Gå til innhold

hakkete slowmotion


Anbefalte innlegg

God dag, godtfolk.

 

Jeg har for tiden et problem med min videoredigering. Eller det er egentlig ikke noe problem. Det er bare noe jeg lurer på. Jeg har redigert snowboard/skateboard i et år nå, med relativt gode resultater.

 

Problemet mitt nå er vel at ting blir relativt hakkete i slow motion. Når jeg setter ned hastigheten på et 25fps klipp jeg har, så blir det bare 12,5fps. jeg trodde en stund at det var bare high-quality 3ccd videocams som hadde 60fps output på tape, slik at det ble "smooth", når man la det inn på datamaskinen, men der tok jeg skrekkelig feil(slik går det når man trekker egne konklusjoner :p ).

 

Uansett, etter en del research så kom jeg fram til at mitt vanlige videokamera kan også gjøre dette¨, men da trenger jeg visst et redigeringskort. Jeg har firewire-port integrert i hovedkortet mitt, og trodde at dette skulle holde, men det gjør det visst ikke.

 

Spørsmålet mitt er da:

 

hva trenger jeg for å få "smooth" slow-motion output fra kamera til pc?

 

Takk for all hjelp på forhånd. Håper jeg har beskrevet problemstillingen min greit. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SLOW MOTION

 

Hei,

 

Du kan hente inn en hvilken som helst video fra DV-kameraet ditt og inn i et videoredigeringsprogram.

 

Bruker du f.eks Ulead MediaStudio Pro, kan du velge avspillingshastighet i % av vanlig hastighet (f.eks 50%). Fungerer utmerket.

 

Når det gjelder funksjonene på kameraet ditt bør du sjkke ut produsentens nettsider. Du kan evt. også legge inn et innlegg under "Videokamera" på detteforumet.

 

 

DV123

 

 

:)

Lenke til kommentar

Video går i 50hz, det er et nytt field per 1/50 ganger i sekundet.. Derfor funker videokamera bra med slowmo ned til 50%..

 

Du mister kvalitet siden et field er bare et halvt bilde, men gode programmer klarer slik "deinterlacing"(putte de 2 fieldene inn til 1 full frame, kan kameraet ditt filme progressivt er dette det samme) fint.

 

Veldig ofte er problemet med slowmo og video dét at folk får fieldene feil vei - da ser det ut som om ting "rister".

 

-- Det programmet ditt tydligvis ikke gjør er å ta ut de enkelte fieldene og lage fulle bilder av dem.

Finnes nok bedre forklaringer osv andre steder på forumet, har ikke helt den store tolmodigheten til å skrive noe digert :]

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Du har helt rett i at videokameraet fanger opp 50 halvbilder per sekund, altså 25 "hele" bilder til sammen. Jeg tror forskjellen ligger i at enkelte videoredigeringsprogram ikke bruker smoothing når du spiller det i halv hastighet, mens andre gjør det. Har du prøvd å sette hastigheten til nøyaktig 50%? jeg tror enkelte program kan ha problemer med f.eks. 65% og alt unntatt de "hele" tallene som 50%, 100%, 200% osv. De programmene jeg har prøvd som jeg vet støtter skikkelig slowmo er: Premiere Pro, Final Cut Pro, Avid DV Xpress, Liquid Edition. De jeg tror ikke gjør det er blant annet movie maker (prøvde nå, og det så litt krøkkete ut.. Men er ikke helt sikker)

 

Husk også på at dersom du har brukt en lav lukkerhastighet (mulig på mange SOny-kamera) på under 1/50 sekund så har du altså ikke fulle 50 halvbilder i sekundet og vil ikke få flytende slowmo.

 

Du trenger ikke noe eget videoredigeringskort, det ligger altså kun i softwaren....

Lenke til kommentar
Du har helt rett i at videokameraet fanger opp 50 halvbilder per sekund, altså 25 "hele" bilder til sammen. Jeg tror forskjellen ligger i at enkelte videoredigeringsprogram ikke bruker smoothing når du spiller det i halv hastighet, mens andre gjør det. Har du prøvd å sette hastigheten til nøyaktig 50%? jeg tror enkelte program kan ha problemer med f.eks. 65% og alt unntatt de "hele" tallene som 50%, 100%, 200% osv. De programmene jeg har prøvd som jeg vet støtter skikkelig slowmo er: Premiere Pro, Final Cut Pro, Avid DV Xpress, Liquid Edition. De jeg tror ikke gjør det er blant annet movie maker (prøvde nå, og det så litt krøkkete ut.. Men er ikke helt sikker)

 

Husk også på at dersom du har brukt en lav lukkerhastighet (mulig på mange SOny-kamera) på under 1/50 sekund så har du altså ikke fulle 50 halvbilder i sekundet og vil ikke få flytende slowmo.

 

Du trenger ikke noe eget videoredigeringskort, det ligger altså kun i softwaren....

Det programmene gjør er å bygge alle bildene imellom field1 og field2. flere måter å gjøre dette på, noen er bedre enn andre. :) Med AVID kan du velge hvilken metode du vil bruke. Men nå er det lunsj. :)

 

- Jeg minnes at jeg fant en utrolig god artikkel på dette en gang for lenge siden :) Og den fant jeg med vår alles gode venn google :green:;)

Lenke til kommentar

Plugin til Adobe After Effects kan også kjøpes, Twixtor:

 

http://www.revisionfx.com/rstwixtor.htm

 

Koster i overkant av $300 så er ikke helt gratis.

 

Veldig mange enkle programmer (Adobe After Effects inkludert) gjør slow motion om til det å vise 1 bilde over flere bilder. Dvs. at i stedet for å se bilde 1, 2, 3, 4, 5 og så gjøre dette om til 20% hastighet, så ser du bilde 1, 1, 1, 1, 1, 2, 2, 2, 2, 2, 3, 3, 3, 3, 3, 4, 4, 4, 4, 4, 5, 5, 5, 5, 5. Dermed vil du få denne hakkingen fordi bildene blir værende på skjermen.

 

Twixtor er veldig bra. RealViz Retimer er bra. Ingen av disse er gratis. Har ingen aning hvordan Pinnacle-funksjonen virker, ei heller Avid.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...