Gå til innhold

Hvordan finne ut hvor mange "døde pixler"?


Jonna

Anbefalte innlegg

Fikk min nye Samsung SyncMaster 173t i dag.

Alt ser ganske bra ut bortsett fra en "lysende flekk" midt på skjermen.

Synes ikke den er så veldig plagsom, bortsett fra i filmer og noen andre ting.

 

Finnes det en lur måte å finne ut hvor mange pixler som er "døde" eller her, knall grønne? På avstand ser det ut som en, men når en ser nøye etter så ser det ut som om det kan være flere... 3-4 kanskje.

 

 

 

PS: Når jeg blar meg sakte nedover i tekst / nettsider så blaffrer teksta en del.

Er dette vanlig eller finnes det noe instillinger jeg kan løse det med. Bruker Clear Type for øyeblikket

 

Jon Arne

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fikk min nye Samsung SyncMaster 173t i dag.

Alt ser ganske bra ut bortsett fra en "lysende flekk" midt på skjermen.

Synes ikke den er så veldig plagsom, bortsett fra i filmer og noen andre ting.

 

Finnes det en lur måte å finne ut hvor mange pixler som er "døde" eller her, knall grønne? På avstand ser det ut som en, men når en ser nøye etter så ser det ut som om det kan være flere... 3-4 kanskje.

 

 

 

PS: Når jeg blar meg sakte nedover i tekst / nettsider så blaffrer teksta en del.

Er dette vanlig eller finnes det noe instillinger jeg kan løse det med. Bruker Clear Type for øyeblikket

 

Jon Arne

Hei, har en samsung Lcd selv.

 

Hvis du lager et helt svart skjermbilde og et hvitt, og bytter mellom de to så burde du enkelt se hvor mange døde pixler det er.

 

Det at teksten blafrer er nok en ting du må venne deg til ;)

Lenke til kommentar

Heisan!

 

Du kjører vel digitalt tipper jeg?

Jeg har 19" og kjører analogt og XP fix for deretter å kjøre 75 hz. Dvs den oppdaterer seg raskere. Uansett hva folk sier om hz på lcd så hjelper det... end of story ;)

 

Prøv dette og jeg er sikker på at det hjelper. Har pr i dag ingen ghosting på hverken rulling eller i spill :thumbup:

Endret av kåre klut
Lenke til kommentar

hm. hvis jeg har fårstått deg riktig angående blafringen din så kan du forsøke med "ClearType" som du finner under display properties -> Appearance -> effekts og huk av for "use the following method to smooth edges of screen fonts" og velg ClearType.

 

test og se om det funker.

 

ser du kun en lysende grønn flekk så er det kun en. etter min mening så er det relativt enkelt å telle døde pixler. bare trykk nesa di så nærme du kommer og tell :D

 

når det gjelder returret så har du ingen hvis det bare er en død / konstant "on" pixel.

 

Når den er rød så er det vel en defekt sub-pixel.

 

og så vidt jeg kan huske så er det ikke snakk om noen bytterett (hvis du ser bort fra angrefristen) når det kun er snakk om en defekt pixel. må ver en såkalt cluster av pixler ( 4-5 inni i et begrenset område )

(er også en standard for slike ting "ISO13xxxxx" ett eller annet (er litt bedugget så jeg husker ikke helt akkurat nå)

 

skal se om jeg finner den i morgen vhsi det ikke har vert noen her og løst saken.-

 

ha en god kveld

 

-Jack

Lenke til kommentar

Takker for alle svar! :thumbup:

Har prøvd litt med analog/digital kabelen og noen instillinger. Har blitt bedre. Når det gjelder den "døde" pixelen så er den der fremdeles, det er nok bare en, men den sitter på et veldig slitsomt sted. (midt på skjermen) Den er godt synlig i stortsett alt jeg gjør, som ikke har lys bakgrunn...

Så vi får se hva vi gjør......

Lenke til kommentar

Du har vært litt uheldig ja. Grønne prikker midt på skjermen er ikke kult :angry:

Selv har jeg en syncmaster 192v (som for øvrig bruker analog kabel...) men en fin liten rød prikk litt opp til høyre. men rød er en mørk farge og vises ikke så tydelig.

Du kan jo alltids prøve å fjerne denne prikken din med guiden til Hw. Guide til fjerning av døde piksler. Ellers kan du ogås ta en titt innom øyvinds LCD guide. :w00t:Her

Lenke til kommentar

For min del så er det ikke akseptabelt med så mye som en eneste død pixel, bruk angreretten og krev pengene tilbake.

Desverre så godtar elekronikkbransjen døde pixeler på LCD skjermer, hadde det vært en CRT skjerm med en eneste "død" pixel så hadde du fått byttet den på sekundet (skjønner fanken meg ikke på det opplegget der)!

