Gå til innhold

Blue screen materiale


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
videokameraer er mer sensitive for grønnfarge, slik at det blir lettere å keye bort.

 

Videokameraer er like sensitive for både grønt rødt & blått. Men med tanke på at mange vanlige klær har en del blått i seg kan grønt være en fordel. Problemet med DV-keying generelt er fargekomprimeringen som er alt for høy ( 4:1:1 ) og derfor skaper boksete overganger når man har keyet ut bakgrunnen. Det finnes forresten egne butikker som selger spesiell maling designert til blue/greenscreening men det står mer på jevn belysning enn akkurat hvilket materiale du bruker for å fremstille blue/greenscreenen...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
videokameraer er mer sensitive for grønnfarge, slik at det blir lettere å keye bort.

 

Videokameraer er like sensitive for både grønt rødt & blått. Men med tanke på at mange vanlige klær har en del blått i seg kan grønt være en fordel. Problemet med DV-keying generelt er fargekomprimeringen som er alt for høy ( 4:1:1 ) og derfor skaper boksete overganger når man har keyet ut bakgrunnen. Det finnes forresten egne butikker som selger spesiell maling designert til blue/greenscreening men det står mer på jevn belysning enn akkurat hvilket materiale du bruker for å fremstille blue/greenscreenen...

http://www.greatdv.com/post/bluescreen.htm

 

If you're recording in DV format (say, with a Sony DCR-VX1000) you'll find that green works just a bit better due to its higher luma content

Lenke til kommentar
Bruk separate lamper for å lyse opp bakgrunnen og forgrunnen, og gjerne sterkere lys på bakgrunn enn forgrunn. Da unngår dere skygger på bakgrunnen.

http://www.greatdv.com/post/bluescreen.htm

 

A misconception is that the wall must be brightly lit. In fact, it is often better to have the wall a little on the dark side to prevent "spill," or blue radiosity cast on the talent. It is important to light the wall as evenly as possible, since the best results will come from a smooth, even color.

 

---------

 

Det er viktig å bruke ulike lyskilder til bakgrunn og til objekt. Bakgrunnen opplyses jevnt, men ikke nødvendigvis så sterkt, av lamper som er plassert bak objektet, evt. bak og til sidene for objektet.

 

Det bør være minst 2-3 meters avstand mellom veggen og objektet, slik at refleksjoner fra veggen ikke lyser opp objektet.

 

Objektet blir belyst, gjerne med en vanlig 3-punkts belysning, altså to foran og en bak.

 

Tommy

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Denne kan kanskje være noe, men koster litt penger. Photoflex har noe som heter FlexDrop2 og den fungerer perfekt. Den har både blue og green screen og alt man skal gjøre er å vende den. Den kan pakkes sammen og du kan ta den med deg overalt.

 

En internet siden har laget en test på denne og jeg har selv kjøpt den. Er å anbefale! Her er url: http://www.softmag.no/photoflex_flexdrop2.htm

 

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

regelen er vel at man skal bruke blått med mindre noen har blått i klærne... Om de har det bruker man greenscreen. Dersom noen har både blått og grønt i klærne får man bruke den fargen det er minst av ellers.

 

belysning er stikkordet. Du kan bli forbløffet over hva profesjonelle av og til bruker som materiale, men som dem klarer å få til å se bra ut kun pga belysningsferdigheter. Dersom det er mulighet for det, så kom deg ut i dagslyset, siden du da er sikker på å få godt og sterkt lys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...