nico Skrevet 19. april 2004 Skrevet 19. april 2004 Hei, håper dere kan hjelpe meg med å sette opp nettverket mitt her. jeg har en: corega bar sw-4pl broadband access router 4 porter cisco 677 adsl modem fra nextgentel (1 port) jeg har 4 maskiner koblet til routeren. routeren er igjen koblet til modemet. Problemet nå er at begge maskinene har DHCP-server og NAT (etc etc. kan ikke alt dette). sånn som det er nå, gjør både modemet og routeren jobben som DHCP-server. Dette må være veldig ueffektivt sikkert. og unødvendig. Det jeg lurer på egentlig er om det går ann og kutte ut ADSL-modemet og bruke bare routeren? Hvis ikke, i hvilken (router/modem) burde jeg enable NAT, DHCP, etc? Må begge være DHCP-server for at nettverket skal funke? Hvilke innstillinger burde jeg bruke her etc. Grunnen til at jeg vil ordne opp i dette er at begge web-konfigurasjons sidene til modemet/router er klønete satt opp, og jeg greier ikke lage NAT oppføringer som funker. hmm, kansje litt lang post. men, takk til alle som har noen svar mvh. nico
agvg Skrevet 19. april 2004 Skrevet 19. april 2004 Det jeg lurer på egentlig er om det går ann og kutte ut ADSL-modemet og bruke bare routeren? Nei, du kan ikke kutte ut NGT-routeren. Hva med og kjøpe en rein switch til 200,- og slippe alt dette?
hamstr Skrevet 19. april 2004 Skrevet 19. april 2004 Jeg har ngt og har hjemmenetverk med ruter. Jeg har Netopia ruter(modem) og 3com ruter som jeg kobler alle pc'ene inni. Jeg har bare koblet netopia ruteren rett i 3com ruteren og netverket fungerer fint. Eneste jeg måtte gjøre var å konfigurere 3com ruteren før jeg satte i netopia ruteren Men etter det var ferdig har det ikke vert noe kluss.
hart Skrevet 19. april 2004 Skrevet 19. april 2004 (endret) Den løsningen med switch høres ut som den enkleste løsingen ja.. Selve routingen er greit å ha, men kan du sette opp DMZ på en av dem? Evt skru av DHCP-tildelingen og heller operere med faste IP adresser, også for routeren bak modemet, lettere å sette opp NAT da. Du har vel neppe mer enn 2-3 maskiner i nettet. EDIT: 4 maskiner ja, det var det med å lese alt to ganger først Endret 19. april 2004 av hart
nico Skrevet 19. april 2004 Forfatter Skrevet 19. april 2004 Den løsningen med switch høres ut som den enkleste løsingen ja.. Selve routingen er greit å ha, men kan du sette opp DMZ på en av dem? Evt skru av DHCP-tildelingen og heller operere med faste IP adresser, også for routeren bak modemet, lettere å sette opp NAT da. Du har vel neppe mer enn 2-3 maskiner i nettet. EDIT: 4 maskiner ja, det var det med å lese alt to ganger først hva er DMZ? Hvordan kan jeg sette opp faste ip addresser på alle dataene da? sånn det er nå så er modemet 10.0.0.1 og routeren er lissom 10.0.0.2 tror jeg.... men så gir routeren adresses videre slik som 192.168.1.1-etc det hadde vært fint om noen kunne forklare rett fram hvordan jeg burde gå fram for og løse dette greit nok. f.eks å bare bruke 10.0.0.1-5 adresser for dataene i nettverket isteden. ikke la routeren tukle med det. ville det vært mulig? (eller hva med omvendt?) og hvordan hadde det her funket med en switch? adsl modemet bare koblet til en av portene?
Sabbath Skrevet 19. april 2004 Skrevet 19. april 2004 Blir på kanten til morsomt dette, men igjen så må man jo være enig med agvg. Hvorfor så mye hassel for ingenting:)
Isildur Skrevet 20. april 2004 Skrevet 20. april 2004 Eg har gta og har hjemmenetverk med vindusruter. Jeg har Magicaruter(ADSL) og 0cim vindusruter som jeg setter alle pc'a inni. Jeg har bare koblet Lalala vindusruta rett i 0cim vindusruta og netverket fungerer fint. Det eg måtte gjøre var å konfigurere 0cim vindusruta før eg satte i Lalala vindusruta. Håper dette kan hjelpe deg:)
Isildur Skrevet 21. april 2004 Skrevet 21. april 2004 Fikk du det til? Tror det er nesten likt som det med Lalala vindusruta som jeg har... Er det 0cim?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå