Gå til innhold

Litt ymse om bilde, skjermer og lyd


Ni kon

Anbefalte innlegg

skal vi flytte denne diskusjonen over til avforum?

 

Jeg er klar... skal bare få med meg mesterne ....

Ok, gjerne :) bare smekk opp en lenke, ett lite forbehold, om kildematerialet er ntsc er såklart ntsc-dvd bedre, da man må kaste bort informasjon når man konverterer til pal (færre frames, og oppjusteringen av oppløsningen gir ingen ekstra bildeinfo).

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Benytter muligheten til å slenge inn et spørsmål innimellom pal/ntsc diskusjonen her jeg.

 

Da jeg holdt på med å få koplet prosjektoren min til pc'en støtte jeg på et problem da jeg ikke fikk satt grafikkortet (Radeon 9600xt) til å sende sync on green. 88modellen av en sony trerørs som jeg har vil ha det sånn for ikke å lage konstant rulletekst. ;) Dette gikk greit med et Radeon 9000 non pro som jeg lånte av en kamerat tidligere. :hmm: Noen som vet om dette også skal være mulig på 9600'en min?

Lenke til kommentar
slapp av bygger opp alliansen her....

 

Kommer sterk tilbake med mine allierte:)

 

Husk at teori og praksis er to helt forskjellige ting da :)

En liten "disclaimer" til, dvd er ett litt spesielt tilfelle, da det ikke er hverken pal eller ntsc native, informasjonen bare lagres annerledes for å gjøre det enklere for den møkkateknologien (men det blir jo bedre snart) tver er basert på. Og iogmed at oppløsningen er større på PAL vil en film som tar like mye plass komprimere mer på andre områder, iogmed at høyere oppløsning tar mer plass (kan jo diskuteres hvor plassen er best anvendt), men i de fleste tilfeller blir dette kompansert for, ved at dual-layer er vanligere på PAL (var ihvertfall det før, har ikke undersøkt i det siste), og filmen tar mer plass.

 

Dermed er pal/ntsc dvd litt utenfor topic slik jeg ser det, da veldig mange andre faktorer spiller inn, som ikek direkte har noe med tv-systemene å gjøre (men klar for en diskusjon på dvd også jeg), men at PAL er ett bedre tv-system er det liten tvil om i mine øyne.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
skal vi flytte denne diskusjonen over til avforum?

 

Jeg er klar... skal bare få med meg mesterne ....

Ok, gjerne :) bare smekk opp en lenke, ett lite forbehold, om kildematerialet er ntsc er såklart ntsc-dvd bedre, da man må kaste bort informasjon når man konverterer til pal (færre frames, og oppjusteringen av oppløsningen gir ingen ekstra bildeinfo).

 

AtW

Filmer lagres med 24 Hz på DVD. Oppkonverteringen av hastighet skjer i MPEG dekoderen.

 

På PAL DVD lagres disse bildene med 720 x 576 pixler, mens NTSC lagrer med 720 x 480 pixler.

 

Så eneste forskjell på selve platen er oppløsning. (det lagres ikke noe NTSC eller PAL i MPEG)

Lenke til kommentar
 

Dermed er pal/ntsc dvd litt utenfor topic slik jeg ser det, da veldig mange andre faktorer spiller inn, som ikek direkte har noe med tv-systemene å gjøre (men klar for en diskusjon på dvd også jeg), men at PAL er ett bedre tv-system er det liten tvil om i mine øyne.

 

AtW

Halleluja.

 

Gjelder bare å få Øyvind til å forstå dette :thumbup:

Endret av overLoad
Lenke til kommentar
skal vi flytte denne diskusjonen over til avforum?

 

Jeg er klar... skal bare få med meg mesterne ....

Ok, gjerne :) bare smekk opp en lenke, ett lite forbehold, om kildematerialet er ntsc er såklart ntsc-dvd bedre, da man må kaste bort informasjon når man konverterer til pal (færre frames, og oppjusteringen av oppløsningen gir ingen ekstra bildeinfo).

 

AtW

Filmer lagres med 24 Hz på DVD. Oppkonverteringen av hastighet skjer i MPEG dekoderen.

