Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

"Permission denied" på delt mappe (NFS)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt avansert problem... men jeg prøver allikevel.

- Jeg har en server som kjører win server 2003.

- Jeg har en Dreambox (sattelittmottaker) som kjører Linux.

- I Dreambox'en kan jeg sette i en harddisk, eller alternativt "mounte" en delt NFS mappe. Siden jeg har en server med harddisk kapasitet er dette alternativet det mest aktuelle.

Jeg lastet ned Unix tools for Windows, og sørget for at windows ble utstyrt med mulighet for NFS deling. Jeg har også delt en mappe, og mountet denne til /hdd på dreamboxen.

Alt ser ut til å fungere. Jeg kan til og med se hvor kapasiteten på den delte mappen som er mountet på dreamboxen (hvor mye ledig/brukt plass).

Problemet: /hdd (den delte mappen) gir meg bare "Permission denied" når jeg prøver å lese/skrive etc.

Jeg har prøvd å dele mappen med "Anonymous access" og "Allow root access", men det utgjør ingen forskjell. Fremdeles "Permission denied".

Noen som har peiling på hva som er galt? Jeg antar at problemet må ha noe med windows maskinen å gjøre. Noen som har greie på hvordan NFS fungerer? Screenshot over alternativer jeg har for den delte mappen finner dere HER.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Problemet er løst! :D

Løsning:

På windows PC-en gikk jeg inn i "Local Security Policy manager" og i "Security Options" under "Local Policies" endret jeg "Network Access: Let Everyone permissions to apply to anonymous users" fra "disabled" til "enabled".

Nå får jeg listet /hdd gjennom telnet, og laget mapper.

Skrevet
Problemet er løst! :D

Løsning:

På windows PC-en gikk jeg inn i "Local Security Policy manager" og i "Security Options" under "Local Policies" endret jeg "Network Access: Let Everyone permissions to apply to anonymous users" fra "disabled" til "enabled".

Nå får jeg listet /hdd gjennom telnet, og laget mapper.

Den er god. Dette er greit å vite :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...