Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kondensator


Anbefalte innlegg

Legger du en liten motstand over kondensatoren kortslutter du jo spenningsforsyningen... :thumbdown:

Tenkte på denne. :)

 

Ingen med hodet på rett plass finner vel på å legge noe som helst mellom to poler. Det vi snakket om var en motstand mellom ledningen fra batteriet og til kondisen, ikke mellom polene..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Legger du en liten motstand over kondensatoren kortslutter du jo spenningsforsyningen...  :thumbdown:

Tenkte på denne. :)

 

Ingen med hodet på rett plass finner vel på å legge noe som helst mellom to poler. Det vi snakket om var en motstand mellom ledningen fra batteriet og til kondisen, ikke mellom polene..

tøs skrev at det skulle legges en liten motstand over kondensatoren. Over blir i denne sammenhengen parallellkobling. Riktig terminologi hadde vært i serie med kondensatoren.

Lenke til kommentar
Ikke over + -, da blir det jo seff en kortsluttning.

 

Men hvis du legger en lyspære ( som tideliggere nevnt ) eller noe annet med passende motstand til din kondensator, i serie med + er det vell, skal det funke..

johanlo:

Feil formulering fra min side, men som du ser har jeg skrevet at den skal i serie med kondensatoren.

Lenke til kommentar
Kjøpte meg en kondensator selv i går.

Hadde jeg vist hvor stor forskjell det er med kondensator på anlegget hadde jeg kjøpt en for lenge siden.

Helt sykt stor forskjell på lyden. Spiller både renere og høyere.

har hørt at dette ikke gjelder alle annlegg.. At det må være en viss størrelse på anlegget for at det skal lønne seg... comments any1? ;)

Lenke til kommentar

Jeg har en Audiobahn subb (2x12") + 2 stk front + 2 stk bak som går på en Planet Audio 5 kanaler (4x50rms + 1x200rms), når jeg spiller ganske høyt begynner alle lysene på bilen å blinke litt (disko?). Tror jeg skal kjøpe meg en kondensator snarest ja.

 

Hvor stor kondensator bør jeg ha og (ca) hva vil det koste (fra hvor)?

Subben er oppgitt som 800rms så jeg tror nok ei monoblokk kommer om ikke så allt for lenge.

Lenke til kommentar
når jeg spiller ganske høyt begynner alle lysene på bilen å blinke litt (disko?). Tror jeg skal kjøpe meg en kondensator snarest ja.

Det har ikke noe med en kondensator å gjøre.

Kameraten min har dynamo på 150A

og batteri på 90A. To stinger kondensatorer, en av de beste.

 

Og når han virkelig spiller høyt med rockford forsterkere

sluker de det man klarer å levere. Bassen vil ikke droppe

ut hvis du har kondensator, men lysa vil fortsatt blinke.

Bilen hans hopper bortover når man spiller høyt, for da sluker

dynamoen mange hester.

Lenke til kommentar

PAntZman, ikke kjøp BOSS kondensator. Gå heller foe en Phenix Gold, eller RF.

Hva skal du med 3f kondensator? Du skal ha en rimelig heftig forsterker (er) / batteri for å kunne dra nytten av den.

 

Edit:

Leste inlegget du hadde skrevet litt over.. Du trenger overhode ikke større enn en 1f kondensator.

Endret av tøs
Lenke til kommentar

En tommelfinger-regel for å finne riktig størrelse på kondensatoren er:

 

500W RMS = 0,5 Farad

1000W RMS = 1 Farad

1500W RMS = 1,5 Farad

osv.

 

Det skader ikke å ha en større kondensator enn nødvendig, men det er ikke sikkert du merker noe til det. Kjekt å ha til senere hvis du skal oppgradere.

 

Hvis lysene på bilen begynner å blinke, tyder dette på at det er problemer med å skaffe nok strøm og spenningen synker.

Det man da kan gjøre er å kjøpe et batteri som kan levere mer strøm i CCA (kaldstartstrøm). Mitt Maxxima-batteri kan levere 800-900 Ampere CCA i motsetning til Biltema-batterier og diverse andre som kan ligge på 300A ca.

Dette har ganske mye å si. I tillegg er det greit å ha en god og kraftig dynamo samt en kondensator.

 

Jeg vil i høyeste grad anbefale å kjøpe Maxxima-batterier. De leverer mer strøm, utvikler IKKE knallgass (eksplosjonsfarlig), er 100% vedlikeholdsfrie og har en mye lengre levetid en vanlige syrebatterier.

Prisen ligger på rundt 1500kr

 

En annen kjempefin fordel er at de har flere tilkoblingspoler. Kjempekjekt med tanke på bilstereo :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
- polen skal kobles direkte til samme jordingspunkt som forsterkeren. + polen skal kobles til + fra batteriet.

kobling_kond.gif

MÅ jeg ha samme jordingspunkt for kondis og forsterker? Eller kan jeg jorde de på hvert sitt punkt i bagasjerommet? Trodde det var viktigere med korte jordingskabler, enn å jorde de på samme punkt?

 

Når det gjelder +, kan jeg dra kabel fra +polen på batteriet rett til +polen på kondis, og rett derfra til +polen på forsterkeren? Eller må + gå fra batteriet til en strømfordelingsblokk, som deler til både forsterker og kondis?

 

Håper på kjapt svar, så jeg slipper en "prøv-og-feil" episode i kveld :thumbup:

Lenke til kommentar

Den eneste funksjonen for en spiller vil være å få rensa strømmen for evt. støy. Sjøl er jeg jo litt sær der og har en Helix headcap.

Her som ellers anser jeg dette som siste tweak, ikke som et supplement da en kondis ikke genererer strøm og vil stresse et allerede strømsvakt system mer enn hva godt er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...