cocky Skrevet 16. april 2004 Skrevet 16. april 2004 (endret) Kjøpte nytt hovedkort for å få brukt min (også) nye AMD Barton 2800+. I går skulle jeg endelig skru hele skiten sammen, og komponentene er som følger: - Kabinett: Lian Li 65USB - Hovedkort: ASUS A7V8X-X LAN - CPU: AMD Barton 2800+ (333 FSB) - CPU-kjøling: Swiftech blokk + Papst vifte + Arctic Silver 3 kjølepasta - Minne: Non-reg PC2700 - PSU: Husker ikke navnet, men det skal være en bra sak med 430 el. 480W - HD: 2*160Gb Maxtor ATA-133 (Ultra) (koblet på primary IDE-port) - DVD-spiller og CD-brenner (to komponeneter koblet på sec. IDE-port) - Skjermkort: Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO (trenger egen strøm) - Lydkort: Creative Audigy 2 ZS Platinum PRO (trenger egen strøm) Fine komponenter, vel og bra. Koblet alt sammen (alt fungerte greit på mitt gamle A7V333 RAID, men da med AMD Athlon XP 2000+), og prøvde å starte opp. Ingen reaksjon, bortsett fra at viftene såvidt beveget litt på seg - og stoppet. Tenkte jeg hadde satt power switch ledningen feil i Front Panelet på hovedkortet, snudde denne og prøvde på nytt - samme resultat. Verifiserte at ATX-strømkabelen var ordentlig tilkoblet.. samme resultat. Prøvde å snu power switch ledningen igjen... samme resultat. Tok vekk strøm til Skjermkort og Lydkort.... samme resultat... Vet ikke ved hvilket forsøk følgende skjedde, men plutselig hørte jeg et PANG og så en gnist.. i nærheten av CPU-kjøler/back panel..... Da gav jeg opp... Det jeg mest har lyst til å gjøre nå er å la noen eksperter se på hele skiten.... Sjekke komponentene... og hjelpe meg å få systemet til å funke. Redd noe er ødelagt etter det schmellet. Spm. 1 Noen som har en idé om hva som kan være galt? Spm. 2 Har det noen betyding hvilken strømkrets jeg kobler de ulike komponentene til (flere kretser ut fra PSU), jeg har bare tatt de kontaktene som har vært tilgjengelige. Spm. 3 Noen som vet om noen PC-doktor som kan hjelpe meg å få testet komponentene - få systemet opp og gå? Koste hva det koste vil.... Please hjelp meg! Setter umåtelig stor pris på konstruktive svar nå Endret 16. april 2004 av cocky
b0nna Skrevet 16. april 2004 Skrevet 16. april 2004 Feilsøk hovedkortet visuelt rundt området hvor det smalt, ser du noen sprukne kondensatrorer? Kan du lukte noe?
cocky Skrevet 16. april 2004 Forfatter Skrevet 16. april 2004 Feilsøk hovedkortet visuelt rundt området hvor det smalt, ser du noen sprukne kondensatrorer?Kan du lukte noe? Sjekke når jeg kommer hjem...
ZyberZone Skrevet 16. april 2004 Skrevet 16. april 2004 Kjenner en som har ett Abit NF7-S v 2.0 som skjedde noe lignende med.. Der begynnte det å komme gnister hver gang han startet opp PC'n.. Ved FW-kontakten på HK'et. Men vi dro ut den ledningen å etter den gang så har alt funket som det skal.. Å han bruker uansett aldri FW, så det går greit.
Mefistho Skrevet 16. april 2004 Skrevet 16. april 2004 hmm... høres lit dumt ut, men har du glemt en slik skruv-feste som brukes til å feste hk, et eller annet sted der det ikke skall være?
