Gå til innhold

Er Maxtor ATA133 noe bra?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Diskene er ikke værst de.. men ATA133 er rett og slett salgstriks, spørr du meg. Det høres liksom så bra ut. Men det er i realiteten null forskjell. ATA133 definerer bare maksimalt teoretisk overføringshastighet. Det er ikke grensesnitte som er flaskehalsen, det er HD'en selv. Altså er det tilnærmet lik null å tjene på ATA133, sammenliknet med ATA100.

Lenke til kommentar

Jeg har Maxtor på jobben og har dårlige erfaringer å vise til. Ofte (ca. 1 gang i måneden) finner ikke BIOS harddisken og jeg får feilmelding som sier at det er noe galt med harddisken. Det er flere på jobben som har problemer med dette.

 

Det er ikke ATA-133 men jeg synes bare du burde vite det.

 

Compaq bruker disse diskene i maskinene de selger, alle vet at Compaq ikke er noe særlig å satse på.

 

Men jeg kan anbefale Western Digital og Quantum Fireball (plus). Sistnevnte er kjappest. Jeg angrer litt på at jeg solgte den Quantumen (40GB) da den var mye raskere enn Western digital (60GB). Selv om begge to er ATA-100.

 

Personlig ut fra mine egne erfaringer, ville ikke jeg kjøpt Maxtor ihvertfall. Du kan jo selvsagt være heldig og få en disk som virker som den skal.

 

ATA-133 trenger ikke være noe raskere enn ATA-100. Det er flere ting som spiller inn (søketid, rotasjonshastighet, skrivehastighet, lesehastighet, hastighet på buffer-minne etc.) Dette varierer mye fra HD til HD.

 

Sveinl.

 

 

 

_________________

<font class="signature">

<font size=1 color=#100080>Chieftec Scorpio bigtower 340W :grin:

ABIT KG7, AMD XP1600, Taisol CGK760 :grin:

POV GF3, 768MB TwinMOS DDR, SB1024 :grin:

56x Acer, 24x Plextor :grin:

Logitech cordless optical :grin:

 

[ Denne Melding var redigert av: Sveinl på 2002-03-23 19:28 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-23 19:27, Sveinl skrev:

Jeg har Maxtor på jobben og har dårlige erfaringer å vise til. Ofte (ca. 1 gang i måneden) finner ikke BIOS harddisken og jeg får feilmelding som sier at det er noe galt med harddisken. Det er flere på jobben som har problemer med dette.


Det er ikke ATA-133 men jeg synes bare du burde vite det.


Men jeg kan anbefale Western Digital og Quantum Fireball (plus). Sistnevnte er kjappest. Jeg angrer litt på at jeg solgte den Quantumen (40GB) da den var mye raskere enn Western digital (60GB). Selv om begge to er ATA-100.


Personlig ut fra mine egne erfaringer, ville ikke jeg kjøpt Maxtor ihvertfall. Du kan jo selvsagt være heldig og få en disk som virker som den skal.


ATA-133 trenger ikke være noe raskere enn ATA-100. Det er flere ting som spiller inn (søketid, rotasjonshastighet, skrivehastighet, lesehastighet, hastighet på buffer-minne etc.) Dette varierer mye fra HD til HD.


 

Maxtor er knallgode disker, har selv en 740DX (ATA 133) som i alle fall var raskere en min gamle Ibm GXP60 disk. Forøvrig har Quantum blitt oppkjøpt av nettopp Maxtor, så kvaliteten på Maxtor sine disker er blitt enda bedre.

Lenke til kommentar

Til opplysning:. Den Maxtor disken vedkommende refererer til antar jeg er D740X. Dette er faktisk en Quantum disk, for Quantum ble kjøpt opp av Maxtor. Og istedet for å skrinlegge den siste kreasjonen til Quantum (D740X) - gav Maxtor den ut under sitt eget navn istedet. Smart og elegant :smile:

 

Disken er god den. Har en selv. Bråker lite og er omtrent like rask som mine 2stk IBM GXP75.

Les mer om dette på http://www.storagereview.com

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-23 19:59, Linuxguru skrev:

Til opplysning:. Den Maxtor disken vedkommende refererer til antar jeg er D740X. Dette er faktisk en Quantum disk, for Quantum ble kjøpt opp av Maxtor. Og istedet for å skrinlegge den siste kreasjonen til Quantum (D740X) - gav Maxtor den ut under sitt eget navn istedet. Smart og elegant :smile:


Disken er god den. Har en selv. Bråker lite og er omtrent like rask som mine 2stk IBM GXP75.

Les mer om dette på


 

Det tenkte jeg ikke på. Jeg visste at Maxtor kjøpte opp Quantum men jeg trodde det var 2 forskjellige avdelinger på fabrikken med forskjellig arkitektur.

 

Hvis Maxtor og gamle Quantum drar fordeler av felles teknologi, vil jeg endre mitt utsagn og si at "De nyeste" Maxtor-diskene er noe å satse på. HVIS det stemmer da. Det må uansett taes i betrakning at når Compaq vraket Quantum til fordel for billige IBM (Fysj...KRÆSJ) så ble Quantum et mindre selskap med bedre kvalitetskontroll på diskene. Det kan være et lite tankekors. Compaq brukte først Quantum, men det ble for dyrt for dem. Deretter skiftet de til IBM (alle vet hvordan det gikk...) Nå bruker de Maxtor.

 

Men hvis det er slik som Linuxguru skriver, så tolker hvertfall jeg at Maxtor og Quantum bruker samme arkitektur. Vi får håpe at han har rett dersom du velger Maxtor.

 

Sveinl.

