Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har det så mye å si hvilket språk/framework .Net har stjålet fra? Er det ikke bare positivt at de har "stjålet" ting fra flere steder og tatt det beste derfra?

 

Og alle programmeringsspråk har stjålet idéer fra andre steder. Eller trodde dere Pascal og Java var en total ny idé hvor alt var unikt da de ble lansert?

Det er ikke det at det er stjålet fra delphi som er problemet. Det er det at ingen snakker om det. Delphi fortjener mer omtale en det det får. Veldig mange ser på delphi som 'noe annet' og vurderer det ikke i det hele tatt.

 

Nå er det forsåvidt greit - tror ikke delphi lever så lenge til. Delphi var et knakende godt verktøy for win32 utvikling, men hva er vitsen med å bruke delphi til .net? De som er interessert i .net har allerde brukt c# eller vb.net i ett par år før borland kom på banen. Da er det tvilsomt at man gidder å gå tilbake til delphi skulle jeg tro. Nå kommer .net 2.0. Skal man da vente to nye år på at delphi skal støtte det? En annen ting er jo compact framework som heller ikke støttes av delphi...

 

Delphi : RIP

 

-Vegar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1.) Programmer som bruker veldig windows spesifike funksjoner (api-kall f.eks.) vil ikke virke.

 

2.) Ang. kompilerting så trenger du ikke bare bruke System namespacet heller, men andre references du bruker må være ".Net kompatible" (se paragraf over) for å få kjørt programmet ditt på Linux (selv om du sikkert fortsatt får kompilert).

1.) Hva mener du? .Net framework er jo bygget på de gode gamle api'ne. Hver gang du lager ei Form f.eks. så blir det jo brukt haugevis med API'er (fra windows dll'er riktignok). Regner med at (nesten) ingen bruker API-kall for å få tilgang til windows-api'er lenger da de aller fleste (om ikke alle) ligger inne i .net framework. Mener du custom-api's/dll'er?

 

2.) Hvilken paragraf er det du refererer til?

 

Men takk for svaret...

 

hmm... en ting til...

Hva viss du bruker MS DX SDK? Oversetter MONO til OpenGL?

Eller, viss man bruker OpenGL i .net og kompilerer i MONO, vil det kompilere problemfritt?

Lenke til kommentar

1. Ja, men Mono har (mer eller mindre) støttte for window forms gjennom Wine. Andre windows api kall eller kall mot tredjeparts DLL vil sansynligvis ikke virke.

 

2. Teksten om case-sensitive filnavn, \ og / som directory separator/etc.... Om du bruker en ekstern .Net dll vil jo programmet ditt "virke" men kræsjer på grunn av slike forskjeller om den eksterne DLL'n ikke tar hensyn til dette. F.eks. lønner det seg å bruke System.IO.Path.DirectorySeparator(?) istedenfor å hardkode / og \.

 

 

DirectX vil ikke fungere på linux/mono nei. OpenGL vet jeg ikke, men uten å være sikker, ville jeg regne med at det er små forskjeller. Men du kan jo kompilere noe sånt som dette:

if( System.Environment.OSVersion.Platform == "Win32NT" )  // ellerno
     InitializeOpenGLWin();
else
     InitializeOpenGLLinux();

Endret av jorn79
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Trolig vilSystem.Windows.Forms fungere helt anderledes (i kjernen) en System.Windows.Forms ville gjort i Windows, det ser likt ut for programmereren.

 

DirectX vil ikke fungere på linux/mono nei.

Hvis du leser Eulaen til DirectX så må du godta at du kun utvikler DirectX program under windows hvis du vil installere DirectX SDK.

 

OpenGL i seg selv er jo likt, men du har jo ikke wgl funksjonene, og sikkert ikke noe Pixelformat tøys heller,.

OpenGL er ganske enkelt i windows, siden det har vært innebygget i windows siden NT 4.0.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...