Gå til innhold

Sett opp tollgrensene!


Anbefalte innlegg

Motstanderne av å heve tollgrensa mener at mange dvd-priser på nettet holdes lave for å komme under tollgrensa, og at prisene vil øke ved ny tollgrense.

Det blir litt som å takke nei til gratis hus i frykt for boligskatt :dontgetit:

Fordelene ved økt tollgrense er jo langt større enn ulempene.

Derfor signa jeg meg på lista.....

Akkurat som tollgrensa i norge styrer prisene ifra f.eks. statene ;):green:

Nå mente han sikkert prisene i norge da, men tviler på det stemmer uansett. Det aller meste er dyrere i Norge uansett. Denne grensen er konkurransehemmende og bør fjernes. Veldig mye går ikke an å få tak i i Norge engang, og skal man bestille det utenlands, blir det svindyrt! :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Motstanderne av å heve tollgrensa mener at mange dvd-priser på nettet holdes lave for å komme under tollgrensa, og at prisene vil øke ved ny tollgrense.

Det blir litt som å takke nei til gratis hus i frykt for boligskatt :dontgetit:

Fordelene ved økt tollgrense er jo langt større enn ulempene.

Derfor signa jeg meg på lista.....

Akkurat som tollgrensa i norge styrer prisene ifra f.eks. statene ;):green:

Nå mente han sikkert prisene i norge da, men tviler på det stemmer uansett. Det aller meste er dyrere i Norge uansett. Denne grensen er konkurransehemmende og bør fjernes. Veldig mye går ikke an å få tak i i Norge engang, og skal man bestille det utenlands, blir det svindyrt! :thumbdown:

Synes faktisk at det er mer konkurransehemmende å gi alle utenlandske butikker en KJEMPEFORDEL ved å la dem slippe moms! Det tilsvarer jo tross alt 24% av prisen, og det er da ikke fair at alle norske butikker skal måtte senke prisene så mye? Mange butikker har da en avanse på 20-30% som jo ender i at de må selge varer med tap for å kunne konkurrere :no:

 

Er enig i at tollgrensen bør heves, men da ikke med momsfritaket som 200,- grensen innebærer! Dette bør inkluderes i underskriftskampanjen, jeg forstår iallefall ikke hvordan noen kan argumentere for at grensen er konkurransehemmende, når en endring som de kjemper for vil vri salget bort fra norske butikker som må slite med 24% moms!

 

Flott med tiltak for å fjerne mange av de kunstige grensene vi har i verden, men for at fri handel over landegrensene skal fungere godt må alle landene gi like vilkår for alle butikker. Altså må også norske butikker ha de samme betingelsene for salg i Norge som de utenlandske.

Lenke til kommentar

Nuvel, de utenlandske nettbutikkene har en fordel pg.av momsen, men så betaler de vel også en avgift fastsatt av landet virksomheten drives fra, selvom den nok er en del lavere.

At en høyere momsfritaksgrense vil presse prisene her til lands ser jeg som forbruker bare positivt på.

Konsekvensen av dette kan i værste bli at de norske konkurrentene legges ned.

Men jeg tror ikke at omfanget av dette vil bli så stort som enkelte kanskje tror.

 

Så om Utenlandske nettbutikker har et konkurransefortrinn, vil dette gagne forbrukerene, mens de norske butikkene ikke vil komme like heldig ut av situasjonen.

Men mitt syn er som nevnt sett fra forbrukerens side....

Lenke til kommentar
Nuvel, de utenlandske nettbutikkene har en fordel pg.av momsen, men så betaler de vel også en avgift fastsatt av landet virksomheten drives fra, selvom den nok er en del lavere.

Ingen land tar moms på varer som sendes ut av landet.

 

Utdrag fra "Att handla på internet" hentet fra Tullverket.se:

 

Internethandel med ett EU land:

"Momsen betalar du i avsändarlandet. Hur stor momsen blir beror på land och vara".

Handel mellom EU-land regnes som innenriks og dermed tilkommer ingen flere avgifter.

 

For mere info kan du jo sjekker DENNE tråden...

Lenke til kommentar

Sende foresten en mail til per kristian foss der fikk jeg dette svaret tilbake

 

Hei! Jeg viser til din e-post til Per-Kristian Foss, som har bedt meg svare.

