Gå til innhold

planlegging av vifter


Anbefalte innlegg

jeg har en filserver med mange glovarme disker, så jeg har tenkt å investere i et par av de mest bråkete viftene jeg kan finne.

 

Men jeg kom til å tenke på at jeg vel burde ha like mange som blåser inn som blåser ut? Hvis ikke får man kanskje ikke utnyttet potensialet til hver vifte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det diskene du vil kjøle, så monter vifter som blåser/suger luft over diskene. Ekstra vifter andre steder er ikke effektivt. Hvis du monterer viftene slik at de drar luft inn i kabinettet og setter støvfilter på luftinntaket, kan du også unngå mesteparten av støvet som vanligvis samler seg over tid.

Lenke til kommentar
Men regner med at vifter som blåser ut det som kommer inn, vil hjelpe på luftgjennomstrømning over diskene.

Det vil nok hjelpe på temperaturen i kabinettet, og dermed også gi en ørliten forbedring for diskene. Men jeg ville heller ha utnyttet overtrykket til å holde kabinettet tilnærmet støvfritt. Så slipper du å bekymre deg for at strømforsyning eller CPU-kjøler skal bli full av støv og feile. Disker skal ikke behøve så mye kjøling uansett.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

Overtrykk oppnår en ved å ha mer som blåser inn enn ut. Da vil lufta presses ut gjennom alle små åpninger i kabinettet. Men en må altså ha støvfilter på luftinntakene for at det skal ha noen hensikt. Jeg vet at Microplex har noen viftefiltre, men jeg vet ikke hvor bra de er eller om de vil passe i ditt kabinett sånn uten videre.

 

Ellers kan du jo bare rengjøre kabinettet med trykkluft på boks eller støvsuger med antistatisk tupp, en gang i halvåret eller noe sånt. Eller i det minste blåse støvet av CPU-kjøleren. Det går helst bra.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar
...så jeg har tenkt å investere i et par av de mest bråkete viftene jeg kan finne....

Delta vifte

 

Bare 52 dB...

 

Men effektive som ******.

Kjøp hørselsvern.

Se på den som vifteverdenens arnold, the terminator med andre ord. Blåser alt annet av banen, bokstavelig talt. Husk å sikre alle løse duppeditter du måtte ha i nærheten innen en 20m radius før du starter denne djevelen, hehe :devil:

 

Mvh,

Haakon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...