Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

[quote name='salif' date='07/04/2004 : 23:40'] jeg tror ikke det er noen forskjell på PPPoE og DHCP (bortsett fra måten man kobler seg opp på), tror forresten ikke at Telenor leverer med DHCP. :nei: [/quote]
PPPoE og DHCP er 2 vidt forskjellige ting så vidt jeg vet..
PPPoE er måten Telenor, NextGenTel osv lar brukerne koble seg opp til internett gjennom modemet med.. PPPoE står for Point-to-Point Protocol over Ethernet..
DHCP står for Dynamic Host Configuration Protocol, og er f.eks måten en router gir ut ip'er til brukere som er koblet til..

Veit ikke hvordan jeg skal forklare det, men..
Kom med mot-argumenter, jeg inrømmer lett at jeg har feil ;)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PPPoE er måten Telenor, NextGenTel osv lar brukerne koble seg opp til internett gjennom modemet med.. PPPoE står for Point-to-Point Protocol over Ethernet..

NGT bruker vel PPPoA, Online PPPoE.

De andre bruker en helt annen måte RFC1483 men DHCP har ingenting med oppkoblingen og gjøre i og med den bare deler ut IP-er.

 

For de som vil finne info gir dette Google-søket masse:

 

Google

Lenke til kommentar
PPPoE er måten Telenor, NextGenTel osv lar brukerne koble seg opp til internett gjennom modemet med.. PPPoE står for Point-to-Point Protocol over Ethernet..

NGT bruker vel PPPoA, Online PPPoE.

De andre bruker en helt annen måte RFC1483 men DHCP har ingenting med oppkoblingen og gjøre i og med den bare deler ut IP-er.

 

For de som vil finne info gir dette Google-søket masse:

 

Google

TAKK.. Akkurat det jeg skulle frem til ;)

 

Men, PPPoA, lyst til å forklare ? Point-to-Point Protocol over ?

Lenke til kommentar

når du ringer opp med telenors pppoe blir en ikke tildelt en ip-adresse fra dhcp.

du får derimot tildelt en ip-adresse fra en pptp-pool. (point to point tunneling protocol). du får ikke noen leasetime, så hver gang du ringer opp får du en ny-ipadresse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...