Gå til innhold

Dataspill, instillinger og FPS

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det har jo etterhvert blitt nok av tråder der folk diskuterer og/eller spør om hvorfor fps er lav i spill også videre, og hvordan de kan øke den osv. Det hersker jo også en del forrvirring da folk med samme hardware tilsynelatende kan ha vidt forskjellig fps med de samme innstillingene i et spill.

Det som skjelden nevnes i slike tråder er hvilke driverinstillinger folk har. Dette er vel så viktig som hvilken hardware man har og hvordan innstillinger man kjører med i selve spillet.

Her kommer et par eksempel, specs finner du i profilen min

FarCry innstillinger er alt på very high, 1024*768res, Low AA, og 2AF

Eksempel 1:

Her setter jeg driverne på maks kvalitet

Eksempel 2:

Her kan du se resultatet

Eksempel 3:

Her setter jeg driverne til maks ytelse

Eksempel 4:

Her er resultatet på maks ytelse

Som man kan se så er det en 80% økning fra kvalitet til ytelse på driverinnstillingene.

Bildekvaliteten vil jo selvfølgelig forringes en del når man endrer på innstillingene på driverne, det er dog ikke så lett og se på disse bildene.

Men poenget er uansett at det blir litt feil når folk kun legger spillinnstillinger til grunn for hvilken fps de får, når man ser hvor stort utslag forskjellige innstillinger på driverne har.

Får håpe at dette kan klare litt opp i en eller så tåkete fps verden :)

Endret av C4STOR
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det har jo etterhvert blitt nok av tråder der folk diskuterer og/eller spør om hvorfor fps er lav i spill også videre, og hvordan de kan øke den osv. Det hersker jo også en del forrvirring da folk med samme hardware tilsynelatende kan ha vidt forskjellig fps med de samme innstillingene i et spill.

Det som skjelden nevnes i slike tråder er hvilke driverinstillinger folk har. Dette er vel så viktig som hvilken hardware man har og hvordan innstillinger man kjører med i selve spillet.

Her kommer et par eksempel, specs finner du i profilen min

FarCry innstillinger er alt på very high, 1024*768res, Low AA, og 2AF

Eksempel 1:

Her setter jeg driverne på maks kvalitet

Eksempel 2:

Her kan du se resultatet

Eksempel 3:

Her setter jeg driverne til maks ytelse

Eksempel 4:

Her er resultatet på maks ytelse

Som man kan se så er det en 80% økning fra kvalitet til ytelse på driverinnstillingene.

Bildekvaliteten vil jo selvfølgelig forringes en del når man endrer på innstillingene på driverne, det er dog ikke så lett og se på disse bildene.

Men poenget er uansett at det blir litt feil når folk kun legger spillinnstillinger til grunn for hvilken fps de får, når man ser hvor stort utslag forskjellige innstillinger på driverne har.

Får håpe at dette kan klare litt opp i en eller så tåkete fps verden :)

Fint innlegg, kan sikkert hjelpe en del folk som sliter med det å få høyere FPS :yes:

Skrevet

Helt klart et poeng. Innstillinger har svært mye å si.

Omega-driverne er jo f.eks. optimalisert ytterligere for god bildekvalitet, som nødvendigvis må gå på bekostning av ytelsen. :)

Skrevet
Er det noen som kan vise\fortelle hvordan vi gjør dette på Nvidia kort ?

Innstillingene for ytelse finner du på samme sted. Kontrollpanel - Skjerm - Innstillinger - Avansert.

:)

Skrevet (endret)

Det vet jeg, men jeg ser ikke noe der jeg kan stille på "Ytelse og kvalitet".. Mulig det er jeg som er blind elns :blush:

*EDIT*

Glem det, jeg fant det :thumbup:

Endret av opez
Skrevet
Helt klart et poeng. Innstillinger har svært mye å si.

Omega-driverne er jo f.eks. optimalisert ytterligere for god bildekvalitet, som nødvendigvis må gå på bekostning av ytelsen. :)

Mulig du ordlegger deg litt feil her, Omega driverene er satt sammen av allerede fungerende drivere, det beste av det beste for å si det slik. De er beregnet for å få driverene til å støtte flest mulig spill. Fjerne flest mulig "problemer".

Et eksempel er jo der folk legger inn eldre drivere for å få f.eks. AntiAliasing (AA) til å virke. De hadde f.eks AA med Cataclyst 4.2 i Flashpoint, men mistet den da de gikk over til Cataclyst 4.3. Derfor "ruller" de tilbake driveren inntill det kommer en ny Cataclyst driver som fikser det, eller inntill Omega får plukket fra hverandre de nye driverne, tatt det beste og fungerende, og blandet det med eldre utgaver.

Har ingenting med bildekvaliteten å gjøre, men funksjonaliteten til driveren... :)

des,OUT!

Skrevet

Jeg orker ikke å lete etter link nå, men jeg har faktisk lest og sett bildeeksempler, hos Omegacorner, at driverne er optimalisert for best bildekvalitet. Sett sammenlikninger og greier. :)

Skrevet (endret)
Er det noen som kan vise\fortelle hvordan vi gjør dette på Nvidia kort ?

Du kan da laste ned nyeste nVidia display driver fra hjemmesiden hjemmesiden.

Gå til Download Drivers>Så velger du alle dine innstilinger på step-by-step saken og trykker på den driveren den fant for deg, og laster ned ;)

Endret av Artex
Skrevet
Jeg orker ikke å lete etter link nå, men jeg har faktisk lest og sett bildeeksempler, hos Omegacorner, at driverne er optimalisert for best bildekvalitet. Sett sammenlikninger og greier. :)

Allow me then... :roll:

The purpose of the Omega Drivers is to provide gamers with an alternate set of drivers, ones that have more options and features than the original sets.  The drivers contain optimizations, extra features (like OC capabilities), more resolutions and internal tweaks that can give them the edge in a gaming enviroment over the normal drivers, which are often tailored for synthetic benchmarks. All Omega driver sets are tested (unless noted) by myself in my own PC or in an alternate PC (in the case of the nvidia drivers) to ensure maximum compatibility and reliability.

Kilde: www.omegacorner.com

des,OUT!

Skrevet (endret)

Takk C4STOR, du fikk meg til å tenke på omegacorner igjen ;)

Kanskje på tide med en liten oppdatering i driverene mine :roll:

RADEON 9800 PRO med gamle drivere - Hører ei hjemme her :love:

Endret av Dasset

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...