Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Analog Modem trøbbel


Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt ny PC og har puttet det gamle 56k v90 modemet i PC'en. Når jeg skrur på PC blir det sinnsykt mye støy på linja, faktisk så mye at det er umulig å koble opp. Har klart å koble meg opp to ganger, men da får jeg under 10k i hastighet. Har forsøkt med et eksternt modem også, men akkurat samme problem. Hvis jeg napper ut signal kabelen inn til modemet forsvinner all støy.

 

PC'en består i hovedsak av:

- QTech Midi tower

- Abit HK m/ AMD prosessor

- ASUS 9200 SE skjermkort

- Seagate harddisk 120GB

- TwinMos minne 512MB

 

Jeg mistenker kanskje at det kan være noe feil med strømforsyning e.l. Hvis jeg kobler opp med den gamle PC'en igjen fungerer alt helt fint (og ingen støy på linja)

 

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10k på 56.6 modem? mener vel 10kb/s og det er vel normalt på ett slikt modem??

Prøv å bytt modem kabel og legg den unna støykilder som, tvskjerm høyttalere osv.

Kabelen skal vel oppringelig være skjermet så lite støy skulle vel egentlig ikke være problem.

tror jeg

Jepp, skal selvfølgelig være 10 Kbps. Det er jo litt lite i forhold til 56 Kbps som er maks hastighet.

 

Kan nevne at jeg har forsøkt å sette PC'n ulike steder i huset, med forskjellig signalkabler, uten at det hjalp. Det er snakk om mye støy. Satt i telefonen her om dagen og dama skrudde på PC'en og det ble nærmest umulig å høre hva personen i den andre enden sa. Nå har jeg nappa ut signalkabelen.

Lenke til kommentar

Heisann !

 

- Er den nye PC'en din tilkoblet jordet stikkontakt ? I utgangspunktet skal dette hjelpe, men hvis det er jordfeil i huset/området der du bor kan det være bedre at PC'en IKKE er tilkoblet jordet stikkontakt.

- I hvilken PCI-slot har du satt modemet ? Forsøk å sett det lengst mulig unna skjermkort ol., siden endel interne modem kan ha litt dårlig isolering mot interferens. Nye skjermkort skaper rimelig mye interferens.

 

/2mµ

Endret av 2mmy
Lenke til kommentar
- Er den nye PC'en din tilkoblet jordet stikkontakt ? I utgangspunktet skal dette hjelpe, men hvis det er jordfeil i huset/området der du bor kan det være bedre at PC'en IKKE er tilkoblet jordet stikkontakt.

Nei, den er ikke koblet til jord. Den gamle PC'en var ikke koblet til jord, den heller.

 

- I hvilken PCI-slot har du satt modemet ? Forsøk å sett det lengst mulig unna skjermkort ol., siden endel interne modem kan ha litt dårlig isolering mot interferens. Nye skjermkort skaper rimelig mye interferens.

PCI kortet har jeg forsøkt i to ulike PCI slot'er. Begge er de som er lengst vekk fra skjermkortet. Det som er litt rart er at det er like mye støy med det eksterne modem'et som er koblet til seriellporten.

Lenke til kommentar
PCI kortet har jeg forsøkt i to ulike PCI slot'er. Begge er de som er lengst vekk fra skjermkortet. Det som er litt rart er at det er like mye støy med det eksterne modem'et som er koblet til seriellporten.

Antagelig et defekt PSU som lager støy, prøv et jordet uttak og se om det hjelper.

Du har ikke koblet PC-en til kabelTV eller har noe suspekt elektrisk utstyr tilkoblet?

Lenke til kommentar
Har mye av det samme problemet selv men hvis jeg får koplet opp går den sakte ned til 10-20 kb/s og kopler seg ut. Flere som har dette problemet. Det var ikke noe problem før mens nå er det et stort problem.

Akkurat samme skjedde her. De to gangene jeg fikk koblet meg opp, varte det ikke lenge. Ble koblet av etter et par minutter.

 

Skal prøve med en annen PSU og se om det hjelper. Takk for tips, så langt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...