Gå til innhold

Tatt på moped


friction

Anbefalte innlegg

I fjor høst ble en kamerat av meg tatt for å kjøre moped mens han fortsatt var bare 15 og hadde ikke førerkort. Han hadde samme dagen tatt teorikurs for moped og skulle kjøre opp dagen etter. Dette fortalte han til politiet og de sa at han ikke kunne kjøre opp dagen etter, men det gjorde han likevel. Han har nå fylt 16, men kan han da øvelseskjøre selv om han fikk et halvt års utsettelse?

 

Dette er en utrolig tabbe situasjon: Kjøreskolen vet ikke at han er blitt tatt og politiet vet ikke at han likevel kjørte opp, så han fikk rett og slett beskjed om å hente lappen sin han. Er det ekstra straff for dette òg kanskje?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ble stoppet 4 ganger i promillekontroller mens jeg enda drev med øvelseskjøring. Hver gang tok det flere minutter fordi de sjekket med systemene om jeg hadde sperrefrist eller ikke. Så husk, har du utsettelse på førerkort for klasse B, har du ikke lov til å øvelseskjøre eller kjøre med en kjøreskole.

 

Dette vil nok bli oppdaget i det noen sender en søknad om førerkort.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja, blir han tatt for øvelseskjøring før han er 18 år + 6 måneder, sliter han nok litt.

 

Enda bedre er det nesten om han skulle havne i en ulykke under øvelseskjøring, eller kjøring med trafikkskole. Kræsjer de, eller påfører bilen annen skade, kan det ende med at han blir anmeldt for biltyveri, ettersom bilforsikring ikke gjelder når en person uten lov kjører bilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...