 

Jeg har ingen problemer med å forstå en viss frustrasjon rundt det å bestille varer fra andre land via Internett. Vi jobber derfor kontinuerlig med å gjøre fortollingen så enkel som mulig, jf. blant annet mulighetene til å gjøre dette selv over Internett.

 

Men vi må huske på hva som vil bli den reelle situasjonen dersom vi satte grensen vesentlig opp. Da ville man helt toll- og avgiftsfritt kunne kjøpe varer fra utenlandske forhandlere (som kan eksportere dette avgiftsfritt). Dette ville bli en dramatisk forskjellsbehandling ift. norske forhandlere av den samme varen, som må betale merverdiavgift mv. Vi ønsker ikke å påføre norske næringsdrivende en slik konkurranseulempe.

 

Et enkelt eksempel: la oss si at den "tollfrie" grensen ble satt til 1000 kroner, slik mange har tatt til orde for. Så sitter jeg ved PC'en og skal handle på Internett. Jeg finner to alternative tilbydere; en som ligger i Bodø og en som ligger i Gøteborg. Varen koster 900 kroner, ekskl mva. Porto mv er omtrent den samme fra begge, og er på om lag 80 kroner. Jeg velger selvsagt nettbutikken som er lokalisert i Gøteborg, fordi da slipper jeg å betale merverdiavgift på varen. Ingen vil jo finne på å kjøpe varen fra det norske alternativet, når det gir 24 pst moms på toppen.

 

Dagens grense gir ingen slik konkurranseulempe i praksis, pga kostnadene ved privatimport. Man kan selvfølgelig diskutere nøyaktig hvor grensen skal gå, men en vesentlig økning vil gi ovennevnte konkurranseulemper. Dette ønsker vi ikke å påføre norsk næringsliv.

 

Derfor er vårt mål å gjøre det enklest mulig å fortolle varen, dvs. betale samme avgifter som en norsk importør/forhandler må, og unngå unødvendige kostnader utover dette. Men det er et faktum at det er mer kostnadseffektivt å importere en container med identiske varer enn å importere og fortolle dem en og en. Denne type stordriftsfordeler er det vanskelig å motvirke gjennom avgiftssystemet.

 

 

 

Med vennlig hilsen

 

Øystein Børmer

Statssekretær (H)

Finansdepartementet

 

E-post: [email protected]

 

 

Dessuten viser jeg alle intresserte til denne siden

Tollgrensa.no

Lenke til kommentar
Nuvel, de utenlandske nettbutikkene har en fordel pg.av momsen, men så betaler de vel også en avgift fastsatt av landet virksomheten drives fra, selvom den nok er en del lavere.

Ingen land tar moms på varer som sendes ut av landet.

 

Utdrag fra "Att handla på internet" hentet fra Tullverket.se:

 

Internethandel med ett EU land:

"Momsen betalar du i avsändarlandet. Hur stor momsen blir beror på land och vara".

Handel mellom EU-land regnes som innenriks og dermed tilkommer ingen flere avgifter.

 

</a>For mere info kan du jo sjekker <a href='http://forum.windows.no/index.php?showtopic=233651&st=20&hl=' target='_blank'>DENNE tråden...

Sverige er med i EU, det er ikke Norge. Mulig at det er spesielle regler innen EU.

Normalt hvis du bestiller noe fra utlandet (til Norge), så betaler du ikke moms i det landet du bestiller fra. Derimot hvis du er i f.eks. Sverige og kjøper en bil, så må du betale momsen der. Siden får du den svenske momsen tilbake når du har fått stemplet eksportpapirene på grensa. Og så kommer den norske staten og Tollvesenet inn i bildet....

Les : www.toll.no

Lenke til kommentar

Sverige er med i EU, det er ikke Norge. Mulig at det er spesielle regler innen EU.

Normalt hvis du bestiller noe fra utlandet (til Norge), så betaler du ikke moms i det landet du bestiller fra. Derimot hvis du er i f.eks. Sverige og kjøper en bil, så må du betale momsen der. Siden får du den svenske momsen tilbake når du har fått stemplet eksportpapirene på grensa. Og så kommer den norske staten og Tollvesenet inn i bildet....

