Gå til innhold

Windows-bruker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

heh, du har ventet ca 20min..

 

Dessuten - svaret på dette finner du i maaaange tråder på dette forumet.. Så du kan enten vente til noen svarer deg - eller så kan du lete frem en tråd hvor alt dette allerede står :)

 

Men jeg kan si det uansett: du laster ned en distro sine ISOer, brenner disse på cd

du putter cden i pcen og starter opp med dette

du installerer - denne installasjonen tar hensyn til windows og lager plass til deg om du har FAT32 harddisk. :)

 

Så voila... ( den setter også opp slik at du kan velge mellom windows og linux i starten)

Lenke til kommentar

last ned en distro fra f.eks. ftp.sunet.se og brenn på cd. bruk f.eks. partition magic til å lage litt plass til linuxen din. 5gb holder for en test. boot så på plata til linuxen og kjør installasjonen. husk å velg å bruk ledig plass under instalasjonen.

 

hvis du bare skal teste ville jeg kanskje heller brukt f.eks. vmware å kjørt linux på. eller det letteste er jo å prøve knoppix f.eks. linux på en cd. boot and go!

Lenke til kommentar
Sitter her med "Cygwin" og tester det med KDE, ganske kjekt når det funker.

 

da får du linux i windows :)

Hehe, veeeel..

 

Er jo ikke Linux akuratt - Linux er jo kernelen. Du kjører jo Windows kernelen med et emulatorlag (cygwin) oppå, og oppå der igjen kjører du ting som GNU og KDE. Men er nok ikke mye Linux kode du kjører akuratt. - Du vil fremdeles ha mange av de mindre gode delene av Windows, og du vil absolutt ikke få de beste delene av linux (mener jeg).

 

KDE er jo ikke noe fantastisk bedre enn Windows sitt GUI mener jeg, Gnome er noe litt mer innovativt - men uansett. Poenget er; kjører du programmer laget for Linux på Windows blir det ikke Linux.

 

På samme måte som når en kjører Explorer på Linux med Wine - det blir ikke Windows fordi! :thumbup:

Lenke til kommentar
Er Fedora brukervennlig?

Jeg er en bruker, og jeg kan bekrefte at Fedora er vennlig mot meg. Fedora er slett ikke brukerfiendtlig. Men du tenkte kanskje på om Fedora er nybegynnervennlig, som er noe annet. Og da vil jeg si at den er ganske nybegynnervennlig, ettersom den har god maskinvaredeteksjon, gode konfigurasjonsverktøy, og gode standardinnstillinger. Jeg tipper at f.eks. SUSE går enda lenger her.

Lenke til kommentar

Hmm.. Tror ikke fedora/suse kan "omkalfattre" (rezize) NTFS-prtisjoner. MDK tror jeg kan, men vet ikke om jeg hadde turt å teste det på en av mine NTFS parisjoner. Kan du ikke gjøre dette i "management console" i windows? Ellers så er Partitition magic et flott program, som jeg har brukt mange ganger til å "rydde plass" for en Linux-install. Det er nok garantert lettere å ha noe upartisjonert plass på disken før du setter i gang!

Lenke til kommentar

Hmm.. Tror ikke fedora/suse kan "omkalfattre" (rezize) NTFS-prtisjoner. MDK tror jeg kan, men vet ikke om jeg hadde turt å teste det på en av mine NTFS parisjoner. Kan du ikke gjøre dette i "management console" i windows? Ellers så er Partitition magic et flott program, som jeg har brukt mange ganger til å "rydde plass" for en Linux-install. Det er nok garantert lettere å ha noe upartisjonert plass på disken før du setter i gang!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...