Endret av norrick
Lenke til kommentar
Du kan jo prøve å massere den bort, har hørt at det kan hjelpe.

 

- Massasje er prøvd. For min del fungerer det bedre andre steder en på min Samsung 173t :yes:

 

For min del så er det ikke akseptabelt med så mye som en eneste død pixel, bruk angreretten og krev pengene tilbake.

Desverre så godtar elekronikkbransjen døde pixeler på LCD skjermer, hadde det vært en CRT skjerm med en eneste "død" pixel så hadde du fått byttet den på sekundet (skjønner fanken meg ikke på det opplegget der)!

 

- Synes heller ikke en skal akseptere "feil" på noe en betaler 5000kr for.

Men jeg tror ikke jeg hadde brydd meg noe om det om det hadde vært en død pixel eller 2 på siden av skjermen.... Det blir noe helt annet da du får den midt i trynet hele tida...

Lenke til kommentar

Når det gjelder ISO 13406-2 så gjelder den kun for de skjermene som er sertifisert etter den. Ellers er det cluster på fire pixler innenfor, uhm hva pokker var nå det igjen da...

 

Kåre Klut: det folk sier om LCD og flimring gjelder digital kobling. Ingen gidder å bry seg med analog kobling da det er helt bakvendt med digital PC --> analog kabel --> digital skjerm. Ingen som har muligheten til å kjøre digitalt (og har vettet i behold) kjører analogt.

 

Når det gjelder blafringen så er det faktisk et problem med LCD skjermer. Etter et par artikler jeg har lest så ligger mye av feien i programvaren. Den er rett og slett ikke utviklet for LCD, og tar ikke høyde for scrolling på en så skarp skjerm. Husker ikke helt om det var snakk om windows sitt bilbliotek for scrolling eller om det var individuelt for programmene. Det jeg vet er at firefox har et tillegg som retter opp dette. Ergo påstår jeg at dette handler om programvare, ikke skjermen eller kablen som brukes.

Lenke til kommentar
For min del så er det ikke akseptabelt med så mye som en eneste død pixel, bruk angreretten og krev pengene tilbake.

Desverre så godtar elekronikkbransjen døde pixeler på LCD skjermer, hadde det vært en CRT skjerm med en eneste "død" pixel så hadde du fått byttet den på sekundet (skjønner fanken meg ikke på det opplegget der)!

Er enig med deg men samtidig litt uenig.

har du tenkt på hvor lite det egentlig skal til for at slike ting skjer?

også når du sier det er helt uakseptabelt at det er en død pixel har du tenkt på hvor mange døde pixler det er i en CCD brikke i et digitalt kamera?

 

har heller aldri vert borti noen døde "pixler" på en crt skjerm.. men bilderør... der er det bilderøret som er defekt eller ikke.

 

(hvis dette høres noe ubegrunnet og dårlig skrevet så stemmer nok det da jeg er så fyllesjuk det bare går ann å bli)

 

det jeg hadde gjort er å ta med meg skjermen til det stedet jeg hadde kjøpt den og spurt pent om jeg ikke kune få byttet den. Sier de seg villige til det (mange er det) så er det kjempebra, hvis de ikke vil bytte den så er det eneste du kan gjøre er å benytte deg av angrefristen og øgelegge litt av forholdet deg-forhandler.

 

Stikk inn å spør du :thumbs: (jonna btw )

Lenke til kommentar
For min del så er det ikke akseptabelt med så mye som en eneste død pixel, bruk angreretten og krev pengene tilbake.

Desverre så godtar elekronikkbransjen døde pixeler på LCD skjermer, hadde det vært en CRT skjerm med en eneste "død" pixel så hadde du fått byttet den på sekundet (skjønner fanken meg ikke på det opplegget der)!

- Synes heller ikke en skal akseptere "feil" på noe en betaler 5000kr for.

Hadde man forkastet alle LCD-paneler med en død piksel eller to så hadde veldig mange færre lcd-paneler havnet på markedet og prisene hadde steget deretter. Ville du heller ha betalt 10.000 for en skjerm som garantert er feilfri?

 

Men heldigvis så blir produksjoneprosessene bedre hele tiden, så vi kan nok se fram til en framtid fri for døde piksler ;)

Lenke til kommentar

har en samsung jeg. Ikke en eneste død pixel. Verdens beste produsent! Mye bedre enn eizo :roll:

 

De fleste driter en lang mars i at du har en skjerm som er pen. Det betyr ikke at alle andre er det. Bruk hodet litt før du poster den typen dumheter...

 

Når det er sagt så er det sant at eizo er kjent for god kvalitet ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...