Les : www.toll.no

Jeg svarte kun på utsagnet

 

"Ingen land tar moms på varer som sendes ut av landet."

 

Dette stemmer ikke med EU-land, deriblant Sverige.

Lenke til kommentar

Jeg forstår bekymringene til myndighetene. Men sannheten er at dette er konkurransehemmende. Problemet er egentlig ikke momsen, men alt tullet rundt det å må betale denne momsen. På små kjøp blir det store relative kostnader ved å ta varer inn i Norge. Det er høy fastavgift, og forsendelsen blir kraftig forsinket.

 

Og som sagt tidligere er det mange varer som ikke engang blir solgt i Norge. Skal man få tak i de, må man kjøpe i utlandet, men gjør man det, blir man flådd av staten. Mao: noe er rivruskende galt.

 

Har skrevet meg på listen på hevtollgrensa.no, og anbefaler alle andre til å gjøre det samme :)

Lenke til kommentar

Egentlig så er det mye politikk inne i bildet. Politikkerene forsvarer selvsagt at grensa skall være på 200 kroner, fordi di ønsker mest mulige inntekter gjennom 24%momsen.

 

Sannheten er at di fleste varer kjøper vi enten i butikker, eller i norske nettbutikker, og det har mer med for eksempel garanti og norske rettigheter (kjøpslov) at vi velger å kjøpe i disse. Et norsk firma gir jo litt ekstra trygghet i forhold til ukjente utlandske firmaer så selv om grensa økes til 1000 kroner tviler jeg sterkt på at netthandelen i utlandet kommer til å øke dramatisk.

 

Nei, fjern grensa, den er bare en unnskyldning fra politikkerne for å loppe oss for mere penger og har lite med fri konkuranse å gjøre.

Lenke til kommentar

Hvis en økning fra 200 kr grensen til 1000 kr blir så katastrofalt for norske selskaper er det jo en mulighet å foreta en mellomting?

 

Hadde grensen vært 500 kr ville dette neppe vært nok til full krise sett med norsk industris øyne.

 

Den minste lille økonomiske justering vil få ringvirkninger.

At dette "rammer" butikknæringen gjør selvsagt at de vil unngå det.

Men jeg som forbruker fremmer min sak og ønsker høyere tollfri grense.

Hvis myndighetene er så redde for økningen kan de jo innføre en prøveordning?

Da tror jeg at utenlandshandelen ville økt kraftig i starten, men roet seg ned etterhvert.

Hvis dette resulterer i en vedvarende krise for handelsnæringen, kan ordningen oppheves.

 

Et annet alternativ er å subsidiere handelsnæringen med oljepenger for å rette opp noe av tapet de lider som følge av den hevede tollgrensen.

Dette må naturllig nok være begrenset slik at norske bedrifter fortsatt gjør hva de kan for å være konkurransedyktige.

En hver bruk av oljepengene vil være gjenstand for diskusjon. Dette er helt klart ikke det mest hensiktsmessige å bruke det til, men det er en mulighet.

 

Alle vedtak som fattes vil sette igang et sosialøkonomisk spill, der man må prøve å veie fordelene mot ulempene.

Jeg mener derfor at vi kan tillate oss en økning i den tollfrie grensen og at konsekvensene vil være til å leve med.

 

PS: Denne debatten har for lengst nådd et politikisk nivå.

Vurdering av kategoribytte burde derfor være på sin plass.

Lenke til kommentar
[url="http://www.dagbladet.no/dinside/2004/04/20/396267.html"]Dagbladet[/url] skriver at det kanskje blir en løsning nå, de hever den til 1000,- kr. :D

[quote]
Det betyr at verdigrensa etter alt å dømme vil bli hevet fra 1. januar neste år - såfremt ikke SV, Ap eller Frp rømmer unna lovnadene og utsagnene sine.
[/quote] Endret av rLnd
Lenke til kommentar
Dagbladet skriver at det kanskje blir en løsning nå, de hever den til 1000,- kr. :D

 

Det betyr at verdigrensa etter alt å dømme vil bli hevet fra 1. januar neste år - såfremt ikke SV, Ap eller Frp rømmer unna lovnadene og utsagnene sine.

Dette var gode nyheter!

Får bare håpe at motstanderne ikke blir hørt slik at vi forbrukere kommer seirende ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...