Gå til innhold

lav oppløsning på LCD TVèr

oarnoy

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noe som jeg har lurt på er hvorfor oppløsning på f.eks de fleste 30" lcd tvèr kun har 1280*768? En må jo opp i 40-50" før de har 1920*1080. Er det noen som vet årsaken til dette? Er det produksjonskostnad? Eller er det noen hottentotter som sier at vi ikke behøver mer enn wxga på en 30" tv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vanlig DVD-film for PAL-systemet som brukes i blant annet Norge, har en oppløsning på 720 x 576 punkter.

Det skal lages en ny standard på dvd. HD DVD leveres gjerne i to kvalitetsvarianter, 720p eller 1080p. Disse har en oppløsning på henholdsvis 1280 x 720 punkter og 1920 x 1080 punkter.

Og her trenger du mer en en vanlig dvd spiler for å spille disse;)

Med andre ord trenger du ikke høyere oppløsning;)

mer info om hd:

http://www.wmvhd.com/

Endret av oivind_dahle
Skrevet (endret)

Så vidt jeg vet er det direkte sammenheng med produksjonskostnad og kvalitet sv. kostnad. PlasmaTV'er er ikke som LCD-skjermer. De er litt blurrete som en TV, og da trenger du ikke så høy oppløsning for å få et persepsjonelt bra bilde. De er jo ikke begregnet til tekstbehandling after all.

Dessuten har det ve llitt med hvilken oppløsinger som brukes inn. Hvis du bruker dissse plasmaTV'ene slik som de er ment (altså som TV), så vil jo inn-oppløsningen være ganske liten for både TVsignaler og DVD. Bare for HDTV (som ikke er spesielt godt i gang i europa), og til PC-bruk vil noe høyere oppløsning hjelpe for et bedre bilde. Skjermer med høyere oppløsning koster mer og lage, og da lager de vel få slike, da det ikke normalt er nødvendig for vanlig bruk.

Ta det jeg sier med litt salt. Jeg er ikke noen ekspert på plasma/LCD teknologi. Dette er bare resonement basert på de kunskaper jeg har.

-Stigma

EDIT: Ser oivind_dahle har gitt samme svar som meg. Da er det nok rikti, for han er forumets lokale LCD/plasma ekspert ;)

Endret av Stigma

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...