatoren har et volum på 1440 cm^3 og ProCore har 1230 cm^3. Derfor er ikkje forskjellen så stor. Å samanligna dei to er ikkje heilt enkelt uten å ta hensyn til pris.

 

ProCoren har forskjellige muligheter.

  • Kjøpe ei fan shroud - samme pris og kanskje litt bedre enn AC-240
  • Lage fan shroud av papp og lim
  • Kjøpa to fan shrouds, litt bedre enn AC-240 og kanskje like bra som AC-360, litt billigare enn 360
  • Laga to fan shrouds av papp og lim, samme ytelse som over men til 75% av prisen til to shrouds. Kjøpe ein til?

Når ein har tatt seg bryet med å laga fan shroud til ProCore, så kan du like gjerne lage shroud til AC-radiatoren . . .

 

Her er forresten ein liten radiator-test.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...