Gå til innhold

Digitalvideokamera


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har sett etter digitalvideokamera en stund nå..

Jeg vil ha ett som kan ta bilder og filme i ganske god kvalitet og oppløsning.

Det bør også fungere i litt mørke lysforhold. :)

 

Jeg fant Canon MVX200, Canon MV750i, og Sony DCR-TRV12..

 

Det må ikke koste over 7000,-

 

Noen som kan hjelpe meg? Hvilke av de der fungerer best?

Noen bedre forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leter selv etter kamera, og hadde NESTEN bestemt meg får å ta CANON MV750i, men så leste jeg på dinside.no (av en bruker) at batteriet som fulgte med kun kunne filme i 1 time og ikke 11 som Canon selv sier. Du kan sikkert kjøpe et ekstra batteri som har mye bedre levetid da...

 

Så lurte jeg på om noen har CANON MV750i og om du er fornøyd eller ikke med kjøpet og hvorfor?

Lenke til kommentar

Finnes det i det hele tatt kamera som kommer med standardbatteri som varer særlig mye lengre enn én time ved vanlig bruk? Også Sony skryter jo av flerfoldige timers levetid på det batteriet som følger med, men det er jo i standby mode uten at noe som helst skjer.

 

Og ja, på de fleste kamera kan man kjøpe batteri som holder lengre, men da er de fysisk større og tyngre også. Canon har to eller tre større modeller som kan brukes på dette kameraet. Den største fører til at kameraet blir uholdbart baktungt hvis du skal holde kameraet når du filmer.

 

EDIT : MV750i har liten bildebrikke, og produserer derfor en del støy i dårlig belysning. I god belysning tar det imidlertid bra bilder. Motorstøy er det også der, men det er vanskelig å finne kamera i samme prisklasse uten dette. Kanskje Panasonic? De skal ha noe mindre motorstøy, noe bedre bildekvalitet i dårlig belysning, men litt mindre ekstrautstyr enn Canon i samme prisklasse (du får f.eks ikke med vidvinkel).

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Jeg forhandler om en mv 650i med mikrofonen md-50. Synes den virker bra og får den for en grei pris. Er dette et kjøp jeg egentlig burde holde meg langt unna?

 

edit: Hva er forskjellen på mv 650i og mv 750i. Jeg ser at sistnevnte er nyere og billigere i nett butikker.

 

Kan man sette inn mikrofon i mv 750i? Regner med at det er litt mye støy i den.

Endret av danger power
Lenke til kommentar

Største forskjellen jeg har sett, er designet. Tror ikke bildekvaliteten er så mye bedre på MV750i.

 

Du kan selvsagt kjøpe ekstern mikrofon til begge to. Det anbefales for å bli kvitt motorstøy.

 

Om du bør holde deg langt unna, kommer ann på pris og hvilken stand kameraet er i. Er det pent brukt, bør du ikke betale mer for selve kameraet enn 4000. Helst mindre. Helt ny MV750i koster ca. 5500 kroner. Hva mikrofonen er verdt, tør jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar
Jeg har blitt tilbudt 5500 for dv-kameraet canon mv 650i og kameraet canon md-50. Hva synes du om det? :hmm:

Regner med at du er blitt tilbudt kameraet og mikrofonen for 5500 og ikke omvendt :-) med tanke på hva du skriver lengre opp i tråden.

 

Hvis du sier at du betaler 4000 for kameraet, så får du mikrofonen til 1500 kroner. Ville prøvd å presse prisen til 5000 blank jeg... kan ikke skade å prøve.

Lenke til kommentar

Skader ikke å prute litt på brukte ting :-)

 

I butikker hjelper det som oftest lite å prute, da prisene er presset til bunns uansett, men brukt fra privatpersoner bør det gå ann å få litt ned.

 

Men skulle du kjøpt MV750i (billigste pris : 5536 kr.) og mikrofonen (1984 kr.), nytt hadde du vært oppe i 7520 kroner. Altså, du sparer kun 2020 (pluss porto) om du ikke får prisen litt ned. Ville satset på å få den ned til 5000. Da har du gjort ett godt kjøp, samtidig som selger bør være fornøyd.

Lenke til kommentar

Nå skriver du mv750i, og jeg skulle isåfall ha kjøpt mv650i...

 

Begynner å bli litt usikker selv på om jeg skal gå får nytt mv750i istedetfor mv650i brukt. Prisforskjellen ville vært på ca. 1500kr og da ville jeg fått et helt nytt et. Mikrofonen kan jeg (kanskje) kjøpe seperat fra han jeg skulle kjøpe mv650i av, eller i butikken.

 

Det blir kun ca. 2000 som du skriver om jeg kjøper det nytt.

 

Men er dere 100% sikre på at jeg kan koble på en ekstern mikrofon på mv750i? Leste på en nettside om fakta og sammenlignet de to. Da stod det at den eldste hadde en mikrofon plug in imens -750i ikke hadde det. Må nesten ha en ekstern mikrofon pga støy niva i den interne mikrofonen.

 

Faktisk etter litt tenking så får jeg mer lyst på den nyeste...

Lenke til kommentar
Men er dere 100% sikre på at jeg kan koble på en ekstern mikrofon på mv750i? Leste på en nettside om fakta og sammenlignet de to. Da stod det at den eldste hadde en mikrofon plug in imens -750i ikke hadde det. Må nesten ha en ekstern mikrofon pga støy niva i den interne mikrofonen.

