Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dele ADSL og skriver


Anbefalte innlegg

Jeg har bestilt Online ADSL fra Telenor. Det jeg lurer på er, hva slags utstyr må jeg ha for å dele internett-tilkoblingen med andre PCer? Og hvordan skal jeg dele skriveren? Jeg er egentlig ganske grønn på dette området, så dere må forklare nøyaktig hva slags utstyr jeg trenger. Anbefalinger av produkt er ikke noe minus det heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder deling av skriver, har du, som reybr sier, 2 alternativer:

 

1. Dele skriveren via en Pc (over Microsoft nettverk):

Fordel: Billigste alternativet

Ulempe: Pcen som deler skriveren må stå på dersom de andre pcene i nettverket skal kunne skrive ut til den.

 

2. Dele skriveren via en Print server (på norsk: skriver server eller skriver tjener)

Fordel: - Skriveren kan kobles til hvor som helst i nettverket, da den vil bli stående som en egen uavhengig enhet.

- En er ikke avhengig av å ha en pc stående på hele tiden for å kunne skrive ut.

 

Jeg vil våge å anbefale Axis OfficeBasic fra Axis ( www.axis.com ) Axis leverer print server for både USB printere og LPT printere. Pris kan du finne hos blant annet mamoz.no ( http://www.mamoz.no/mamoz/data/default.asp...106%26LevID%3D7 )

 

Begge modellene leveres med cd med programvare som gjør det enkelt og greit å installere skriveren. Innstillinger for selve print serveren kan endres via web grensesnitt.

Lenke til kommentar

Det absolutt billigste alternativet som ikke blir nevnt her er å kjøpe et ekstra nettverkskort for å sette i en av pc'ene som da kan brukes som router. Du kan da dele internett-tilkoblingen til denne pc'en. Du kobler da skriveren til denne maskinen også.

 

Fordelen med løsningen er at den koster lite (ca 150,- for et ekstra nettverkskort)

Ulempen er at det kreves litt kunnskap for å sette det opp, pluss at pc'en som har dette utstyret må stå på hele tiden!

 

Jeg tror nok dette blir feil løsning for deg, men ville bare nevne den.

:thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg sitter med et Thomson Speedtouch modem fra Tele2 og regner med at det er samme modem som Telenor nå har begynt å sende ut. Det modemet jeg har har i hvertfall bare en port.

 

EDIT Bridging er satt på som standard heldigvis. Slipper å rote med NAT på modem og router

Endret av reybr
Lenke til kommentar
Jeg sitter med et Thomson Speedtouch modem fra Tele2 og regner med at det er samme modem som Telenor nå har begynt å sende ut. Det modemet jeg har har i hvertfall bare en port.

Tja, det er jo opp til TN og bestemme i og med begge typene leveres her i landet.

På et som leveres som reint modem gir jo ikke switchen noen mening.

Lenke til kommentar

De Speedtouch modemene som sendes ut fra Telenor (etter 19.mars) er Speedtouch 510i med router. Kun en port, men kan bare kobles til en switch/hub så er ikke deling noe problem.

 

Management av routeren gjøres på 10.0.0.138 (user/pass: ADSL/1024)

 

Disse modemene er levert i en rosa eske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...