 

_________________

Chieftec Scorpio bigtower 340W

ABIT KG7, AMD XP1600, Taisol CGK760

POV GF3, 768MB TwinMOS DDR, SB1024

60GB Western Digital, 56x Acer

24x Plextor, Logitech cordless optical

 

[ Denne Melding var redigert av: Sveinl på 2002-03-23 22:37 ]

Lenke til kommentar

Hei

Når det gjelder støy synes jeg Maxtor sin D740X serie er den som bråker minst blant mine disker. Den har litt bedre ytelse en 45GB IBM GXP75. Men når du skal sammenligne den mot WDBB 40GB så er Maxtor disken også her raskere og bråker mindre. Sammenligner du Maxtor disken med WDJB 120GB så er WDJB en klart rasker, men bråker også en del mere.

 

Mvh

 

Morten Dahl

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Quote:


virac skrev (2002-10-12 15:24):

ved f.eks raid løsning kan ata133 komme til nytte da den samla hastigheten begynner å bli høy.

Jeg tester ut 4X160GB ata133 disker nå og er imponert over dataen den klager å trykke gjennom



Har ikke noe å bety om du har 133 eller 100/66 for det er ingen disker enda som klarer 66MB i sekundet enda. Men det er ikke lenge før det skjer, Den nye wd 200gb disken klarer ca 54000KB/s. I den disken du har er det vel 4 plater og det har og mye å si på hastigheten.
Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-12 17:06, skrev Kjetil Lura:

Quote:


virac skrev (2002-10-12 15:24):

ved f.eks raid løsning kan ata133 komme til nytte da den samla hastigheten begynner å bli høy.

Jeg tester ut 4X160GB ata133 disker nå og er imponert over dataen den klager å trykke gjennom



Har ikke noe å bety om du har 133 eller 100/66 for det er ingen disker enda som klarer 66MB i sekundet enda. Men det er ikke lenge før det skjer, Den nye wd 200gb disken klarer ca 54000KB/s. I den disken du har er det vel 4 plater og det har og mye å si på hastigheten.

 

Korriger meg hvis jeg tar feil her.. Men ATA133 er vel hastigheten(maxhastigheten) til hele ATA interfacet(også kjennt som IDE)? Grunnen til at f.eks Maxtor kom med ATA133 var for å tilpasse ATA hastighetene med PCI data pipen rait? 133 mbsec passer vel bedre med 33Mhz pci enn 100? Bedre flyt.

I tillegg mener de vel at de at det hele passer bedre sammen med f.eks block size, el allocation units, igjen er argumentet bedre flyt fra ende til annen..

F,eks RAID0 4Xata133 disker begynner å presse grensene til ATA interfacet

hmm.. må sjekke opp i disse greiene igjen..

Lenke til kommentar
Quote:


virac skrev (2002-10-12 19:31):


Korriger meg hvis jeg tar feil her.. Men ATA133 er vel hastigheten(maxhastigheten) til hele ATA interfacet(også kjennt som IDE)? Grunnen til at f.eks Maxtor kom med ATA133 var for å tilpasse ATA hastighetene med PCI data pipen rait? 133 mbsec passer vel bedre med 33Mhz pci enn 100? Bedre flyt.

I tillegg mener de vel at de at det hele passer bedre sammen med f.eks block size, el allocation units, igjen er argumentet bedre flyt fra ende til annen..

F,eks RAID0 4Xata133 disker begynner å presse grensene til ATA interfacet

hmm.. må sjekke opp i disse greiene igjen..



Om du setter 10 maxtor disker i raid 0 så får du ikke noe raskere disker for det. Du får en økning på ca 15-20%. Som eg sa i en annen post så er det disken som er bremsen her ikke ide kontrolleren.
Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-12 20:34, skrev Kjetil Lura:

Quote:


virac skrev (2002-10-12 19:31):


Korriger meg hvis jeg tar feil her.. Men ATA133 er vel hastigheten(maxhastigheten) til hele ATA interfacet(også kjennt som IDE)? Grunnen til at f.eks Maxtor kom med ATA133 var for å tilpasse ATA hastighetene med PCI data pipen rait? 133 mbsec passer vel bedre med 33Mhz pci enn 100? Bedre flyt.

I tillegg mener de vel at de at det hele passer bedre sammen med f.eks block size, el allocation units, igjen er argumentet bedre flyt fra ende til annen..

F,eks RAID0 4Xata133 disker begynner å presse grensene til ATA interfacet

hmm.. må sjekke opp i disse greiene igjen..



Om du setter 10 maxtor disker i raid 0 så får du ikke noe raskere disker for det. Du får en økning på ca 15-20%. Som eg sa i en annen post så er det disken som er bremsen her ikke ide kontrolleren.

 

ata 133 er vel 133 mb/sec totalt på interfacet.. ikke kapasiteten 'ledig' pr disk

Jeg vet godt at det ikke finnes disker som klarer å lese 50 mb sec.. i praksis så er vel en plass mellom 12 og 22 mb sec den hastigheten filer blir fløtta rundt på i dagens 'normale' maskiner..

 

Som jeg lurte på..når du har en ATA133 kontroller så betyr vel det at hele ATA interfacet får en hastighetslimit på 133mb/sek rait?

.. eller gjelder det pr kanal? Ett to kanals ata133 kort, har det da en total båndbredde på ata266? det kan ihvertfall ikke stemme at det har 'plass' til 133 fra hvert device heller (2kanaler hadde da blitt 4X133=512mb/sec)..

Jeg trodde ihvertfall ikke det var slik, men at hele devicet kan gi fra seg 133mbsek til pci datapipen..

 

f.eks D540X diskene til maxtor har vel en leseskrivehastighet på 43.4 mb sec som max.

I teorien skal 4 slike kunne overbelaste EN ATA133 kontroller... (skjer selvfølgelig ikke i praksis)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...