Gå til innhold

Hvilke nye teknologier kommer?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Det blir artig når alt det nye kommer men også kjedelig (for lomme boka) har tenkt til å kjøe nye deler til sommeren og da må jeg bytte ut alt :( for hd'ene mine er ikke s-ata og skjemkortet mitt er jo agp og agp kommer vel ikke på de nye skjermkorta. hadde egentlig tenkt til å bare bytte ut cpu, hk og ram men da blir det vel helt ny pc hvis det BTX tar helt over.. :thumbdown:

For å spare penger kan du jo enten kjøpe et PCI P-ATA kontroller, eller overganger fra S-ATA til P-ATA.

Og det med skjermkort, Det kommer kort med både AGP og PCI X 16

Videoannonse
Annonse
Skrevet
PCI Express kommer også, det er ikke det samme som PCI X...

Så det blir to forskjellige HK-standarder med PCI? :dontgetit:

PCI X har vel vært på markedet enn stund, men det er ikke beregnet for desktop-markedet, så for deg og meg blir det bare en standard (PCI-ekspress)

AtW

Skrevet

Er ikke PCI Express beregnet på server/enterprise/rikmanns markedet da?

Og jeg vil tro at de fleste av oss klarer oss med PCI X

Men det er vel også en mulighet for at det kommer kort med begge delene.

Skrevet

Er ikke PCI Express beregnet på server/enterprise/rikmanns markedet da?

Og jeg vil tro at de fleste av oss klarer oss med PCI X

Men det er vel også en mulighet for at det kommer kort med begge delene.

Er det ikke motsatt?

Skrevet

Earendil: Tror du har misforstått litt der... PCI Express er det nye som kommer, mens PCI-X allerede finnes i server- og workstationmarkedet. Det er 64-bits PCI-slots...

Jeg venter faktisk mest på Azalia (Intel High Definiton Audio) - All mulig slags Dolbystøtte og THX (tror jeg) :D

Skrevet

PCI X har vel vært på markedet enn stund, men det er ikke beregnet for desktop-markedet, så for deg og meg blir det bare en standard (PCI-ekspress)

AtW

? :ermm:

Er det ikke omvendt du mener?

Det er jo PCI X som er arvtageren til PCI.

Nye skjermkort kommer jo til PCI X 16, så da "må" det jo være beregnet på desktop markedet?!

Skrevet
Så helt egentlig er det ikke den store forskjellen?

Uansett så regner jeg med at når jeg kjøper nytt, så slenger jeg på vann eller vapo på det, så da er vel vitsen med BTX borte?!

Egentlig ikke, vannet sitt temperatur blir jo påvirket av temperaturen i kabinettet.

det er i såfall i veldig liten grad med tanke på at man trekker som regel lufta gjennom radiatoren fra utsiden av kabinettet.

Skrevet

Nå skal man ha rimelig god økonomi for å sitte på gjerdet og vente på det seneste og beste hele tiden da.

har du normalt dårlig økonomi som de fleste av oss, vil jeg slå til på ett brukbart oppsett i dag, og heller selge det når prisene synker på det "seneste og beste" til ett levelig nivå... ;)

Skrevet
Nå skal man ha rimelig god økonomi for å sitte på gjerdet og vente på det seneste og beste hele tiden da.

har du normalt dårlig økonomi som de fleste av oss, vil jeg slå til på ett brukbart oppsett i dag, og heller selge det når prisene synker på det "seneste og beste" til ett levelig nivå... ;)

Men da er jo så klart noe bedre like rundt hjørnet... :p

Skrevet
PCI: "Peripheral Component Interconnect" er et navn på de viktigste utvidelsessporene du finner i en datamaskin. I disse sporene kan du nemlig plugge i tilleggsutstyr til datamaskinen, som grafikkort, lydkort, modem, scanner, osv. PCI er en nyere og bedre versjon av ISA-bussen, og kan du velge mellom en komponent som bruker ISA eller PCI, velg PCI.

PCI Express: PCI Express arkitekturen er en teknologi som gjør det mulig å sende og motta data mellom for eksempel ekspansjonskort og prosessor ved høye hastigheter. Per dags dato tillater PCI Express en maksimal overføringshastighet på 16 GBps, men dette er en hastighet som ved framtidige frekvensøkninger kan utvides ytterligere.

PCI-X: "PCI extended" er en utvidet PCI buss. PCI-X er tilbakevirkende kompatibel med PCI. PCI-X er raskere enn PCI, men hastighetsøkningen varierer fra 133 MBps til 1 GBps.

Skrevet

Uansett så regner jeg med at når jeg kjøper nytt, så slenger jeg på vann eller vapo på det, så da er vel vitsen med BTX borte?!

Egentlig ikke, vannet sitt temperatur blir jo påvirket av temperaturen i kabinettet.

det er i såfall i veldig liten grad med tanke på at man trekker som regel lufta gjennom radiatoren fra utsiden av kabinettet.

Ja, her er det ikke snakk om noe særlig mye.

Skrevet

Ja, her er det ikke snakk om noe særlig mye.

Skulle jeg ha hatt vannkjøling, sitter pc'n så laglig til i forhold til veranda'n at jeg ville nok boret to hull i veggen og hengt radiatoren utenfor, men på sommerstid blir jo det verre da.... ;)

Skrevet

Når folk kommer inn på økonomi, da griner jeg, for den er heller dårlig :cry:

Men når det kommer en ny ting. f.eks. socket939, så er det jo lurt å vente på den, for den gir mye bedre oppgraderingsmuligheter i fremtiden.

DDR-II blir vel ikke så mye dyrere, men en del bedre.

Skrevet
Når folk kommer inn på økonomi, da griner jeg, for den er heller dårlig :cry:

Men når det kommer en ny ting. f.eks. socket939, så er det jo lurt å vente på den, for den gir mye bedre oppgraderingsmuligheter i fremtiden.

DDR-II blir vel ikke så mye dyrere, men en del bedre.

Akkurat nå er ikke DDR-II så mye raskere pga. høy latency. Derfor må brikkene opp i utrolige høye hastigheter for å kunne kompensere. Noe som ikke er mulig uten overklokking i dag.

Men i fremtiden regner jeg med at latencyen går ned, og da er det en helt annen sak :thumbup:

Skrevet

Jo XDR hadde jo vært noe, men jeg vil tro at den vill komme på en heftig pris, slik som RD gjorde (ettersom at det er RAMBUS som produserer RD og XDR)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...