Gå til innhold

Newb med Hardware...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du går inn i bios.(trykk på delete, f1 eller f2 med en gang maskinen starter)
Finn en meny som heter ''frequency/voltage adjustments'' eller noe sånt.
Der kan du fohåpentligvis stille på cpu frequency og kanskje multiplier hvis du ikke har en helt ny amd prosessor.
Still opp cpu frequency i hakk på 2-3 mhz.
Hvis du har agp/pci lock slå den på.

Edit: det hadde vært litt lettere hvis du sa hvilken hardware du hadde :yes: Endret av -Fox-
Lenke til kommentar

I de aller fleste tilfeller gjøres selve overklokkingen gjennom BIOS (basic input/output system). Dette kommer du inn i ved å trykke den rette tasten (often F1 eller ESC eller delete) når masinen holder på å boote (der den teller opp ram, og viser harddisker helt i begynnelsen).

Herfra er det litt forskjellig avhengig av hvilek hovedkort og BIOS du har, men forhåpentligvis har du en meny som lar deg kontrollere FBS (front side bus) og multiplier blant annet.

Din CPU hastighet = FBS * multiplier.

Altså vil du øke hastigheten ved å øke en av disse to, og du kan relativt lett regne deg fram til resultatet. Desverre har de fleste nyere CPU'er nå multiplier låst, så enten må du ta til takke med bare å manipulere FBS, eller gå hardere til verks, og fysisk modifisere på prosessoren (skal ikke snakke om det nå).

Prøv å øke FBS noen hakk til å begynne med. Dette er det "enkleste" og minst kompliserte du kan gjøre for å overklokke. Grensen for hvor høyt du kan øke FBS vil være avhengig av:

-CPU temperatur

-Om du har satt opp spenningen til CPU (kan som regel også gjøres i BIOS... vær forsiktig)

-ditt hovedkort

-kvaliteten på ram (om du går veldig høyt over standard)

-om du var "heldig" med den CPU'en du kjøpte.

Dette dekker bare noen av de aller mest grunnleggende elementene ved kunsten som er overklokking ;)

Håper det hjalp.

-Stigma

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jer er littegranne nybegynner når det gjeller PC og jeg lurer på hvordan man overklokker :thumbdown:

Jeg har også et problem, jeg har tre HD , SeaGate Barracud 40G 7200rpm , Maxtor 10G 5400rpm, Western Digital 40G 10000rpm (S-ATA)

Jeg har OS på Maxtoren, men da går jo alt tregt! Jeg vil egentlig ha OS på S-ATAn, men jeg har jo ikke diskett stasjon eller diskett, å ikke tålmodighet, derfor valgte jeg å ha OS på Seagaten, men da jeg skulle legge inn OS (XP)

så gikk det ikke! Pc`en restarta og begynnte å laste inn filer til OS igjen, men da jeg formaterte (ganske lei av Windows da) så ble den ferdig, men da den skulle innstallere Windows (da dem skriver at Xp-¨versjonen er mye mer stabilere enn Windows 2000 å den dritten)

Så sto det at det ble feil via innlastningen av windows, er det en vanlig feil av windows eller er det Seagaten min? 8Seagaten kan det jo ikke være! Maxtoren går jo!)

Kan noen sende en kjapp post angående dette problemet?

Takker for alle svar :D mvh Stian_A

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...