Hellslayer Skrevet 16. april 2004 Skrevet 16. april 2004 Denne gnisten: Var det en slags lysbue, eller bare ett glimt liksom? Ett glimt vil mest sansylig ha vært en komponent som av en eller annen årsak feilet (en garrantisak) slik jeg ser det. En lysbue kommer som oftest av dårlig kontakt mellom to ledende deler, og kan være en monteringsfeil (fra din side), men kan også være en feil i fra fabrikanten (Vi håper på det) for jeg ser ikke hvordan man kan montere noe feil i nærheten av CPU-kjøler/back panel... Som b0nna sa: Feilsøk kortet, og se etter svarte/svidde merker på hk.
cocky Skrevet 16. april 2004 Forfatter Skrevet 16. april 2004 Denne gnisten: Var det en slags lysbue, eller bare ett glimt liksom? Ett glimt vil mest sansylig ha vært en komponent som av en eller annen årsak feilet (en garrantisak) slik jeg ser det. En lysbue kommer som oftest av dårlig kontakt mellom to ledende deler, og kan være en monteringsfeil (fra din side), men kan også være en feil i fra fabrikanten (Vi håper på det) for jeg ser ikke hvordan man kan montere noe feil i nærheten av CPU-kjøler/back panel... Som b0nna sa: Feilsøk kortet, og se etter svarte/svidde merker på hk. Det var vel kanskje en lysbue, men det er vanskelig å si - så det i sidesynet. Jeg har kjøpt flesteparten av komponentene hos Komplett... men hvordan går man frem for å fremme en garanti-sak, hvis jeg ikke finner ut hvilken komponent som evt. er defekt (ok, forutsatt at jeg ikke skulle finne noe ved å se/lukte meg frem til problemet). Kan jeg sende hele den j*vla føkkings maskina til Komplett, og be dem finne ut av problemet??? Utfører de den slags tjenester??? Det er nemlig det jeg ønsker - å sette hele problemet bort til noen som kan det.....
Mouh Skrevet 16. april 2004 Skrevet 16. april 2004 jeg har vært med på det samme problemet med det HK'et tidligere, vi skjekket om det var noe galt der.. men nei, allt satt helt fint (riktig). så det HK'et ble sendt tilbake til leverandør og testet der, og det funket hos dem. men når vi fik det tilbake igjen så funket det like lite. Det vi gjorde da var å prøve ut forskjellige PSU'er. og jo, det viste seg å være PSU'en som ikke ville dra HK'et. hvorfor, kan jeg ikke svare på for den PSU'en som vi hadde i begynnelsen, den fungerer nå og har alltid gjort det (men bare ikke på det HK'et) *Mouh*
cocky Skrevet 16. april 2004 Forfatter Skrevet 16. april 2004 jeg har vært med på det samme problemet med det HK'et tidligere, vi skjekket om det var noe galt der.. men nei, allt satt helt fint (riktig). så det HK'et ble sendt tilbake til leverandør og testet der, og det funket hos dem. men når vi fik det tilbake igjen så funket det like lite. Det vi gjorde da var å prøve ut forskjellige PSU'er. og jo, det viste seg å være PSU'en som ikke ville dra HK'et. hvorfor, kan jeg ikke svare på for den PSU'en som vi hadde i begynnelsen, den fungerer nå og har alltid gjort det (men bare ikke på det HK'et) *Mouh* Takk, jeg tror du er inne på det... Jeg har en kraftig psu, men i brukermanualen til hk står det at det må være 8A på 12v ledningen... og det aner jeg jo ikke om er tilfredstilt. Jeg skal forsøke å finne frem noe info om psu-en min (som var jævlig dyr, kul og kraftig når jeg kjøpte den for 2 år siden - rød med tre vifter og hastighetsregulator). Håper det "bare" er psu-en ja.
Mouh Skrevet 16. april 2004 Skrevet 16. april 2004 det du da kan gjøre er å prøve noen andre PSU'er hvis du har adgang til det.. *Mouh*
88charlie Skrevet 16. april 2004 Skrevet 16. april 2004 Har du sjekket om der var noe kontakt mellom kjøleribba og komponenter på hovedkortet? Den er jo ganske stor den swift'n. Tror ikke du har gjort noe galt under monteringen så hvis det ikke er kjøleren så har du nok en grei garantisak på hovedkortet.
jocke Skrevet 16. april 2004 Skrevet 16. april 2004 Jeg har kjøpt flesteparten av komponentene hos Komplett... Hvis du bor i nærheten av en Komplett-butikk, tar du bare med deg hele ruklet slik det er - og be dem se på det. Koster ingenting.
