Gå til innhold

Kopiering vhs->?

Anbefalte innlegg

Skrevet

**kansje feil kategori??**

Tenkte jeg skulle spole over endel vhs kasetter til ettellerannet, og trenger litt hjelp.

Jeg trenger forslag til applikasjon for selve streamingen. (som passe nevnte kort)

Dernest kommer format spøsmålet. Skal brennes ut på dvd plater og spilles av på en "nymotens" dvdspiller. Kvaliteten på vhs tilsier at man bør få plass til noen timer på ei plate.

og så til sist DVD-r eller DVD+r ?

dette blir spennende......

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Skjermkort med S-Video ingang, eller et videokort, samt en Super VHS vil være det beste.

Du bør selvsagt ta å kjøre det i maksimal kvalitet, ellers blir jo kopien enda dårligere, men maks 2 timer på DVD i dag.

Sommeren kommer det nye brennere og plater.

Endret av Abits
Skrevet

Hva med å kjøre en kvalitet lavere en DVD (lik som vhs) og senere konvertere dette til vcd el?

Da slipper jeg å bruke så sinsykt mange plater. Hvordan ordner man eventuellt menyer til dette?

Skrevet

Jeg ville nok tatt inn videoen til harddisken i relativt høy kvalitet (=mye plass), redigert den og så lagret den som ett eller annet format som tar lite plass. F.eks SVCD siden det er bra nok i massevis for VHS-opptak, og det tar lite plass.

Skrevet
Hva med å kjøre en kvalitet lavere en DVD (lik som vhs) og senere konvertere dette til vcd el?

Da slipper jeg å bruke så sinsykt mange plater. Hvordan ordner man eventuellt menyer til dette?

Du kan prøve å brenne DVD'en som SVCD disc, det er mulig att DVD-Spilleren din støtter det, da får du plass til en hel del mer enn i DVD film formatet.

Skrevet

Kan anbefale å bruke Pinnacle Studio 8 til dette. Hvis du kjøper Pinnacle DC10+ så får du AV kort med og programet. Med det programet kan du lage DVD menyer som støtter spilling på standalone DVD spillere.

Skrevet

Jeg bruker VirtualDub for video capturing (til AVI), TMPGEnc Pro for å lage MPEG2 filer (da får jeg maksimal kompatibilitet med DVD) og TMPGEnc DVD Author - mye mer oversiktig enn for eksempel Sonic MyDVD. Samtidig litt mer fleksibilitet i menystrukturen. Finnes her

Annet problem med Sonic var at den var nesten umulig å kjøre på 3 systemer jeg forsøkte. Alltid en eller annen konflikt mellom Codec-er. Og treig var den også.

Skrevet

VHS har vel en oppløsning rundt 300x200 (eller deromkring), mener jeg å huske. Derfor når jeg skal ta vhs inn til pc, tar jeg capture i 384x576 (half horizontal, full vertical), de-interlacer (+andre filtre) og resizer i VirtualDub.

Skal du ha det over på DVD, ville jeg de-interlaced og resizet til 384x288 med VirtualDub og så konvertert resultatet til DVD. 384x288 er en gyldig DVD-oppløsning men burde ta en del mindre plass enn den mest vanlige DVD oppløsningen som er 720x576.

Og så ville jeg gått for DVD+R (tror det formatet er best egnet til video mhp. kompabilitet).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...