Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tele2 Adsl Router


Anbefalte innlegg

Hei

Er tekniker og skal montere en router hos kunde i morgen, et firma har allerede gitt opp dette prosjektet,skal ikke nevne navn men de er installatører til Telenor.

 

Etter en samtale med en av deres teknikere i dag, sa han at det ikke gikk an å bruke router på tele2 sine adsl modem (Ericsson) (de brukte en draytek router jeg har tenkt å bruke en smc eller 3com) .Dette synes jeg hørtes veldig rart ut og tok på meg jobben.

 

Men jeg har faktisk ikke satt opp router mot tele2 adsl før men de fleste andre leverandører. Så er det noen der ute som kan bekrefte\avkrefte det jeg har blitt fortalt så hadde det vært flott.

 

 

 

Daydreamer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er tekinkker som jobber for Telenor(ikke i),og kan bekrefte at det er problemer med router på de Ericsson modemene som Tele2 sender ut(Har også prøvd med en Draytek router 2104p)Testet ut på et annet modem (Topcom) og da funker alt.Mest sannsynelig kommer dette av at Ericsson modemene er "billig" modemer(dårlig innmat).Prøv gjerne med andre router merker,og gi tilbakemelding her på forumet.

Lenke til kommentar

Skru av NAT og DHCP funksjonen på Ericsson modemet og det skal ikke være noe problemer. Brukernavn og passord for modemet er tele2/2elet. Det er ingen grunn til at Ericsson modemet ikke skal virke med en annen router når modemet er satt til bridging.

Endret av reybr
Lenke til kommentar

Hei, jeg skal snart sette opp en router mot Tele2 ADSL et par steder, og tenkte det er greit å være forberedt......

 

Selv har jeg Thomson Speedtouch modem, levert av Tele2, og det har ikke innebygget router funksjoner. Så det fungerer utmerket med utstyret jeg selv bruker her.

 

Hva er den standard IP adressen disse Ericsson modemene satt opp med?

Lenke til kommentar

eh ruter er en ruter.

 

så det skulle ikke ha noe å si så lenge den kan kommunisere med ethernett utgangen på modemet.. og ethernett er ethernett. en iso standard som er fastslått i VERDEN ved iccc eller no sånt..

 

så dette hørtes merkelig ut egentlig.

 

så min konklusjon er at en ruter skal egentlig bare ligge der og dele evt en forbindelse og kople sammen to nettverk

 

min sjef brukte selv ett dlink aripluss ruter på tele2 og hadde 0 problemer med dette.

Lenke til kommentar
Hei, jeg skal snart sette opp en router mot Tele2 ADSL et par steder, og tenkte det er greit å være forberedt......

 

Selv har jeg Thomson Speedtouch modem, levert av Tele2, og det har ikke innebygget router funksjoner. Så det fungerer utmerket med utstyret jeg selv bruker her.

 

Hva er den standard IP adressen disse Ericsson modemene satt opp med?

IP adressen til Ericsson modemet er 192.168.1.1. Passord finner du litt lenger opp

Vil også understreke at det IKKE er noen problemer å bruke dette modemet sammen med andre routere. Bare skru av NAT funksjonen på modemet (bytt til bridge) og det skal være null problem.

 

Nåt det gjelder Thomson Speedtouch modemet har dette også innebygd NAT funksjonalitet, men dette er ikke skrudd på som standard.

 

IP adressen til Thomson modemet er 10.0.0.138. Brukernavn/Passord: tele2/tele2

For å komme inn på webinterfacet til modemet må du endre IP adressen på PCen din manuelt slik at modem og PC er i samme subnett.

Lenke til kommentar

Takker for nyttig informasjon, det er greit å være litt forberedt når man skal installere dette.

 

Fant forøvrig brukermanual for dette modemet om det skulle være av interesse for noen.

 

Ericsson HM210di manual

 

Denne beskriver ganske godt fremgangsmåten for å gjøre det som er nevnt over. og selvfølgelig skal man da bruke brukernavn og passord nevt tidligere i tråden....

Lenke til kommentar

Hei

 

Her er referat fra jobben med å sette opp router på Tele2 Adsl med ericsson modem. Det gikk veldig fint å slå av NAT funksjon og da var det ingen problem og sette på en smc router med printserver og enable firewall. Men fant også ut at med ericsson modemet levert av Tele2 så er det jo ikke nødvendig å sette på en ekstern router. Den har jo innebygd det meste man trenger, hvis man bare setter den i en switch. Den har alle muligheter en annen vanlig rimelig router har.

 

 

Takker for all hjelp. :thumbs:

 

 

Daydreamer

Lenke til kommentar

Jeg kjører selv en 3Com router bak dette berømte Ericsson modemet med standard oppsett....det vil si at modemet kjører NAT og DHCP i tillegg til at routeren gjør det....er bare å sette routeren på 192.168.2.1 istedet for 192.168.1.1 som modemet bruker så funker det fint som bare det. Helt utrolig hvis montører som jobber for Telenor ikke får til dette...

Lenke til kommentar

Det var Bravida som prøvde seg på denne jobben, de tok på seg jobben så da burde de klare den også. De holdt på i to dager med dette før de gav opp, devar fem mann som prøvde seg. Lite forberedt spør du meg. Hvis de tar på seg et sånt oppdrag bør de sjekke litt på forhånd, hvis de ikke har satt opp for denne leverandøren før. Tele2.

 

Men det var jo bra for mitt firma som brukte en halv time. Hanket en serviceavtale til og med :)

 

 

Enig med deg hanskongen, vær forberedt.

 

 

Daydreamer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...