Gå til innhold

D70 eller 300D når en allerede har noe utstyr


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å bytte ut mitt G3, bl.a p.g.a treg/upresis autofokus. Jeg fotograferer unger som er i farta og mister mange gode bilder p.g.a tregheten. JEg fotograferer også en del under svake lysforhold. Jeg har allerede Canon Speedlite 420EX og tre batterier jeg kan bruke på 300D'en. Hvis valget står mellom nevnte kamera i topic, bør jeg ikke velge 300D da? Kan forøvrig nevne at jeg hater støy i bildene og setter stoooor pris på rask og presis autofokus. Ble overrasket over den høye klikkelyden på 300D og det blir kjipt å gi slipp på den utvippbare og vridbare lcd'en. :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

10d er ikke alu, men magnesium-legering! ;) Men enig i at dersom pengene ikke strekker til, så bruk de tusenlappene på god optikk! Optikk er superviktig! Mange tenker at nå har de et supert kamera, men det kommer absolutt ikke til rette uten god optikk! Man kan nesten si at kameraet ikke er bedre enn dårligste ledd! Har du en dårlig linse, så har du ikke et godt kamera!

Lenke til kommentar

Prisforskjellen mellom Nikon D70 og 300D er såpass liten at jeg ville valgt D70 fremfor 300D. MEN du har allerede en blits til Canon, som også passer på 300D, til en verdi av 2000-2500 kroner. Og da blir regnestykket plutselig ett annet. D70 er ikke så mye bedre. Er ikke helt sikker på om batteriene går om hverandre. Husker ikke helt nå, men tror 300D bruker 51* serien i batterier, mens G5 bruker NB-5L.

 

Men for optimal bildekvalitet, bør du nok kjøpe et annet objektiv enn det som følger med i kit-løsningen. Tamron 19-35 er ett mye bedre objektiv, og koster vanligvis under 3000 kroner. Har du masse penger, gå for en Canon original vidvinkellinse (f.eks 17-40/4L)

Lenke til kommentar
Er ikke helt sikker på om batteriene går om hverandre. Husker ikke helt nå, men tror 300D bruker 51* serien i batterier, mens G5 bruker NB-5L.

 

Klippet fra Phil Askey's 300D test på dpreview:

"The EOS 300D takes Canon's almost standard BP-511 or BP-512 Lithium-Ion battery pack (7.4V 1100mAh, 8.1 Wh). "

 

Klippet fra Phil Askey's G3 test på dpreview:

"The G3 (just like the G1 / G2 / EOS-D30 / EOS-D60) takes the Canon BP-511 (or BP-512; same capacity) Lithium-Ion battery pack which is rated at 7.4 V, 1100 mAh (8 Wh). "

 

Jeg har foreløpig tre av disse og ved et evt. kjøp av 300D vil jeg ha fire... Får levere et ekstra batteri med når G3'en selges.

 

Men for optimal bildekvalitet, bør du nok kjøpe et annet objektiv enn det som følger med i kit-løsningen. Tamron 19-35 er ett mye bedre objektiv, og koster vanligvis under 3000 kroner. Har du masse penger, gå for en Canon original vidvinkellinse (f.eks 17-40/4L)

 

Takker for tipset, men her i huset er fruen så møkka lei av alt jeg skal ha, så jeg tror linser og denslags må snik-innføres. Kunne tenkt meg en linse som går fra 18-200, men det finnes vel ikke. Må vel etter hvert få en Tamron som du sier + en eller annen zoom linse. Tips mottas med takk! Må nok begynne sparingen. Nå må jeg snart ha ny Archos og skiboks også. :hmm:

 

Når det er sagt, så kan jeg jo nevne at jeg skal til USA i mai og oktober. :thumbup:

Lenke til kommentar
Takker for tipset, men her i huset er fruen så møkka lei av alt jeg skal ha, så jeg tror linser og denslags må snik-innføres.

 

No problem det vel? Kjøp alt på samme tid, og si at det var ett knallbra "pakketilbud" :)

Eller "hææ? alt det stæsjet?? hva mener du?? det følger jo med så klart"

 

Hvis ikke det funker, fordi det er fruen som kontrollerer penga, har du andre og større problemer :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke vært i tvil... enten kjøpt Canon 10D eller solgt unna batterier + blitz på bruktsidene,- gjort som Afseth anbefaler og satset på D70 m/ 18-70 mm -pakken.

