Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Rekkevidde WLAN mellom etasjer.


Anbefalte innlegg

Har en Dlink 714P+ Router som skal kommuniserer med en PC/server3 etasjer lenger ned i blokka der jeg bor. Jeg har forsøkt å bevege meg nedover i trappa men en bærbar PC med et Dlink 650 trådløs kort men jeg mistet signal ca 2 etasjer ned. Dette kortet har en flat antenne som er intergret i kortet. Håper at ting går bedre med Pc'en jeg skal sette opp. Den skal ha et eller annet PCI kort med ekstern antenne.

 

Er det noen som har peiling på hva slags type kort jeg skal sette i den maskina som skal stå nede i kjelleren? Ser på dlink.se at man får kjøpt forskjellige og kort og også eksterne utbyttbare antenner. Har også hørt at det er mulig å øke sende styrke på WLAN utstyr? Er det noe man kan fikse med uoffisell firmware eller må det gjøres på andre måter?

 

Hva med trikset med en tom Pringles boks på antenna å PC'en som skal stå i kjelleren. Vil det forbedre singalstyrken?

 

Vil jeg i det hele tatt få et signal som er jevnt og stødig mellom 3 etasjer med mur og betong? :hmm:

 

mvh

MazeKing

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
noe man KAN prøve på er å sette routeren opp ned. jeg har opplevd at WLAN bokser har vanskligheter for å sende under seg selv.

 

men betong er ikke særlig bra uansett, spesielt hvis det er mye armering i gulvene/veggene.

Blokka jeg bor er i bygget i 1955 så det er vel kanskje mer mur enn betong?

 

Ruteren er forhøyblikket montert på veggen inne i et tvskap. Antennene er satt til å peke nedover. Vil singalet gå igjennom gulvet og ned, eller vil det følge "minste motsandsvei" ut gjennom døra og ned trappeoppgangen?

 

Simen

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar

Uten at jeg er noen ekspert på området tror jeg ikke disse signalene oppfører seg som vann, og tar minste motstands vei, og dermed renner nedover trappa. ;) Den sender vel signaler mer eller mindre ut i alle retninger og stopper man signalet i en retning med en stor murvegg, blir det nok temelig dødt bak den. Noe refleksjon av signaler er det nok også, men neppe så mye at det er brukendes til noe.

Lenke til kommentar

Mur/ betong er nok din fiende her ja. Har opplevd det samme i trehus, pga sand som isolasjon mellom etasjene. Flytt den ut av skapet, og prøv å ha begge deler så nært hverandre som mulig, dvs rett over og under gjennom etasjene. Antennene du har, sender ut signaler i alle rettninger, så pringle trikset kan kanskje fungere. Pringle boksen(e) gjør selvfølgelig at radiosignalet blir mer rettningsbestemt, så dersom du har tenkt å prøve må du sørge for å peke dem mot hverandre.

 

Trehus-øsningen ble å ha begge deler i nærheten av vinduet, på samme side av huset, i begge etasjene.

Ellers er der repeatere i salg, men jeg vet ikke om noen som har prøvd/ brukt det.

 

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

betong er drepen men for wlan, for armeringa er jorda. men det funker self triks for det og. eks øke styrken. du får faktisk forsterker på helle 20watt (fra usa pris ca 3000kr) self ikke lov i norge men men, normale ap er på ca 0.025watt du kan og bruke en retnings bestemt antenne.

hvis du skal ha signalen til og gå ned over må du sett antenne i samme reting som gulve(sidelengs), signalen kommer ut fra siden av atenne ikke ut fra toppen. og ikke sett ap i et stål skap det funker dårling. men hvis du kan få 10%mer signal ved og jorde antanna til bygget(det er en fordel og jorde kun den som er rundt og ikke mitten!!!) ikke alle ap som har den muligheten eks 3com har ikke det , veit ikke om dlink har det.

Lenke til kommentar

Mye rart å lese her ja..... Radiosignaler følger ikke "minste motstands" vei som vann...... de går ut i alle retninger fra en rundstråleantenne, og går enten direkte til mottaker..... stoppes i et media eller reflekteres i media og muligens kommer til mottaker via flere refleksjoner... Da med en tidsforsinkelse....

 

Tror retningsbestemt antenne IKKE er å foretrekke i betonghuset da du ønsker å ta i mot signaler som reflekteres..

 

Generelt så hjelper det MYE mere å doble antennelengden enn f.eks å doble sendestyrken.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar her!

 

Jeg får forsøke å få tak i et nettkort og bytte til lengre antenner på det og ruter. Må bare vente til dama drar på ferie :-D slik at jeg kan herje litt mer med dette. Det er dessverre ingen vinduer i kjellerboden. Den er midt i blokka. Til gjengjeld så står ruteren nesten rett over kjellerboden selv om det er 3 etasjer ned.

 

Tar nok et par ukers tid før jeg få koblet alt sammen, men jeg skal fortelle hvordan det går her...

 

Når det gjelder rekkevidde på WLAN signal så ahr jeg registrert at med lavere båndbredde går når singalet lenger. ER det noen som har noen formening om det lønner set å endre fra 22 til 11 Mbit for å få bedre singal?

 

MazeKing

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...