Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Name server og gateway..


Anbefalte innlegg

Vi skal arrangere lan. Internetten er en 4mbit i/u linje. Nettverket er et fullswitchet 100 mbit. Det jeg lurer på er hvilke servere er det vi trenger? Vi skal sette opp en linux pc som dhcp server, men det jeg lurer på er med name server og gateway, hva trenger vi av det? Trenger vi name og gateway? Hvordan fungerer desse to?

 

 

Takker på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

gateway'en er routeren som deler ut DHCP , altså den serveren du skal ha DHCP som vil stå som gateway i ipconfig (windows) og ifconfig (linux)

 

DNS ( name server ) er den som gjør IP adresser om til pc navn.

f.eks hvis pcen din heter "JENS" og har IP 192.168.1.33 så gjør DNS serveren at hvis noen andre på nettverket skriver \\JENS i "RUN" så kommer de inn på 192.168.1.33

 

På samme måten så gjør DNS servere at du kan skrive www.sol.no i browseren din og komme inn på serveren til SOL. (husker ikke IP på den )

 

som sagt: en DNS "Resolver" et hostname til en IP.

Lenke til kommentar
gateway'en er routeren som deler ut DHCP , altså den serveren du skal ha DHCP som vil stå som gateway i ipconfig (windows) og ifconfig (linux)

DHCP og gateway er da ikke det samme!

 

Gateway er routern ut av det lokale nettet.

DHCP server kan være på hvilken som helst server (eller router, brannmur) som har program for å dele ut IP.

 

At disse små breibåndsrouterne som kommer i etthvert norsk hjem (snart) har innebygd DHCP og di fleste norske hjem ikke har server som kjører DHCP gjør at di fleste har sin DHCP server i breibåndroutern er jo en annen sak..

Lenke til kommentar
gateway'en er routeren som deler ut DHCP , altså den serveren du skal ha DHCP som vil stå som gateway i ipconfig (windows) og ifconfig (linux)

DHCP og gateway er da ikke det samme!

 

Gateway er routern ut av det lokale nettet.

DHCP server kan være på hvilken som helst server (eller router, brannmur) som har program for å dele ut IP.

 

At disse små breibåndsrouterne som kommer i etthvert norsk hjem (snart) har innebygd DHCP og di fleste norske hjem ikke har server som kjører DHCP gjør at di fleste har sin DHCP server i breibåndroutern er jo en annen sak..

en gateway pleier som regel å dele ut IP'er .... det er det jeg ville få fram..

Vet jo at en gateway ikke ER en DHCP ..

 

Av de nye gatewayene mener jeg ja...

Endret av dimdal
Lenke til kommentar

Ok, takker for svar. Da er det igrunn nok at jeg setter opp en vanlig dhcp server med linux boxen min? Det er det som trengs? Når jeg skal sette opp den serveren, så må jeg angi name server og gateway. Hva skal jeg skrive der? Hvordan vet jeg ip adressen til name og gatewayen? (det skal brukes på max 100 personer)

Lenke til kommentar

Har nettopp satt opp det samme.

 

DNS server: Her skal du legge inn ip til DNS serveren som din isp bruker.

 

Gateway: dette er den lokale ip-adressen til ruteren som håndterer trafikken utenfra uavhengig om dette er en pc eller et modem/ruter som du har fått fra din isp. Dette er som oftest 192.168.1.1 eller 10.0.0.1

Lenke til kommentar
Ok, takker for svar. Da er det igrunn nok at jeg setter opp en vanlig dhcp server med linux boxen min? Det er det som trengs? Når jeg skal sette opp den serveren, så må jeg angi name server og gateway. Hva skal jeg skrive der? Hvordan vet jeg ip adressen til name og gatewayen? (det skal brukes på max 100 personer)

GAteway adressa er gjerne ip-adressa til den pc'en eller router/modemet som har internett kabeln i seg....

 

gatewayen forteller pcene hvilke ip man skal gå til for og komme seg vidre ut til i-nettett ... eller "veien ut" som det ble kalt her :thumbup:

 

setter du opp egen dns server, så er jo adressa til den ip'en til den pceen dns servern kjører fra...

 

om jeg ikke tar helt knakanes feil :cool:

Lenke til kommentar
Tenkte at jeg skulle kjøre dhcp, dns og gateway på samme pcen. Visst det er mulig da..

Det er mulig... men du kjører ikke gateway... hehe.

 

Gateway er bare betengelsen på pcen som de andre skal "lete" etter internett på.

 

 

I dhcp poolen så legger du setter du gateway til samme ip som pcen til dhcp server...evt ipen til modem/router som er kobla mot nettet....

 

da får de andre pcene i nettet som mottar ip beskjed om hvor "internett er"

 

 

EDIT; gramatikk er oppskrytt :-D

Endret av Spydz
Lenke til kommentar
Tenkte at jeg skulle kjøre dhcp, dns og gateway på samme pcen. Visst det er mulig da..

Det er mulig... men du kjører ikke gateway... hehe.

 

Gateway er bare betengelsen på pcen som de andre skal "lete" etter internett på.

 

 

I dhcp poolen så legger du setter du gateway til samme ip som pcen til dhcp server...evt ipen til modem/router som er kobla mot nettet....

 

da får de andre pcene i nettet som mottar ip beskjed om hvor "internett er"

 

 

EDIT; gramatikk er oppskrytt :-D

Gateway er hos ISP det... hvis ikke du har router da.. for da er den veien ut av lokalnettverket innenfor routeren. Med bluecom så får du 81.191.*.1 som oftest som gateway, da dette er "veien ut" fra Bluecom's nettverk og til resten av internett

 

Edit:

 

Bluecom har flere IP serier enn det :p

Endret av dimdal
Lenke til kommentar

Ok, da tror jeg at jeg skjønner litt mer. Vi skal ha inett fra den skolen som vi skal ha lan'et på. Da blir det sikkert bare trekt en lang tp fra den nærmeste switchen/evt servern på skolen. Den tp kobler vi sikkert bare til en av switchene våre. Men en ting jeg tenkte på var at kanskje den serveren som er på skolen fra før, det er sikkert en dhcp det også da. Trenger vi å sette opp en selv da?

Lenke til kommentar
Ok, da tror jeg at jeg skjønner litt mer. Vi skal ha inett fra den skolen som vi skal ha lan'et på. Da blir det sikkert bare trekt en lang tp fra den nærmeste switchen/evt servern på skolen. Den tp kobler vi sikkert bare til en av switchene våre. Men en ting jeg tenkte på var at kanskje den serveren som er på skolen fra før, det er sikkert en dhcp det også da. Trenger vi å sette opp en selv da?

Nei.. da får dere IP'er fra den.

Ikke sett opp en til, da blir det problemer med at noen får fra den ene og andre fra den andre server

Lenke til kommentar

DA behøver dere veil ikke gjøre noe,,, bare hekte til og sette på "motta ip automatisk"

 

..

 

komentar/spørsmål til dimdal:

 

Gatewayen som routern har og pcene i lokalnettet bak routern er vel forskjellig??

 

routern har gatewau til ISP og pcene gateway til routern ??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...