Gå til innhold

Hvordan bør man plasere viftene ?


hojo

Anbefalte innlegg

heisan

 

Hovordan bør man plasere 2 kabinett vifter for å få best kjøling

Hvilken vei vifta står osv.

 

##topic endret av moderator. "hvordan bør man" er ingen god beskrivelse av problemet ditt. Det nederste feltet skal kun brukes for tilleggsinfo - enden##

Endret av enden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette er tatt ut fra AMD sin guidelines på kabinettkjøilng:

 

The first six factors are relatively self-evident, the seventh one can be elusive. Here are

some basic guidelines to aid in finding an enclosure with adequate cooling capability:

• Standard horizontal cases are not recommended—use vertical cases only.

• With the vertical case, a power supply with ATX-style bottom air intake vents maintains

a better thermal environment than a power supply with only a front air intake vent.

• Cases with an added fan in the back cool better than cases without an added fan.

• The rear fans must all pull air in the same direction; otherwise one fan pulls warm air

out of the enclosure while the other fan pulls the preheated air back into the enclosure.

• Front intake fans have not proven to be a significant benefit for vertical cases.

• Fans 80mm or larger work best.

• There must be clear space in front of the system case to allow cooling air to flow in, and

space behind the case for the heated air to flow out.

• Cables inside the enclosure can cause airflow disruptions. Cable-tie and route the cables out of the path of the cooling airflow.

Endret av mokkel
Lenke til kommentar

PSj, bullshitt meg en viss plass..

Så lenge jeg har sett det med mine egne øyne at temperaturen inni kabinettet har fallt 1-2 grader bare pga av en vifte i fronten, så gir jeg meg f i slike påstander...

Det kan kanskje funke visst man ikke har en enneste jævla kabel liggende, men er det noen kabler inni kabinnetet, noe som det er veldig ofte så er du nødt til å ha en vifte i front

Lenke til kommentar

du kan ikke si at det er bullshit....men det kommer selvsagt an på kabinett og hvor mange og gode vifter en har i bakkant av kabinettet....

 

både chieftec og lian li har luftinntak i front, og hvis en har 2 gode i bakkant vil disse dra frisk luft fra fronten, noe som gjør at luftstrømmen går fra bunn i front (kald luft er tyngst) og ut i toppen....

 

hvis en i tillegg bruker vifter i front kan disse skape uønskede "turbulenser"....tenkt deg at luftstrømmen fra frontvifta blir blåst i bunn av kabinettet for så og forsvinne ut bak, uten å ha passert CPU i det hele tatt?? hvilken hensikt har da disse viftene??

Lenke til kommentar

visst du har 2 like vifter forran og bak, så motarbeider jo ikke disse hverandre..

Den luften front viften trekker inn blir varmet opp og trukket ut av eksos viftene.

 

At eksos viftene også skal trekke inn luftene blir det ikke særlig effekt av. Og, ja det har jeg erfaring med på flere kabinett...

Lenke til kommentar

jeg hadde 2 x 80mm papst 19db vifter i dragonkabinettet i bakkant, og ingen i front....disse sugde fast et A4 ark i fronten av kabinettet uten problemer.....

så det var pleny gjennomstrømming der altså.....

 

det jeg mener er at effekten med å bruke frontvifter er at det er ikke sikkert at denne kalde luftstrømmen fra frontviftene i det hele tatt er i nærheten av CPU-kjøleren før den forsvinner ut bak i kabinettet.....

 

hvis en bruker kun vifter bak, er det garantert at luftstrømmen går via CPU.....det er jo tross alt CPU vi skal kjøle, ikke nødvendig kabinettet

Lenke til kommentar

Stort sett enig med mokkel.

 

Da jeg hadde vifte i front teipet jeg på et 80mm papprør som ledet

luftstrømmen mot skjermkort og PSU. Like mye blåsing inn og ut

balanserer trykket og suger ikke så mye støv inn uønskede åpninger.

 

En vifte bak i tillegg til PSU gir god kjøling. Ulempen er at flere vifter bak

og ingen i front får kassen til å virke som en støvsuger pga. undertrykk i

kassen. Man får da støv i floppy, CD-ROMer USB-kontakter osv.

 

Denne problematikken er enda en grunn til at jeg er vannkjølingfrelst :thumbs:

Endret av OogaBooga
Lenke til kommentar
det er ikke bare CPU som trenger kjøling i ett kabinett, det er skjermkor, og hardisker.. De får mye bedre kjøling med en vifte i front..

Og luftstrømmen vil jo gå forbi CPU uansett om man har vifte i fron eller ikke

dette er jeg fullstendig klar over, men det er CPU som en primært skal kjøle, alt det andre blir sekundært.....

Lenke til kommentar

nei..

det er ikke bare CPU som trenger kjøling..

Jeg har ikke snakket om hverke primært eller sekundært..

hardiskene og skjermkortet er helt avhengig av kjøling.. i allefall skjermkortet.

 

Og diskene blir aldri skikkelig kjølt med at luft trekkes igjennom kabinettet, det må blåses kald luft over dem..

 

Men det skader aldri å ha en vifte forran..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...