Gå til innhold

Test av Canon Digital Ixus 500


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tips til test: Hadde vært nyttig å få en sammenligning av IXUS 400, dersom det kun er antall megapixels og en ekstra knapp for utskrift som er forskjellen vil det for mange brukere ikke være verdt den ekstra tusenlappen.

 

Er det for eksempel noen endringer med hensyn til hurtighet, autofokus etc vil kanskje IXUS 500 kunne forsvares sett i forhold til innkjøp av IXUS 400.

Endret av Skikongen
Lenke til kommentar
Tips til test: Hadde vært nyttig å få en sammenligning av IXUS 400, dersom det kun er antall megapixels og en ekstra knapp for utskrift som er forskjellen vil det for mange brukere ikke være verdt den ekstra tusenlappen.

 

Kunne også tenke meg en liten sammenligning med IXUS 400.

Lenke til kommentar

God test, men har en kommentar. Testeren skriver :

 

"Bufferen på kameraet gjør at man trygt kan kjøpe et rimelig minnekort uten å være redd for ytelsen."

 

Burde kanskje være nevnt at rimelige minnekort ikke er like stabile som de dyrere merkene. De låser seg lettere, og må oftere byttes. Greit at det er garanti på slike kort, men det redder ikke nødvendigvis bildene fra tidenes ferietur.

 

Har prøvd Ixus 500 i praksis, og kan ikke si at støyen fra autofokusen plager meg i det hele tatt. Ingen kunder, av noen Ixus modeller, har klaget over det heller. Og vi har solgt tusenvis av de. Autofokusen er noe tregere enn andre modeller, men jeg forhåndsfokuserer alltid og da tas bildet umiddelbart. Og er 400-500 bilder på ett batteri egentlig dårlig, selv om andre kamera kan ta flere bilder? Batteriet er også mye mindre enn på mange av kameraene det sammenlignes med. Jeg lader opp batteriet på min Ixus V3 (samme batteri) en gang annenhver måned selv om jeg jevnlig tar bilder. Og det kan jeg leve med.

 

For meg er bildekvalitet viktigst, og som Martin påpeker i testen, så er den bedre enn andre kamera i samme klasse. Foreløpig er jeg fortsatt fornøyd med min Ixus V3, men det hadde vært artig med en sammenligning med Ixus 400, og en vurdering om flere megapixler på denne brikken fører til så mye støy at fem megapixler er unødvendig fremfor fire.

Lenke til kommentar

Riktig det, men kamera med AA batterier blir stort sett en god del større. Små kamera trenger små batterier. Og jo mindre batteriene er, jo mer koster det vel å lage noen med ok batterikapasitet. Man får imidlertid helt greie uorginale batterier til 2-300 kroner. Og hvor ofte er man uten strøm i en uke? Det er vel kun de som er spesielt interesserte i å leve "back to basic" en gang i blant.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...