Gå til innhold

Kommunismen


Anbefalte innlegg

Hva synes dere om kommunisme?

Jeg har min egen mening om at kommunisme hadde kunne fungert. Selfølgelig må vi forandre på noen ting, men det hadde blitt mye bedre enn vi har det i verden nå.

Kansje dette hadde gått mest ut over oss i norge til og begynne med, men hvis alle hadde jobbet hardt, kunne vi kommet til et nivå, med at hele verden kunne hatt en slik leve standard som vi har idag.

 

Det er så mange ting med kommunismen som er bedre enn med alle andre politiske retninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva synes dere om kommunisme?

Jeg har min egen mening om at kommunisme hadde kunne fungert. Selfølgelig må vi forandre på noen ting, men det hadde blitt mye bedre enn vi har det i verden nå.

Kansje dette hadde gått mest ut over oss i norge til og begynne med, men hvis alle hadde jobbet hardt, kunne vi kommet til et nivå, med at hele verden kunne hatt en slik leve standard som vi har idag.

 

Det er så mange ting med kommunismen som er bedre enn med alle andre politiske retninger.

Kommunisme=nazisme. Ikke idelogisk men det har det samme utfallet. Enhver idelogi som glemmer at det finnes individer vil være dødfødt før det prøvd.

 

Det kommer grader av hvor mye samfunne skal bety vs individet, men individet kan aldri bli glemt hvis et system skal vare.

Lenke til kommentar
Hva synes dere om kommunisme?

Jeg har min egen mening om at kommunisme hadde kunne fungert. Selfølgelig må vi forandre på noen ting, men det hadde blitt mye bedre enn vi har det i verden nå.

Kansje dette hadde gått mest ut over oss i norge til og begynne med, men hvis alle hadde jobbet hardt, kunne vi kommet til et nivå, med at hele verden kunne hatt en slik leve standard som vi har idag.

 

Det er så mange ting med kommunismen som er bedre enn med alle andre politiske retninger.

Kommunisme=nazisme. Ikke idelogisk men det har det samme utfallet. Enhver idelogi som glemmer at det finnes individer vil være dødfødt før det prøvd.

 

Det kommer grader av hvor mye samfunne skal bety vs individet, men individet kan aldri bli glemt hvis et system skal vare.

Hvor har du dette fra? Kommunisme skal jo også opparbeide individet, men individet får ikke en hau med fortjeneste.

Lenke til kommentar
Hvor har du dette fra? Kommunisme skal jo også opparbeide individet, men individet får ikke en hau med fortjeneste.

Fordi i det kommunistiske system kommer felleskapet først. Uansett.

Karl Marx og Engels var ganske klare i sin filosofi på dette. Individet var til for felleskapet. Alle dagens demokratier har en balanse av samfunn og individ.

 

Kommunismen, i likhet med nazismen (og alle andre avarter av totalitære filosofier), glemmer at individet også er et ego vesen i tillegg til å være sosialt vesen. Enkel fysiologi bestemmer mer enn politisk idelogi. Det klareste eksemplet er gamle Sovjet.

Lenke til kommentar

Kommunismen er utprøvd, og det har vist seg å være et av historiens største feilgrep, med et utfall av noe oppimot 120 millioner ofre for ideologien. På den annen side vil jeg påstå at kommunister har utøvd positiv effekt som opposisjon, nevnes kan under 2. verdenskrig, og i Sør-Afrika under Apartheid, hvor kommunistene arrangerte frigjøringsbevegelser.

 

Men generelt sett fungererer ikke kommunisme, og må ikke utprøves igjen. Kommunismen har hatt en vesentlig effekt i senere politisk utvikling. Sosaildemokratiet har hentet ideer fra Marx og Engels, og i praksis har alle dagens norske partier et sosialdemokratisk, utviklet grunnlag.

