Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk - aksesspunkt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leiligheten jeg bor i er koplet mot internett via en trådløs 802.11b forbindelse. Men jeg har problemer med at signalet er for svakt og ustabilt; routeren står i et annet hus over gårdsplassen - ca 10m unna. Noen steder i leiligheten er signalet bra, mens andre steder er det altfor ustabilt. Jeg tenkte derfor å sette opp et aksesspunkt på et gunstig sted i leiligheten, og har tenkt på noe ala dette:

http://komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=...=5&GrpID=9&s=pl

Tanken er at aksesspunktet skal fungere omtrent som en switch - vil dette fungere? Har ingen erfaring med trådløst nettverk. Det jeg trenger er egentlig en signalforsterker - er da et aksesspunkt greit?

Hvis jeg kjøper et aksesspunkt med router-funksjonalitet uten å benytte uplinken (for evt. behov senere), vil dette komme i konflikt med eksisterende oppsett/router?

En ting til: Hvis jeg kjøper et 802.11g-kompatibelt aksesspunkt/router (og nic's), vil jeg kunne benytte 54mbps internt på leiligheten selv om routeren som er koplet mot internett er på bare 11mbps?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men vil et aksesspunkt/router fungere i dette tilfellet? Altså er det en NGT trådløs router i det andre huset som er koplet mot internett. Jeg skal ikke legge kabel mellom husene, men tenkte å bruke et aksesspunkt som kan kommunisere trådløst med den andre trådløse routeren for å forsterke signalet.

Er det måten å gjøre det på? Kan aksesspunktet kommunisere trådløst med den tråløse routeren, og fungere som en switch? Eller må aksesspunktet ha en kablet forbindelse i uplink e.l.?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...