 

300D virker "billig" og den medfølgende zoom`en i pakkeløsningen dømmer jeg og de fleste andre nord og ned. Les sammenligningstestene av de to overnevnte objektivene, så får du litt perspektiv på hva du bør satse på. Som en annen nevner over her, er det objektivet,- og kun det,- som gir deg gode bilder. Selve kamerahuset er kun en "kopimaskin" som behandler input`en fra objektivet. Og er input`en middelmådig. klarer ikke det beste og dyreste kamerahus å følge opp der hvor objektivet svikter. Shit in - Shit out .... det er mitt syn på 300D-pakken m/ 18-55 mm-objektivet.

 

Det virker som om "300D"-klanen her på forumet nå begynner å anta et religiøst forhold til kameravalget sitt. Det er for meg nok til å få piggene enda lenger ut og ber deg vurdere D70 som stort sett har bedre spesifikasjoner på alle vitale funksjoner.

 

D70-pakken er, nøytralt sett, et bedre valg,- og også på sikt bedre økonomi når du finner ut at du alikevel må bytte objektiv fordi 18-55 mm ikke holder mål. Ser at D70-pakken nå koster ned mot 12000,- og den merprisen er den verdt.

 

Mmmm.. ser du har andre og adskillig større problemer å hanskes med også...

du har fått gode råd over som absolutt kan prøves på hjemmefronten

Stiller meg bak disse, de pleier å virke,- dette er velprøvet og tungtveiende argumentasjon som har blitt brukt på hjemmebane i fotomiljøer i mange år :innocent:

 

Skulle imidlertid ikke disse virke, er eneste effektive middel å gjøre som du vurderer med din G3, - bytt ut samboer`n,- og vurder nøye bruksegenskaper og innstillinger før du drar en ny i hus ;)

Endret av PhotoGen
Lenke til kommentar
Jeg hadde ikke vært i tvil... enten kjøpt Canon 10D eller solgt unna batterier + blitz på bruktsidene,- gjort som Afseth anbefaler og satset på D70 m/ 18-70 mm -pakken.

 

300D virker "billig" og den medfølgende zoom`en i pakkeløsningen dømmer jeg og de fleste andre nord og ned. Les sammenligningstestene av de to overnevnte objektivene, så får du litt perspektiv på hva du bør satse på. Som en annen nevner over her, er det objektivet,- og kun det,- som gir deg gode bilder. Selve kamerahuset er kun en "kopimaskin" som behandler input`en fra objektivet. Og er input`en middelmådig. klarer ikke det beste og dyreste kamerahus å følge opp der hvor objektivet svikter. Shit in - Shit out .... det er mitt syn på 300D-pakken m/ 18-55 mm-objektivet.

 

Det virker som om "300D"-klanen her på forumet nå begynner å anta et religiøst forhold til kameravalget sitt. Det er for meg nok til å få piggene enda lenger ut og ber deg vurdere D70 som stort sett har bedre spesifikasjoner på alle vitale funksjoner.

 

D70-pakken er, nøytralt sett, et bedre valg,- og også på sikt bedre økonomi når du finner ut at du alikevel må bytte objektiv fordi 18-55 mm ikke holder mål. Ser at D70-pakken nå koster ned mot 12000,- og den merprisen er den verdt.

 

Mmmm.. ser du har andre og adskillig større problemer å hanskes med også...

du har fått gode råd over som absolutt kan prøves på hjemmefronten

Stiller meg bak disse, de pleier å virke,- dette er velprøvet og tungtveiende argumentasjon som har blitt brukt på hjemmebane i fotomiljøer i mange år :innocent:

 

Skulle imidlertid ikke disse virke, er eneste effektive middel å gjøre som du vurderer med din G3, - bytt ut samboer`n,- og vurder nøye bruksegenskaper og innstillinger før du drar en ny i hus ;)

Jeg synes ikke at 300D er VERDENS BESTE kamera eller slikt,er bare det at jeg er møkk lei Nikon og all den feilprosenten på kameraene de har.Jeg skal aldri ha noe Nikon i mine hender noe mer!! :thumbdown::wallbash:

Lenke til kommentar

Rart... merker ikke noe spesielt problem med det der jeg jobber. Noen av de digitale kompaktkameraene har jo feil (Nikon er muligens noe verre enn f.eks Canon når det gjelder akkurat disse kameraene, men her stiller Canon i en særklasse på driftssikkerhet), men har til dags dato ikke fått inn ett eneste Nikon digitalt SLR med feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...