Gå til innhold

Widescreen-format i Premiere Pro


Anbefalte innlegg

Jeg har tatt opp film i cinema-format med et dv-kamera (legger sorte striper oppe og nede i bildet), og vil nå redigere filmen i Adobe Premiere Pro.

 

Problemet er at jeg ikke får bort de sorte stripene. Samme hva slags prosjekt-innstillinger jeg velger, kommer stripene med når jeg overfører filmen. Prøver jeg å konvertere (interpret footage) til andre formater, gjør den bare om råfilmen inklusive de sorte stripene.

 

Cutting og cropping fungerer heller ikke, da disse bare erstatter filmkantene med sorte felter tilsvarende oppløsningen på prosjektet.

 

Noen som vet hvordan jeg kan fjerne stripene fra råfilmen, og bruke resultatet i et Premiere-prosjekt i widescreen-format?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, kameraet ditt støtter tydeligvis ikke ekte widescreen og har derfor lagt på disse tåpelige letterbox kantene. Noe som gjør at widescreen visningen er tilpasset standard 4:3 TV i forhold til 16:9. Det du må gjøre for å fjerne kantene er å hente inn det importerte klippet ditt, som er i 4:3, og markere at det skal beholde proporsjonene sine mens du har det i timeline, og deretter (ved hjelp av motion tab'en) forstørre vinduet med filmen i til det fyller ut hele 16:9 rammen og det svarte kommer utenfor det synlige området.

 

Du mister mye kvalitet når du gjør dette så jeg ville ikke anbefalt det, bare behold letterbox filen din...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...