Crazy Joe Skrevet 16. april 2004 Skrevet 16. april 2004 Jeg har kjøpt flesteparten av komponentene hos Komplett... Hvis du bor i nærheten av en Komplett-butikk, tar du bare med deg hele ruklet slik det er - og be dem se på det. Koster ingenting. Det er ikke noe som heter komplett butikker lenger men DataKjeden. Tror ikke du får levert inn de delene du har kjøpt via web butikken til Komplett.
snoopafella Skrevet 16. april 2004 Skrevet 16. april 2004 siden du så glimtet oppå HK er det sikkert ikke dette men.. har du sjekket at du ikke har satt en spacer feil under hovedkortet? (de dingsene som skruene skrus inn i) Har opplevd dette selv (var ikke jeg som hadde satt pc`n sammen) Viftene startet osv. men pc`n ville ikke poste en gang.
jocke Skrevet 16. april 2004 Skrevet 16. april 2004 Jeg har kjøpt flesteparten av komponentene hos Komplett... Hvis du bor i nærheten av en Komplett-butikk, tar du bare med deg hele ruklet slik det er - og be dem se på det. Koster ingenting. Det er ikke noe som heter komplett butikker lenger men DataKjeden. Tror ikke du får levert inn de delene du har kjøpt via web butikken til Komplett. Jeg kaller det for komplett enda jeg. Kommer ikke til å kalle dem DataKjeden - er for dumt Uansett, komplett.no fungerer enda, så det bygger bare opp min mening. Nå vet jeg ikke helt hva jeg skrev, men men. Mente det nå uansett.
cocky Skrevet 16. april 2004 Forfatter Skrevet 16. april 2004 siden du så glimtet oppå HK er det sikkert ikke dette men.. har du sjekket at du ikke har satt en spacer feil under hovedkortet? (de dingsene som skruene skrus inn i) Har opplevd dette selv (var ikke jeg som hadde satt pc`n sammen) Viftene startet osv. men pc`n ville ikke poste en gang. Ikke no galt med spacerne, de er std. Lian Li spacere og har vært likt plassert hele tiden (virket helt greit med mitt gamle A7V333).... Kan selvfølgelig ta en sjekk at ting ikke har flytta seg.
cocky Skrevet 16. april 2004 Forfatter Skrevet 16. april 2004 Har du sjekket om der var noe kontakt mellom kjøleribba og komponenter på hovedkortet? Den er jo ganske stor den swift'n. Tror ikke du har gjort noe galt under monteringen så hvis det ikke er kjøleren så har du nok en grei garantisak på hovedkortet. Nah, tror ikke det... Men skal sjekke det og... Tror imidlertid mest på PSU-en som en mulig feilkilde...
cocky Skrevet 16. april 2004 Forfatter Skrevet 16. april 2004 Jeg har kjøpt flesteparten av komponentene hos Komplett... Hvis du bor i nærheten av en Komplett-butikk, tar du bare med deg hele ruklet slik det er - og be dem se på det. Koster ingenting. Det er ikke noe som heter komplett butikker lenger men DataKjeden. Tror ikke du får levert inn de delene du har kjøpt via web butikken til Komplett. Å levere inn hele ruklet til Komplett eller Datakjeden (forferdelig tragisk fantasiløst navn)... i Møllergata (bor i Oslo) er nok et hett tips... Skal forsøke meg lørdag! Har også sendt en mail til Infocare for å høre om de kunne tatt oppdraget, men da blir det spenn ut og ingen garantisak
b0nna Skrevet 16. april 2004 Skrevet 16. april 2004 Jeg har en kraftig psu, men i brukermanualen til hk står det at det må være 8A på 12v ledningen... og det aner jeg jo ikke om er tilfredstilt. Jeg skal forsøke å finne frem noe info om psu-en min (som var jævlig dyr, kul og kraftig når jeg kjøpte den for 2 år siden - rød med tre vifter og hastighetsregulator). Den har nok 18 antageligvis minst 20A på 12V railen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå