Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Men det er i grunn hans feil siden han faktisk aksepterte dette.. Om noe annet gjelder ikke.. Han kan bare nekte og gå igjennom forbruker rådet og se om han får gjennomslag der..

Han kan nekte, men hvis firmaet sier at da får du ikke noe, og vi vil ignorere Forbrukerrådets uttalelse (siden de ikke har dømmende myndighet), så er det nok mange privatpersoner som gir seg. (Nå er aner jeg ikke noe om bakgrunnen for avtalen i dette tilfellet, jeg bare poengterer at mange lar seg presse til avtaler de misliker).

 

Og en avtale hvor en forbruker aksepterer noe mindre enn han har lovlig rett til i forhold til forbrukerkjøpsloven er ikke gyldig. Selv om jeg skriver under på at reklamasjonsretten ikke gjelder ved kjøp av en vare, så gjelder den, da butikken ikke har lov til å lage en slik avtale.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så jeg bommet med 1dag på angreretten.

Jeg ringte og mailet med de, og de sa rett og slett i telefonen :"-Du kan bare glemme og bruke angreretten, den er ute så vi har nok loven på vår side."

Etter at jeg var i syden i påsken og ikke hadde mulighet og gi beskjed.

Du har selvsagt krav på å få varen omlevert etter forbrukerkjøpsloven. Om du likvel vil bruke angreretten er det interessante spørsmålet om det fulgte med angrerettsskjema og om det var korrekt utfyllt. Hvis ikke har du 3 måneders angrerett.

Lenke til kommentar
#caps lock i overskrift fjernet av moderator#

 

Heisann.

 

Jeg bestilte en laptop til 13000kr , bæreveske til 800kr, og aksesspunkt til 800kr.

Når jeg fikk varene var skjermen defekt og siden dette skjedde i ferien hadde jeg ikke mulighet å ta kontakt med Multicom.

Så jeg bommet med 1dag på angreretten.

Jeg ringte og mailet med de, og de sa rett og slett i telefonen :"-Du kan bare glemme og bruke angreretten, den er ute så vi har nok loven på vår side."

Etter at jeg var i syden i påsken og ikke hadde mulighet og gi beskjed.

 

Dette er rett og slett alt for dårlig.

 

Det virker som de har VELDIG lite kunder og prøver og tviholde på de få de har !

 

Jeg har handlet fra Komplett.no, Netthandelen.no, Qxl.no, Microplex.no med flere.

Og jeg har ALDRI fått så dårlig service og kundebehandlig.

 

Konklusjon : De har greie priser på bærbare, men får du problemer med bærbaren SLITER du sterkt.

 

Jeg føler meg faktisk sikrere når jeg bestiller varer fra ukjente personer på Qxl.no en å bestille fra Multicom.no !

 

HOLD DERE LANGT UNNA multicom.no ! Dette er det verste jeg har vært borti !

Bestillte en hel pc med masse deler fra multicom for sikkert 15 000.

Ivrig og utolmodig ventet jeg på pcen som ikke kom.

Så etter ei uke tok jeg en tlf og fikk til svar:

"Jo den er på vei den..."

Etter enda ei uke ringte jeg igjen.....

"Vi har ikke registrert noen bestillinger på deg".

Da skjønte jeg raskt at det var liten vits i å handle mere der.

Makan til rotehuer

Lenke til kommentar
Jeg tror nok at hvis kaffekarsk roer seg ned noen hakk og lærer seg litt høflighet vil han se at han kommer mye lengre. Jeg tviler ikke på at skjermen din er defekt, tror heller ikke at det er din skyld. Men problemet er at det inne på dette forumet er alt for mange tv2 hjelper deg fans....du kommer ikke langt med å skrike til personen i andre enden ANGRERETT!! hvis du derimot presenterer deg skikkelig og forklarer det inntruffene på en ordentlig måte får du nok den hjelpen du trenger.

Alle kan nok de grunnleggende trekkene i kjøpsloven. Problemet er måten denne argumentasjonen brukes på....I seriøse butikker behøver man nok ikke engang nevne forbrukerens rettigheter, disse er butikken veldig klar over. Men hvis du ser det fra butikkpersonalets side, de har kanskje ekspedert 200 kunder før deg også kommer du og begynner å brøle om kjøpsloven osv. Da tenker de nok sitt (jævla dust) Nei vær heller høflig og sakelig og hvis ikke det hjelper, da kan man begynne å minne betjeningen om sine rettigheter.

Lykke til

Veldig bra.

Det er akkurat det som er feilen.

Mange tror at de er viktigere enn andre. og har det som livsmotto, at den som skriker høyest får hjelp først.

 

MEN NEI! Det er alltid de som bråker mest som får dårligst service. Og det med forståelse.

Så mitt råd er at du tar en høflig tone og forklarer alt uten noen nykker, så skal du nok se at det ordner seg.

Men 900,- i erstatning var jo ikke verst for en spiller som er 1 år gammel. :D

 

Børge

Lenke til kommentar
Men 900,- i erstatning var jo ikke verst for en spiller som er 1 år gammel. :D

Jeg synes 900 i erstatning er elendig, for en vare med 5 (antar det er 5 og ikke bare 2) års reklamasjonrett, og hvor utgangspuktet for loven er at han skal ha tilbake kjøpsummen + renter, men minus fradrag for fordel av den tiden han har eid den.

 

Hvis kjøpesum + renter er ca. 2000 og reklamasjonstida 5 år, så ville etter min mening et naturlig regnestykke være 2000/5 per år, mao at Multicom kunne trekke fra 400 kr, og derfor betale 1600.

 

Nå kjenner jeg ikke detaljene, men jeg synes i hvertfall ikke at 900kr virker som en spesielt bra erstatning.

Lenke til kommentar
Nå har vel ein vanleg prissettning for brukte datakomponenter vore 50% av ny pris ca etter eit år. Og eg vil vel meine at minidisker har litt det same fallet.

 

men berre 15-20% fall pr år er vel litt optimistisk innan den elektroniske verden.

Ja, det er jeg helt enig i, men poenget jeg prøver å få fram er at ved hevelse av kjøp ved bruk av reklamasjonsretten så er det ikke vanlig prissetting for brukte varer som gjelder.

 

Derimot er det pris for anskaffelse av tilsvarende, ny vare + renter fra kjøpstidspunktet som er det kjøper i utganspunktet skal ha, fortsatt i følge kjøpsloven. Sjekk jusguiden her på Hardware.no for klartekstforklaring.

 

Grunnen til at Multicom kan slippe unna med å betale mindre er følgende fra kjøpsloven:

Heves kjøpet, skal forbrukeren godskrive selgeren avkastning som han eller hun har hatt av tingen, og gi rimelig vederlag for vesentlig nytte han eller hun ellers har hatt av den.

Om rimelig vederlag for ett års bruk av en vare som skal vare i 5 år er halvparten av kjøpsesummen er etter min mening tvilsomt.

Lenke til kommentar
Jeg tror nok at hvis kaffekarsk roer seg ned noen hakk og lærer seg litt høflighet vil han se at han kommer mye lengre. Jeg tviler ikke på at skjermen din er defekt, tror heller ikke at det er din skyld. Men problemet er at det inne på dette forumet er alt for mange tv2 hjelper deg fans....du kommer ikke langt med å skrike til personen i andre enden ANGRERETT!! hvis du derimot presenterer deg skikkelig og forklarer det inntruffene på en ordentlig måte får du nok den hjelpen du trenger.

Alle kan nok de grunnleggende trekkene i kjøpsloven. Problemet er måten denne argumentasjonen brukes på....I seriøse butikker behøver man nok ikke engang nevne forbrukerens rettigheter, disse er butikken veldig klar over. Men hvis du ser det fra butikkpersonalets side, de har kanskje ekspedert 200 kunder før deg også kommer du og begynner å brøle om kjøpsloven osv. Da tenker de nok sitt (jævla dust) Nei vær heller høflig og sakelig og hvis ikke det hjelper, da kan man begynne å minne betjeningen om sine rettigheter.

Lykke til

:thumbs: til deg!

 

Høflige kunder får hos meg MER service enn de har rett på i følge kjøpsloven... og ett smil. Uhøflige kunder som brøler til deg så fort de kommer inn i en butikk og har en liten ting de er misfornøyde med får kun det de har rett på i følge kjøpsloven og ett surt ansikt.

 

Denne tråden er i seg selv ett bevis på at mange kunder prøver å lure til seg ting, eller prøver å overbevise andre om at de har rett når de har feil. Opplever det ofte selv, og de blir som oftest gjennomskuet.

Lenke til kommentar
Høflige kunder får hos meg MER service enn de har rett på i følge kjøpsloven... og ett smil. Uhøflige kunder som brøler til deg så fort de kommer inn i en butikk og har en liten ting de er misfornøyde med får kun det de har rett på i følge kjøpsloven og ett surt ansikt.

Jeg er en forbruker som er svært så bevisst på mine rettigheter, men jeg vil allikevel si meg helt enig i ditt innlegg, mao. at jeg synes det er en helt fornuftig måte å drive butikk på.

Lenke til kommentar

Jeg jobber deltid i butikk og yter bra service til alle (det må jeg). Men til alle kundenene som er mer hyggelige yter jeg selvfølgelig mye mer service. Vi er jo tross alt mennesker alle sammen, så jeg synes at dette er en "normal" reaksjon fra kundebehandlere. Med andre ord er jeg enig med Afseth!

Endret av schmelck
Lenke til kommentar
vis jeg ikke helt tar feil at defekt vare har man krav om å få igjen pengene eller få ny

Det kommer litt ann på... det gjelder hvis varen er defekt i løpet av kort tid etter at varen er tatt i bruk. Kort tid kan tolkes på forskjellige måter, men det gjelder som regel hvis produktet har en feil ved første gangs bruk.

 

Ellers, ved garanti/reklamasjonssaker, har butikken rett til å forsøke å reparere produktet først. Hvis det tar for lang tid, eller de ikke klarer det, har kunden rett på ny vare. Uansett har kunden rett på lånekamera hvis reparasjonen tar over en uke.

 

Også hvis produktet er sendt inn til reparasjon to ganger før, og samme feil oppstår for tredje gang, kan kunden kreve å få ny vare. Dette gjelder selv om reklamasjonsfristen er gått ut, så lenge det er mindre enn seks måneder siden kameraet sist var til reparasjon, og det den gang var en reklamasjonssak.

Lenke til kommentar
Men 900,- i erstatning var jo ikke verst for en spiller som er 1 år gammel. :D

Jeg synes 900 i erstatning er elendig, for en vare med 5 (antar det er 5 og ikke bare 2) års reklamasjonrett, og hvor utgangspuktet for loven er at han skal ha tilbake kjøpsummen + renter, men minus fradrag for fordel av den tiden han har eid den.

Nå forhandler ikke jeg minidiscspillere, og skal ikke si dette for sikkert, men de fleste andre bærbare produkter har en reklamasjonsrett på kun to år. Stasjonære produkter har stort sett fem års reklamasjonsrett, ettersom de står trygt på samme stedet hele "levetiden"... stort sett ihvertfall.

Lenke til kommentar
vis jeg ikke helt tar feil at defekt vare har man krav om å få igjen pengene eller få ny

Det kommer litt ann på... det gjelder hvis varen er defekt i løpet av kort tid etter at varen er tatt i bruk. Kort tid kan tolkes på forskjellige måter, men det gjelder som regel hvis produktet har en feil ved første gangs bruk.

 

Ellers, ved garanti/reklamasjonssaker, har butikken rett til å forsøke å reparere produktet først. Hvis det tar for lang tid, eller de ikke klarer det, har kunden rett på ny vare. Uansett har kunden rett på lånekamera hvis reparasjonen tar over en uke.

 

Også hvis produktet er sendt inn til reparasjon to ganger før, og samme feil oppstår for tredje gang, kan kunden kreve å få ny vare. Dette gjelder selv om reklamasjonsfristen er gått ut, så lenge det er mindre enn seks måneder siden kameraet sist var til reparasjon, og det den gang var en reklamasjonssak.

Men Afseth:

Jeg ville mer enn gjerne at Multicom skulle forsøke å reparere minidisc-spilleren, men problemet var at de nektet å gjøre det. Da hadde jeg kunnet fortsette å bruke produktet jeg hadde betalt for, og som jeg naturlig nok regnet med ville ha en levetid lengre enn 1 år. Det eneste de tilbød meg var den latterlige erstatningen på 900 kr.

Endret av millencolin
Lenke til kommentar
Jeg synes 900 i erstatning er elendig, for en vare med 5 (antar det er 5 og ikke bare 2) års reklamasjonrett, og hvor utgangspuktet for loven er at han skal ha tilbake kjøpsummen + renter, men minus fradrag for fordel av den tiden han har eid den.

Renter? :no: What the...? Ingenting som heter renter i dette tilfellet.... Uansett har butikken lov til å prøve å rette feilen 3 ganger før kunden evt får ny vare....

Endret av bkvaloy
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har aldri hatt problemer med handel fra multicom.

Har fått byttet komponenter jeg har hatt problemer med og få til og gå stabilt osv..

Har i hvertfall alltid fått bra service over tlf og alt fra dem.

Har ikke noen problemer med og anbefale multicom til andre, men kanskje anbefale enkelte og prate litt mer vennlig til kundebehandler.

Tror man kan ha mye og tjene på det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...