Gå til innhold

OCZ Enhanced Bandwidth


Anbefalte innlegg

OCZ har lansert nye minnebrikker - OCZ 3200EB og 3500EB, som gir høyere minnebåndbredde ved hjelp av "smartere" timings. Istedet for lavest mulig timings, ss. 2-2-2-5, har OCZ kommet frem til at 2.5-2-3 (CL-tRP-tRCD) er bedre balansert og gir høyere ytelse. Du finner test av disse brikkene hos Anandtech og hos X-bit Labs.

 

Som dere kan lese fra utdraget fra artikkelen nedenfor, så var en del av konklusjonen til Anandtech at disse timingene gav mest ytelsesøkning ved høye front side bus-hastigheter (DDR466+), mens ved DDR400 var forskjellen knapt merkbar

 

In general, 3500EB performed exactly as OCZ claimed it would in our benchmarks. It is not as fast as some current CAS 2 memory at DDR400, but its performance is very close to the best, even though EB is rated at CAS 2.5. However, by the time we reached the DDR433 to DDR466 range, 3500EB performed neck-and-neck with the best memory that we have tested, even though the CAS latency was slower. By the time we reached DDR500, OCZ 3500EB was reaching the highest bandwidth we have yet seen at DDR500, even though it ran at CAS 3 and the other fast memories were at CAS 2.5. It appears that the more you overclock 3500EB, the greater the impact of the EB optimizations.
Endret av thoering
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil ikke det tilsi at vi kan bruke 2.5-2-3 timings, uten å miste ytelse, samtidig som vi kan klokke høyre pga slappere timings (uansett default speed på RAM)?
Jo, det skulle kunne tilsi det.

 

The timings combination found by OCZ Technology is really good and we can recommend it to owners of PC3200 CL2-3-3-6 and CL2.5-3-3-6 modules; this will provide some performance gain, although small.

 

Jeg vil legge til at Anandtech testet brikkene på mye høyere hastigheter, og det var her den store ytelsesforskjellen viste seg. Dersom du hadde testet nettopp dette, så ville jeg og sikkert flere vært svært interresserte i å høre resultatet! (Jeg har testet disse timingene selv uten særlig hell, men så er minnet mitt så ok-uvillig at maskina mi kræsjer om jeg overklokker cpu/fsb/minne med bare 1 MHz...)

 

Kan ikke helt se at PC3500EB 2.5-2-3-8 er smartere enn PC3500 2-2-3-6.

Det hadde jo vært en fordel om du leste artiklene før du uttalte deg om dem.

 

Skjønte ikke dette helt jeg.. leste litt igjennom testene, men neida.. Noen som kan forklare dette litt utfyllende på "norsk"?

 

Det OCZ har gjort, er å ha funnet timings som yter bra uten å være de absolutt laveste. En litt absurd måte å forklare på; se for deg at du skal nå et tog. Du bruker 2 sek på å komme til stasjonen, men toget reiser ikke før om 3 sek. Nestemann som skal rekke et tog bruker også 2 sek, mens toget reiser 3 sek etter forrige tog osv. Altså, du er kjempekjapp, men ineffektiv. Dersom du hadde brukt 2.5 sek, og toget hadde reist etter akkurat 2.5 sek, så ville dette vært bedre balansert. Slik er det med disse timingene også. I minnet kan altså "kraftbesparelsen" ved at du løper saktere overføres til at toget kjører fortere, så om alt er perfekt balansert og data slipper ventetid i minnet, så er altså timingene bedre balansert og minnet yter bedre.

 

Håper den sære forklaringen var til hjelp. Hvis dere leser Anandtechs test, vil dere lese at disse "smartere timingene" gir bedre båndbredde ved høyere busshastighet. Det beviser at hele denne balanseringen faktisk funker!

 

For de som er ute etter en mer teknisk avansert og utfyllende forklaring les denne artikkelen

Endret av thoering
Lenke til kommentar
Hvis disse er så rask som det siees, så må jo dette være kongebrikker... + at det dreper jo myten om at jo lavere timings er best hardt og brutalt.

Nei? BH-5 på 2-2-2-5 er raksest på det aller meste ifg. X-bit labs. I noen tester hadde det nok vært bedre med Tras på 6 eller høyere.

 

Men, mange tror CL er den timingen som har mest å si. Det er den ikke.

Lenke til kommentar

Er neppe å finne i Norge riktig ennå. Deres forrige serie het Enhanced Latency, og kom på 2-3-3-7 (disse finner du bl.a her)

 

Den nye serien heter altså Enhanced Bandwidth (Altså navnendelse EB, ikke EL). Den vil sannsynligvis koste det samme eller mindre, og yte like bra eller bedre. Ingen revolusjon, men en interessant sak og mytedreper :yes:

Endret av thoering
Lenke til kommentar
Får du 250 FSB på de brikkene? ...

Svarer bare med atter et sitat jeg :-]

 

By DDR500, EB is the fastest memory that we have yet tested. It appears that EB gets better and better, the higher the bandwidth. It is also interesting that at its highest speed of DDR510, 3500EB has a greater bandwidth than OCZ 3700 R2 at DDR520, Kingmax DDR500 at DDR528, and is about the same as Corsair XMS4000 PRO at DDR539. It appears, at DDR510, that OCZ 3500EB is showing the same bandwidth we find with the best memory we have tested at about DDR540.

 

PS. Les artiklene!

 

Edit:: Men du er selvfølgelig ikke garantert å få få overklokket dem like langt.

Endret av thoering
Lenke til kommentar

Har funnet en butikk som selger disse brikkene. Ligger i england dog, men de tar bare 4 euro i frakt til oslo.

 

Pc-memory-upgrade

 

De prisene som er der må du dele på 1,21 for å få fjerna VAT som du ikke skal betale. Men vet ikke helt hvordan disse sendes, kanskje de sure 24%-møkka til norge legges på når de ankommer landet, men hvis de sender som gave, så slipper man dette. Skal selv bestille RAM herfra veldig snart. Vet at veldig mange er fornøyde med dem, de har kjapp leveringstid, de regna med at det skulle ta 3-4 dager fra jeg bestillte til jeg hadde dem på døra, og det er BRA:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...