Lenke til kommentar

Jeg skrev dette i en annen tråd (forholdet mellom SV og SU), men limer det inn her:

 

Jeg har forståelse for at enkelte er SV'ere vil fordele godene mer med et "ta fra de rike, og gi til de fattige" prinsipp. Nå kan "Harald uten ambisjoner" ta bussen, lese avisen, og nyte en god kopp kaffe - vell vitende om at naboen "Geir med ambisjoner", som driver et privat selskap han i snitt jobber med 12 timer daglig - på ingen måte har muligheter til å lykkes i skattehelvetet* norge. Vi må jo skjerme "Harald" for den forferdelige muligheten for at "Geir" skal oppleve økonomisk suksess.

 

Jeg har ikke forståelse for at noen vil påtvinge meg et system, der jeg blir fratatt all mulighet for å skaffe meg verdier, dough, eller goder som det også heter. Der jeg blir plassert til å gjøre en "jobb som tjener samfunnet" enten jeg liker den eller ikke**. Jeg har alltid lurt på hvordan kommunismen håndterer etterspørselen etter arbeidskraft i de ulike næringene, når det hverken finnes verdiskapning, tilbud eller etterspørsel. Blir alt regulert av en liksom-økonomi, der staten bestemmer hva som skal skje, og hvem som skal jobbe hvor?

 

Hvis jeg levde i et ideal-kommunistisk land, tror jeg jeg ville vært forfatter. Jeg kunne vært til stor nytte for samfunnet og utgitt mange bøker som inneholdt mer eller mindre piss og vissvass. Jeg kunne diktet i vei og skrevet enormt dårlige romaner. Hvem skulle komme til meg å si: "Faen heller - vi har ikke penger til å publisere slikt møl". Jeg hadde jo tross alt blitt plassert her av den allmektige stat?

 

Utopia er jo utopia - enten du vil eller ei!

 

 

 

*Jeg er veldig fornøyd mer regjeringen vi har nå. Høyre har akkurat presset gjennom en løsning som fordeler skatten bedre mellom privatperson og bedrift.

 

**Det er jobber jeg ikke kunne tenke meg å jobbe med, som er veldig viktig for samfunnet. All ære til dem som gjør de. Noen oppgaver er det nok best at staten tar seg av. Norge er tross alt et meget godt land å leve i, der de aller aller fleste har forutsetningen for et godt liv. At noen få faller utenfor tror jeg ikke man kan unngå - uansett hvor det måtte være.

 

Jeg synes Uti vår hage, episode 5 var ganske morsom.

Bildene.

Filmen.

 

For de som ikke har sett den handler den om at Ynge Hågensen får fritt spillerom, og får alle innbyggerene i en liten by til å bytte jobb. Veldig artig at Hågensen stillte opp. Ikke at dette har noen videre relevans til kommunismen, men det er slik jeg oppfatter hvordan hværdagen ville sett ut - mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Men generelt sett fungererer ikke kommunisme, og må ikke utprøves igjen.

Nja, kommunisme kan fungere, men jeg mener ikke at det burde være så strengt.

Man må ta hensyn til de enkeltes behov.

Men et lite eksempel; det gikk bedre med Russland før Sovjets fall enn nå.

Jasså! Begrunn det nærmere, takk.

Lenke til kommentar
Fordi i det kommunistiske system kommer felleskapet først. Uansett.

Karl Marx og Engels var ganske klare i sin filosofi på dette. Individet var til for felleskapet. Alle dagens demokratier har en balanse av samfunn og individ.

 

Kommunismen, i likhet med nazismen (og alle andre avarter av totalitære filosofier), glemmer at individet også er et ego vesen i tillegg til å være sosialt vesen. Enkel fysiologi bestemmer mer enn politisk idelogi. Det klareste eksemplet er gamle Sovjet.

Er kommunisme ensbetydende med Marxisme? Jeg drev en liten stnud for lenge siden og kallte meg kommunist, men måtte gi opp fordi alle jeg snakket med dyttet meninger i munnen på meg, kommunister også. For meg var kommunisme simpelthen det at alle har lik rett til naturens ressurser. Men om man sier man er kommunist i dag så er man med en gang tillhenger av diktatur, planøkonomi, totalitære stater osv.

