Gå til innhold

Raid 0 vs Raid 1


dex|ikt

Anbefalte innlegg

Hva er best? Raid 0 eller Raid 1? jeg skal sette opp mine to 40gb disker i raid for å få best ytelse. Hvilken av de raid metodene velger jeg da?

Har satt dem i raid 1 nå, er det noe bedre ytelse da? merker nesten ingenting jeg.

 

Har et abit kt7 raid kort.

 

Hvis jeg setter opp i raid 0 blir all data slettet på begge hdene da? og hvordan funker det med å partisjonere? må jeg partisjonere før eller etter jeg har satt dem opp i raid?

 

håper noen kan hjelpe meg med dette =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sidan du skal ha best mulig ytelse må du setta hd'ane dine opp i RAID 0 (striping). I RAID 1 (speiling) vil du kun få bruka 40GB av dei to harddiskane, data blir skreve til begge to på ein gong (du får med andre ord 2 identiske diskar). Skrive ytelsen vil gå litt ned, men leseytelsen vil gå _litt_ opp, på grunn av at ei fil kan lesast frå begge diskane på ein gong. Sikkerheten med RAID 1 er at dersom ein disk krasjar har du fortsatt alle data på den andre disken.

Med RAID 0 vil du få bruka alle 80GB, du vil og få ein auke i både lese og skrive hastighet. Begge diskane blir brukt til å lagra 1 fil (litt på den disken å litt på den :razz:) Ulempa med RAID 0 er jo at dersom ein disk ryk vil du mista all data...

Eg køyrer nå RAID 0 med 2x60GB IBM 60GXP, og eg må sei at eg er ganske fornøgd med både ytelse og plass... Faktisk får eg dobbelt så høg score i SiSoft Sandra disk benchmark på RAID 0 arrayet som på min 30BG IBM 75GXP!!

 

Eh.. får håpa det hjalp litt jalfall...

Lenke til kommentar

vell..

 

Raid-0 er striping mens Raid-1 er mirror.

Når du vil ha masksimal ytelse og størrelse så velger du striping, men vil du ha maksimal sikkerhet velger du mirror.

 

i ditt tilfelle så har du mye vekk-kastet plass.

 

sett opp diskene til Raid-0, du vil merke stor forskjel, ikke minst på størrelse :smile:

 

Ja, du må formatere diskene.

Nei, du kan ikke 'flytte' filene fra et raid-1 oppsett over til Raid-0, med mindre du bruker et mellomlagrings medium som annen HD eller CD(rw)

 

Når det gjelder partitionering.

Gløym det..

Raid-0 fungerer på den måten at du bruker to eller flere harddisker til _en_ disk.

Men fortvil ikke, når du ser total ledig plass så vil du elske det.

Jeg gjør.. Har selv fire Samsung 60GB disker i Raid-0, to og to og hvem vil ikke like to fullstappet disker på 120GB hver? (ps jeg kommer på TG :grin:)

Selv om diskene er Megatreige, 5400rpm og 512kb cache, så oppnår jeg faktisk 55Mb sekundet (testet med ZD Winbench99) og et raid sett er oppsatt som master + slave på en kabel.

Win2k's Software raid rocker... :grin: :grin: :grin:

 

En siste ting..

Raid stresser harddisker mye.

Med et raid oppsett så kan du ikke forvente samme levetid på diskene som ved normal bruk.

En annen sak er at Raid-0 har absolutt _INGEN_ feilmarginer. Blir en HD skadet eller død så er _ALT_ vekke, så husk å a backup!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-10-30 11:50, Prelude skrev:

vell..


Raid-0 er striping mens Raid-1 er mirror.

Når du vil ha masksimal ytelse og størrelse så velger du striping, men vil du ha maksimal sikkerhet velger du mirror.


i ditt tilfelle så har du mye vekk-kastet plass.


sett opp diskene til Raid-0, du vil merke stor forskjel, ikke minst på størrelse :smile:


Ja, du må formatere diskene.

Nei, du kan ikke 'flytte' filene fra et raid-1 oppsett over til Raid-0, med mindre du bruker et mellomlagrings medium som annen HD eller CD(rw)


Når det gjelder partitionering.

Gløym det..

Raid-0 fungerer på den måten at du bruker to eller flere harddisker til _en_ disk.

Men fortvil ikke, når du ser total ledig plass så vil du elske det.

Jeg gjør.. Har selv fire Samsung 60GB disker i Raid-0, to og to og hvem vil ikke like to fullstappet disker på 120GB hver? (ps jeg kommer på TG
:grin:
)

Selv om diskene er Megatreige, 5400rpm og 512kb cache, så oppnår jeg faktisk 55Mb sekundet (testet med ZD Winbench99) og et raid sett er oppsatt som master + slave på en kabel.

Win2k's Software raid rocker...
:grin:
:grin:
:grin:

En siste ting..

Raid stresser harddisker mye.

Med et raid oppsett så kan du ikke forvente samme levetid på diskene som ved normal bruk.

En annen sak er at Raid-0 har absolutt _INGEN_ feilmarginer. Blir en HD skadet eller død så er _ALT_ vekke, så husk å a backup!



 

LOL..... Raid 0 er faen ikke maximal sikkerhet... Får du en "ikke-fysisk" feil på en disk i RAID 1 så får du feilen på begge diskene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...