Den mikrofonen du snakker om, tror jeg kobles til oppe på kameraet, i tilbehørsskoen. Ettersom tilbehørsskoen på MV650i/MV750i er såkalt "intelligent" eller strømførende som noen også kaller det, så trenger du ingen kabler til noen steder. Den kommuniserer med kameraet via denne skoen. Derfor gjør det ingenting om MV750i ikke har mikrofoninngang (det er imidlertid rart om den ikke har det... sikker på at du ikke blander litt, at den deler mikrofoninngang med en annen funksjon, at den bare ikke har egen inngang til mikrofon?).

Lenke til kommentar
Men skulle du kjøpt MV750i (billigste pris : 5536 kr.)

Hvor er mv 750i billigst.

Jeg skal prøve å lete litt...

Prøv prisguiden på hw.no (skal stå på menyen øverst på skjermen din). Det gjorde jeg og da fant jeg den på PC Utstyr (tror jeg det var) til 5536 kroner. Men den er ikke alltid 100% oppdatert, og ikke alle web-shops er vel representert.

Lenke til kommentar

Hentet fra best-buy.no

 

 

MV750i:

Kontakttype

1 x hodetelefoner

1 x kompositt video/-lyd (inngang/utgang)

1 x S-Video-inngang/utgang

1 x IEEE 1394 (FireWire/i.LINK)

1 x USB

1 x DC-strøminngang

 

MV650i:

Kontakttype

1 x mikrofon

1 x hodetelefoner

1 x IEEE 1394 (FireWire/i.LINK)

1 x USB

1 x kompositt video/-lyd (inngang/utgang)

1 x S-Video-inngang/utgang

1 x DC-strøminngang

 

 

Dette var det jeg tenkte på.

Er det noen grunn til at MV650i er så mye dyrere enn mv 750i?

 

 

Dette er kjemefint at du svarer Afseth på alt jeg har lurt på!! :thumbs:

Lenke til kommentar
Men er dere 100% sikre på at jeg kan koble på en ekstern mikrofon på mv750i? Leste på en nettside om fakta og sammenlignet de to. Da stod det at den eldste hadde en mikrofon plug in imens -750i ikke hadde det. Må nesten ha en ekstern mikrofon pga støy niva i den interne mikrofonen.

Den mikrofonen du snakker om, tror jeg kobles til oppe på kameraet, i tilbehørsskoen. Ettersom tilbehørsskoen på MV650i/MV750i er såkalt "intelligent" eller strømførende som noen også kaller det, så trenger du ingen kabler til noen steder. Den kommuniserer med kameraet via denne skoen. Derfor gjør det ingenting om MV750i ikke har mikrofoninngang (det er imidlertid rart om den ikke har det... sikker på at du ikke blander litt, at den deler mikrofoninngang med en annen funksjon, at den bare ikke har egen inngang til mikrofon?).

Ifølge dette innlegget har det ikke inngang for mikrofon: http://forum.akam.no/index.php?showtopic=230287

Jeg har ikke peiling, men blir litt forvirra av dette.

Lenke til kommentar
Er det noen grunn til at MV650i er så mye dyrere enn mv 750i?

Det er ikke alltid at alle innganger står oppført. Enten kan forhandler/produsent ha glemt det, ellers kan det ha blitt så standard at de ikke gidder å føre det opp. Ett kamera bør jo så absolutt ha ekstern mikrofoninngang, og jeg ser på det som en selvfølge. Men nå blir jeg litt usikker, så jeg får sjekke det når jeg kommer på jobb i morgen. Uansett kan du vel bruke skoen på toppen av kamera. Minuset med det er at du ikke kan flytte mikrofonen så langt... den må vel stå skrudd fast på skoen til enhver tid.

 

MV650i var dyrere enn MV750i rett og slett fordi teknologi raser i pris. MV750i bygger også videre på samme teknologi som har vært i MVx50i serien i mange mange år. De slipper å utvikle så mye nytt (det er allerede utviklet), og derfor går prisen ned når nye modeller lanseres, til stor forargelse for de butikkene som har stort lager og mange eksemplarer av hvert produkt på lager :cry: MV550i som var før MV650i, var også dyrere enn MV550i på det tidspunktet det ble lansert. Dette gjelder ikke bare videokamera. Se på f.eks Ixus 400... det kostet nesten 5000 når det ble lansert for ett års tid siden. Ixus 430, som nettopp er blitt lansert, kostet ca. 4000 ved lansering.

 

Bare hyggelig å svare... bare å spørre hvis det er mer du lurer på :-)

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Uansett kan du vel bruke skoen på toppen av kamera. Minuset med det er at du ikke kan flytte mikrofonen så langt... den må vel stå skrudd fast på skoen til enhver tid.

Vel som sarc skriver så skal det ikke være noen sko i mv750i. Dette er noe jeg MÅ finne ut av før jeg kjøper kameraet...

MV650i var dyrere enn MV750i rett og slett fordi teknologi raser i pris. MV750i bygger også videre på samme teknologi som har vært i MVx50i serien i mange mange år. De slipper å utvikle så mye nytt (det er allerede utviklet), og derfor går prisen ned når nye modeller lanseres, til stor forargelse for de butikkene som har stort lager og mange eksemplarer av hvert produkt på lager  :cry:   MV550i som var før MV650i, var også dyrere enn MV550i på det tidspunktet det ble lansert. Dette gjelder ikke bare videokamera.

Jævlig kjipt :no:

 

Kanskje jeg skal prøve å gå for denne 5000/5500 handelen alikevell...

 

Edit: Eller så lurer jeg på om det er noen Sony kameraer i samme prisklasse som kanskje er bedre? Eller er det ikke stor forskjell?

Endret av danger power
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...