Gå til innhold

Prosjekt: Vifteløs Radeon 8500


Anbefalte innlegg

Jeg har et Hercules 3D Prophet FDX 8500LE 64MB DDR som jeg har flashet til Radeon 8500, og det har kjørt på 275/550 MHz (original hastighet er 250/500 MHz) siden jeg kjøpte det sommeren 2002. Jeg har lenge ønsket å bytte ut den lille originale viften med en gammel kjølreribbe Pentium Socket 7 kjøleribbe. Etter grundige søk på forumet uten noen spesielle gode resultater kunne jeg like godt prøve på noe selv og publisere det slik at andre kanskje kan ha nytte av det. Merk! Dette er ikke en fullblods mega case mod av dimensjoner, men liten mod på skjermkortet som krever blod, svette og tårer (men ikke for lommeboka). Dette er en relativt enkel og billig mod for de av oss på forumet som ikke er så pengesterke :roll:

 

Planen er rett og slett bare å montere RAMsinks og kjøleribbe på GPU på skjermkortet for å eliminere enda en potensiell støykilde i kabinettet. Eller å overklokke kortet enda mer ved å sette på vifte på kjøleribben :thumbup:

Da jeg klikket meg inn på microplex.no så jeg 8 stk minnekjølere til 125 NOK. En grei pris tenkte jeg øyeblikkelig, men etterpå var ikke prisen like grei lenger. Inkl. ekspedisjonsgebyr, Postens oppkravsgebyr og fraktkostnader kunne den reelle prisen komme på ca 200 NOK :wow:

Siden dette var tenkt som et miniprosjekt og muligens en liten flukt fra hverdagen (hehe :roll:) syntes jeg at det var unødvendig å bruke så mye penger på det. For at RAMsinks og kjøleribbe skal monteres på skjermkortet uten at det koster altfor mye, har jeg tenkt å lage noen RAMsinks av noen muttere/deler av kobber som kan sages opp. Jeg satt lenge og bladde i Biltemakatalogen og fant noen bremserørnipler(til biler) av kobber og nikkel som egnet seg til dette formålet. (Det finnes garantert bedre deler man kan kjøpe på Jernia som kan brukes). Disse skal sages i to og forhåpentligvis bli brukt som minnekjølere.

Dette har jeg kjøpt:

  • 2 x 2stk bremserørnipler på Biltema á 19,90 kr
  • 1 stk Superlim på Biltema 11,90 kr
  • 1 stk Cooler Master Kjølepasta på Mamoz Data 60,00 kr

Tilsammen blir dette ca 112 kr :cool:

I tillegg så har jeg en gammel socket 7 CPU-kjøler med vifte.

 

 

RAMsinks:

Disse 4 bremserørniplene skal transformeres til 8 fine RAMsinks

 

thumb1.jpg

 

Rundsag og skruestikke ble brukt til å saqe bremserørniplene i to og selv om det så håpløst ut å sitte å sage på den første, gikk sagingen av de resterende overraskende raskere enn jeg trodde.

 

thumb2.jpg

 

Slik ble resultatet etter godt med over en time med saging og svetting:

 

thumb3.jpg

 

Det ble ikke så aller verst, men heller ikke helt som jeg hadde forventet. Før jeg monterer på disse skal overflaten pusses med sandpapir for best mulig resultat. "RAMsinks'ene" virker litt mindre enn jeg trodde, men det får duge :thumbup:

 

Alt dette ble gjort i går og jeg har dessverre ikke hatt tid til å skrive det før i dag. Etter at jeg har skrevet denne (kl. 18.33 på tirsdag 20.04.04) skal jeg putte skjermkortet i fryseren og få av den originale GPU-kjøleren/viften og montere alt. Det blir en liten worklog, men jeg håper at det er ok! ;)

Før jeg skriver mitt siste ord i denne posten, kan dere få se på et bilde over det som trengs på dette prosjektet. PS! Kommer med en post senere i kveld, "på gjensyn"! :w00t:

 

thumb4.jpg

Endret av sete
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skrev i den første posten at jeg skulle komme tilbake, og her er jeg igjen :-)

 

For å fjerne den originale kjøleren måtte jeg ty til det gamle fryseboksknepet, som enkelt og greit går ut på å legge skjermkortet i frysern i ca. 30 min, slik at limet blir sprøtt. Knepet er godt kjent og flere nettsteder har publisert gode bruksanvisninger, etter en halvtime i frysern skal man med letthet vippe opp kjølern og juble. Man skal bruke et annet knep, kredittkort- og skrujernknepet:

 

thumb5.jpg

 