 

På PAL DVD lagres disse bildene med 720 x 576 pixler, mens NTSC lagrer med 720 x 480 pixler.

 

Så eneste forskjell på selve platen er oppløsning. (det lagres ikke noe NTSC eller PAL i MPEG)

I tilfellet film ja,tenkte på videobasert meteriale tatt opp som NTSC, disse blir avogtil omkovertert til PAL dvd, og de er tatt opp med 30 frames per sekund, og NTSC-oppløsning, da er det ikke lurt å smelle det inn på "pal-format", saken er annerledes med en film der kvaliteten uansett er bedre en dvden kan gi, og den har 24 fps.

 

AtW

Lenke til kommentar
I tilfellet film ja,tenkte på videobasert meteriale tatt opp som NTSC, disse blir avogtil omkovertert til PAL dvd, og de er tatt opp med 30 frames per sekund, og NTSC-oppløsning, da er det ikke lurt å smelle det inn på "pal-format", saken er annerledes med en film der kvaliteten uansett er bedre en dvden kan gi, og den har 24 fps.

 

AtW

Jeg er helt enig på videomateriale.

Lenke til kommentar
he he overload.

 

Ikke hopp for hardt på den grenen du sitter på nå...

 

Jeg skal bringe inn masse ammunisjon, slik at denne diskusjonen får skikkelig krutt :)

Ingen fare. Jeg sitter trygt. :p

 

I denne diskusjonen så vet jeg at jeg og flertallet har rett. Men hvis du vil skrive i guiden at NTSC TV systemet er best, så må du bare gjøre det.

Lenke til kommentar
ok OL:

 

Den har bedre farger og en bedre framrate, samt bedre lyd.

Ok, når det gjelder dvd, så kan man lagre lyden mer eller mindre som man vil, så der gjelder det ikke, frmeraten er bedre, og det er NTSC eneste fordel, men det fører bare med seg elendighet i film, da kildematerialet er på 24 fps, så fører det bare med seg, som tidligere nevnt, at man smørjer sammen frames, noe som for meg framstår som sinnsykt irriterende, men fordelen er at film faktisk går i riktig tempo, det er sånn jeg ser det NTSC sin eneste(?) fordel, i tillegg til litt mindre flimmer om man har en gammel (les ikke 100 hz) tv. Når det gjelder farger så har jeg ikke så mye annet å si enn at det er feil, skal se om jeg får gravd opp en teknisk forklaring på hvorfor.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

hei dere,slenger meg like godt inn i denne saken.

Jeg selv sitter med fagbrevet i serviceelektroniker faget og har erfaring nå i ca 8 år.

men det spiller selsagt ikke noe rolle.

 

jeg er klart enig a Pal systemet er er bedre enn ntsc på papiret, det er det egentlig ikke noe tvil om. setter man de to systemene mot hverandre på papiret så er pal bedre. det er det ingen tvil på.

så kommer det i praksis etterpå.

Det jeg bruker i mitt oppsett som bilde er Barco cin8 med faroudja linje trippler.

bruker en marantz 8300 og en HD jvc video. og dette må jeg innrømme selv at er gode saker å se film med.

som sagt så når jeg ser en film som feks lord of the rings i pal og ntsc versionen så kommer ntsc versionen på første plass med en gang. jeg er ikke i tvil hvem av de to som er best å se på.

fargene er mye bedre på ntsc versionen. som sagt så har alle mennesker forskjellige syn på hva som er riktig og galt og det aksepterer jeg. jeg kan bare si fra egen erfaring og fra hva mine venner synes. og jeg har ettpar andre venner som kjører omtrent det samme systemet som jeg gjør. da kan man kanskje spørre seg hvorfor er ntsc bedre å se på for min del hvis pal er mye bedre teknisk?

som sagt så er ikke allt bedre bare fordi at papiret sier det. men ved å se på det i virklighet så kan man sette opp en egen mening hva som er bra. men som sagt er vi mennesker med forskjellige syn på forskjellige ting så på dette området trur jeg ikke man kan bli enig uansett:)

Takker for meg:;)

Endret av vammaveien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...