Endret av Mortal
Lenke til kommentar

Jeg er personlig marxist og har aldri benektet det. Man gjerne bruke f.eks. Sovjet som ett argument mot marxismen, men da må man også ta med hendelsene som førte til revolusjonen, hendelsene under og etter revolusjonen og hva som gikk galt når. Tiden like etter revolusjonen mener jeg ting gikk relativt bra. Arbeiderne fikk flere rettigheter, det ble opprettet arbeiderkafeer, kvinner fikk selvbestemt abort og flere rettgiehter o.l. Det som gikk skeis var at borgerskapet rømte til utlandet etter hjelp, og fikk vel mer hjelp enn de kunne drømme om. over 20 nasjoner angrep Sovjet, og det var vel omtrent da det gikk åt helvede som man sier på svensk. Det ble innført restriksjoner på talefriheten og mange andre rettigheter. Noe som ble videreført når Stalin vant maktkampen i partiet, noe som var ett nyt steg mot helvete. Noe annet som var negativt var at sovjetene (arbeiderråd) ble fratatt makt og makta ble altfor sentralisert og byråkratisert.

 

Det finnes også andre eksempler på mislykkede revolusjoner. En av de som kan lære oss mest mener jeg er pariskommunen. Revolusjonen i Paris var vellykket, arbeiderklassen seiret. Kommunister og anarkister stort sett hånd i hånd. Men etter 10(?) dager ble revolusjonen slått tilbake av det franske borgerskapet. Hvorfor klarte ikke pariserne å holde stand? For det første så var de avvæpnet som ett ledd i revolusjonen, muligens en logisk kortslutning. For det andre hadde de for stor respekt for borgerskapet, så de forsynte seg ikke av den franske stats gullreserver som lå i Paris, for disse kunne de kjøpt våpen og materiale for å beskytte seg.

 

Men, hvorfor er jeg marxist? Først og fremst fordi jeg mener marxismen er den ideologien som har ett mest vitenskaplig basert grunnsyn. Men også fordi jeg mener kapitalismen er råtten, værst for de fattige landene som vesten utbytter, men den er heller ikke bare positiv for oss. Vi blir fanget i tidsklemmer, har liten mulighet til selvrealisering og må jobbe unødvendig mye.

Lenke til kommentar
Kommunismen er utprøvd, og det har vist seg å være et av historiens største feilgrep, med et utfall av noe oppimot 120 millioner ofre for ideologien.
Tenker vi sier en drøy milliard, og det har kostet hele verden masse penger og krefter og elendigehet. I rene menenskeliv kan vi regen med ca 100 millioner, hvorav halvparten i Kina.

Hvis du i tillegg tar med de som ikke er blitt født takket være kommunismen (hadde Sovjet vært en vanlig vestlige land skulle Russland hatt over 300 millioner innbygger idag. De har knapt halvparten. Kommunismen har dessuten holdt hele verden i en kald krig i over 40 år.

Endret av FiskePinna
Lenke til kommentar
Kommunismen er utprøvd, og det har vist seg å være et av historiens største feilgrep, med et utfall av noe oppimot 120 millioner ofre for ideologien.
Tenker vi sier en drøy milliard, og det har kostet hele verden masse penger og krefter og elendigehet. I rene menenskeliv kan vi regen med ca 100 millioner, hvorav halvparten i Kina.

Hvis du i tillegg tar med de som ikke er blitt født takket være kommunismen (hadde Sovjet vært en vanlig vestlige land skulle Russland hatt over 300 millioner innbygger idag. De har knapt halvparten. Kommunismen har dessuten holdt hele verden i en kald krig i over 40 år.

Hvorvidt det er kommunismen, borgerskapets press og ødeleggelse eller rein skjær idioti som har tatt livet av disse ca 120-150 millioner menneskene er ikke godt å si. Derimot så har jo også kapitalismen noen millioner liv på samvittigheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...