Men det viste seg at dette var for min del lettere sagt/skrevet enn gjort. Hercules må ha gjort en god jobb med å lime på kjøleviften, fordi den satt som støpt. Etter nokså voldsomme basketak med både kort og kjøler klarte jeg overraskende å løsne den (ikke bokstavelig ment ;) ). Bildet viser dessverre feil skrujern, siden jeg måtte bruke et større et for å løsne kjøleren. Etter denne erfaringen, anbefaler jeg de som skal fjerne originalkjølere som er ment til å sitte permanent på skjermkortet (f.eks dette), om å være både tålmodige og forsiktige, og ikke minst bruke makt hvis det sitter for godt (forsiktig makt). Men ikke for mye slik at deler av GPU sitter igjen på kjøleribba, sørg for å bruke plastkortet og skrujernet riktig, så går det bra :-)

 

thumb6.jpg

 

Nå som kjøleren er borte (huff, endelig!) er det tid for å fjerne restene av det termiske limet. Som bildet illustrerer kan Q-tips brukes til mye mer enn personlig hygiene, f.eks maskinvarehygiene :thumbup:

 

thumb7.jpg

 

Slik så det ut etter en intensitiv og effektiv rengjøring, den karakteristiske ATI-logoen smiler skinnende til meg.

 

thumb8.jpg

 

Et tynt lag med Cooler Master-kjølepasta ble påført med den medfølgende sparklen og den matchende socket 7-kjøleribben ble limt på med superlim fra Biltema. Det var nok ned liten én dråpe på hvert hjørne av GPU'en. Hittil ser det hele ganske så bra ut fra min synsvinkel ;)

 

thumb9.jpg

 

SÅ var det tid for å montere de hjemmelaga RAMsinks'ene. Et like tynt lag av samme kjølepasta ble påført og før jeg limte på minnekjølerne, pusset jeg kontaktoverflaten med sandpapir for optimal kontakt mellom RAM-chipene og kjølerne. De 8 RAMsinks'ene ble montert og slik ble det endelige resultatet.

 

thumb10.jpg

 

Nå veier kortet en god del mer enn før, men etter en spennende oppstart med verken blunking eller pusting, er jeg foreløpig godt fornøyd. Jeg sitter og skriver videre på min worklog og alt ser ut til å fungere helt ok :thumbs:

Når jeg tar på kjøleribben på GPU er den riktignok varm, men ikke ekstremt varm. Minnekjølerne er nesten ikke varme i det hele tatt, og det er positivt så langt. Viften i sidedøra blåser rett på skjermkortet og kun testing gjenstår for å se om det modifiserte skjermkortet tåler varmepåkjenningen. Ytterligere testing vil bli utført i morgen og jeg skriver mer da, ellers god natt alle sammen!

 

thumb11.jpg

 

Ser på bildet at komponentene trenger litt rengjøring, men før den tid skal det moddes :p

Endret av sete
Lenke til kommentar

Gjorde noe tilsvarende selv for kort tid tilbake. Erstattet viften på et eldre nvidia TNT2 basert skjermkort med en slik kjøleribbe: Zalman chipsetkjøler

 

Var veldig grei å montere med den medfølgende festeløsningen som har bra justeringsmuligheter. En ulempe kan være at det blir 1 eller 2 PCI kortplasser som du ikke får brukt pga. høyden (eller i dette tilfellet bredden) på ribben. Fikk redusert plassforbruket til 1 PCI kortplass ved å bøye litt på ribbene og bruke et lavt PCI nettverkskort i den andre PCI kortplassen.

 

Synes kjøleribben blir forholdsvis varm, men har ikke hatt noen stabilitetsproblemer etter noen ukers drift. Forøvrig bråmonterte jeg av ribben etter at den hadde vært i drift en stund. Temperaturen på toppen av GPU'en ble da en postitiv overaskelse. Den var bare lettere lunken. Så da gjør vel forhåpentligvis ribben jobben sin og leder bort varmen.

Lenke til kommentar
Er "RAMsinks'ene" laget i stål? Isåfall leder de varme dårlig..

"RAMsinks'ene" er laget av en kobber og nikkel. Se første post.

 

Ribba så litt liten ut.. 8500 kort blir vel ikke veldig varme men kjekt og overdimensjonere litt

Jeg hadde selvfølgelig valgt å bruke en større og bedre ribbe hvis jeg hadde en tilgjengelig, men denne lille ribben som jeg har brukt er vesentlig større enn den originale og med en 80x80 mm-vifte som blåser rett på skjermkortet, tror jeg ikke at det vil være noe problem.

Men jeg skal kjøre 3D-marks x antall ganger senere i kveld og se om denne passive kjøleløsningen holder. :)

Endret av sete
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...