Gå til innhold

Asus A7V8X-X


pkalle

Anbefalte innlegg

Har en eldre prosessor på Asus A7V8X-X (KT400). Det står en TaiSol AMD kjøler på CPU.

 

Saken er den at både CPU og MB har veldig høy temp selv med åpent kabinett. Idel er 68 for CPU og 38 for MB. Det er ofte 77 CPU og 46 MB Idle selv med kabinett dør av.

 

Det er stort sett samme temp i BIOS og Asus Probe.

 

Er det noe ang dette hovedkortet jeg ikke vet om?

 

Har siste BIOS fra Asus. Kjøler sitter ordentlig og Vcore er default, 1,75V.

Endret av pkalle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

åh, jæ**ig.....!!!

 

Har du god kjølepasta på? riktig mengde? ikke for mye eller for lite

 

kanskje noen kabinettvifter kunne hjelpe,

 

T-birder er jo som regel litt varmere enn de nye Xp'ene, men så varme tror jeg ikke de burde bli...

 

MB-temperaturen din er forresten grei, farlig blir det først ved 50-60.

Lenke til kommentar

Den tempen var litt høy.

Sjekk at kjøleren sitter skikkelig fast og legg kanskje på et nytt tynt lag med kjølepasta.

Har selv en T-Bird 1.4 (50 grader ca).

Så lenge tempen er under 60 grader er det "ok" for en thunderbird.

:yes:

 

edit: har selv en Taisol kjøler på min cpu, støtter opptil AMD 1.5 ghz

Endret av Fnygaa
Lenke til kommentar

Klarer du å stille ned Vcore i BIOS litt? CPUen skal klare seg greit på litt mindre enn 1,75. Prøv 1,65 feks. (FØrer til mindre varmeutvikling og er ikke skadelig for maskinen på noen måte)

 

Sjekk også hva Vcore måles til i BIOS. Alle ASUS kt400 og nforce2 kort jeg har sett gir noe sånt som 0.05V mer enn det du har stillt det på.

Lenke til kommentar

Vcore kan bare settes til 1,75, 1,80 og 1,85. Det er ikke mulig å redusere Vcore under default for gjeldende CPU. T-Bird har 1,75 som default, XP har vell 1,65.

 

Har ikke problemer nå, mne når det blir litt varmer i været får jeg nok problemer med at maskinen/hovedkortet aktiverer "shutdown" gjennom Asus C.O.P.

 

Det er også mulig hovedkortet/BIOS ikke viser rett, men .....

 

Om jeg velger Vcore manuelt viser BIOS og Asus Probe 1,82 samme hva jeg velger. Defekt hovedkort?

Endret av pkalle
Lenke til kommentar
Sjekk også hva Vcore måles til i BIOS. Alle ASUS kt400 og nforce2 kort jeg har sett gir noe sånt som 0.05V mer enn det du har stillt det på.

Tror nok at han har et poeng her. Volten er ca 0.05 høyere enn angitt hos meg også. Har et A7N8X Deluxe og en T-bird 1200@1400, og tempen ligger på ca 41 idle og 50 load. Bruker en kjøler fra Taisol.

Problemet kan være mangel av kabinettvifter, som også ble nevnt av jhsveli.

Tviler på at kortet er defekt....

Lenke til kommentar

Ser ut som at kabinettviftene suger luft inn i kabinettet. Anbefaler å snu viftene slik at de blåser varmlufta ut av kabinettet.

Ser at det også er en del støv på viftene og i kjøleribba. Tror nok at det kan bli bedre temp med ren ribbe.

Selv bruker jeg trykkluft på boks for å fjerne støv i kabinettet.

Lenke til kommentar

Ser av bildene dine at viftene dine er fulle av støv. Dette er ikke særlig heldig. Selv skrudde jeg ut CPU-vifte i går, og kjørte støvsugeren på den. Støvet forsvant (jøss!), og tempen sank 3-5*C... :thumbup:

 

Forresten, garanterter ikke at du ikke ødelegger noe med å støvsuge. Husk i alle fall å skru viftene ut, ikke støvsug inne i kabinettet! :thumbdown:

Lenke til kommentar

Problemet er ikke at tempraturen er noe grader for høy. Den er nesten 30 grader høyere en det som er normalt for T-Bird 1400 med samme kjøler. Hovedkort temperaturen er også mye høyere en den skal være.

Endret av pkalle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...